2025-02-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Precis så , hylsorna hörs tydligt falla på golvet precis utanför toalettdörren medan rösterna kommer längre bort . Det kan inte vara GM isåfall hade rösten hörts betydligt närmre och klarare . Tv4 klantade sig rejält i detta .
Förmodligen rör sig GM mycket snabbt eftersom folk flyr undan honom i panik. Dialogen som hörs med något av offren låter således lite avlägset där han hunnit ikapp.
Citera
2025-02-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Om man vill ställa krav på gängkriminellas anhöriga. Varför ställer man isåfall inte krav på dessa mongos anhöriga? Är det för att föräldrarna kan vara ”fina”.
Jag tycker definitivt detta är ett tema som borde diskuteras med. Många vill inte ha den skammen inom familj eller släkt. Man försöker minimera de besvär en individ har. Alltså rullar en tickande ”bomb” ute i samhället. Där det som nu börjar komma ut att orsaken var soc eller vad fan man har läst. I andra fall kan det vara något annat. Faktum är fortsatt en katalysator. Om krav börjar ställas på anhöriga. Då kanske det leder till att fler larmar. Hursomhelst är ju familjen helt körd nu? Elelr tycker du jag har fel.

Upprepar endast det jag sa tidigare. Alla anhöriga har inte kontakt med varandra och kan inte ställas till svars för vad någon i ens släkt gör.

Om du är 50 och har en son på 25. Är du då på något sätt skyldig till vad din vuxna och myndiga son hittar på? Ni kanske bara träffas två-tre ggr om året (eller inte alls) och i övrigt lever era egna "vuxna" liv resten av tiden. På vilket vis är du då medskyldig? Du kan kanske hävda att man inte gav sitt barn den uppfostran som krävdes men hur vet man det? Alla är olika personer. Jag har fostrat barn men det betyder inte att de äger mina värderingar efter att ha lämnat boet. Det de gör nu är deras val som jag inte kan påverka
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jambo-afrika
Vi kan nog bara konstatera att vi kanske aldrig får klarhet i vad som sades, och om det ens var han som sade det eller någon annan som skrek något i stil med ”han har ihjäl allihopa”. Lägg där även till offer med olika etnisk bakgrund och hur det kan påverka uttal.

Den enda slutsats som kan dras är att det är lågt av TV4 att syssla med så spekulativ journalist.

Kan ju vara någon som springer fram till ett offer också som kämpar för sitt liv och säger "du måste jobba" som i jobba för att orka överleva. Typ, ge inte upp. Tycker det låter uppgivet och någon som är full av adrenalin. Definitivt inte gärningsmannen. Jävligt dåligt av TV4 att gå ut sådär med klippet och dessutom sätta en text på det hela.. Det blir typ som såna där misheard låtar: https://www.youtube.com/watch?v=gg5_mlQOsUQ&t=13s
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Det SKA INTE normaliseras. Det är att totalt stoppa huvudet i sanden att påstå att ”autister är inte mer våldsamma än andra”. Det finns hur många exempel som helt där Aspies har visat en helt otrolig våldsamhet ”från ingenstans”. Jag orkar inte lista åt dig nu för det är väldigt sent men om du vill så kan jag göra det .

Det är lite som med hundar - det är inte alls pitbulls som biter ihjäl människor men det är väldigt ofta en pitbull när väl sånt händer. Poängen är att självklart är det inte ALLA autister, men överrepresentationen är tydlig.

Jag pratar inte om våld eller mord överlag som tex gäng eller i nära relation utan jag talar om grova våldsdåd utan någon klar ”anledning” överhuvudtaget.

Exakt!

Jag såg detta inlägg i annat forum:

Off-topic. I watch an unhealthy amount of true crime content and general crime reports on YouTube. I’ve noticed that a significant number of violent crimes are committed by autistic individuals, including children. The violence often seems extreme, disproportionate, and in some cases triggered by amusement/curiousity of killing. I don’t believe the media intentionally singles out crimes committed by autistic people, but rather that they focus on shocking crimes, many of which happen to involve autistic perpetrators. However, when looking up crime statistics and their connection to autism, the narrative is strongly pushed that there is no link, that autistic individuals are more likely to be victims than perpetrators. I believe there is an agenda to downplay and obscure the connection between autism and violent crime. Statistics may be manipulated by grouping together "general criminal activity' like gang violence, with unprovoked, psychopathic crimes entirely devoid of empathy. Acts that seem to be carried out for amusement. My gut feeling is that its a deliberate attempt to paint a more favorable image of autism while ignoring real dangers. Ofc I dont think all autistic individuals are dangerous, but many dangerous individuals appear to be autistic. Is it possible to find genuine statistics on this?
Citera
2025-02-06, 00:35
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Granskningsnämnden borde få in anmälningar kring detta , och tv4 borde dementera det hela när allt mer pekar på att det var riktat mot socialen vilket polisen gick ut med .

Absolut. Tror dock dom kommer undan då dom säger i artikeln "Vi frågade flera stycken och dom tycker det lät som han sa såhär!"
Men det går inte att låtsas som att dom inte porträtterar det som fakta.
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Namnen på samtliga dödsoffer är garanterat snart ute i det offentliga. Senast om två veckor.
Bilder på två av offren verkar finnas på Helena Wermes story. En man vid namn Salim och en kvinna vid namn Camilla. Helena är mig veterligen en av de som intervjuades häromdagen, men jag kan ha fel.

https://m.facebook.com/helen*.coskun/

* = a

Bortse från detta om det redan har postats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag känner instinktivt att detta handlar om en person som inte känt gemenskap med det samhälle han levt i. - Inte fått det stöd och psykologiska stöd som han var i behov av.

- Har haft en känning av att leva i ett samhälle som ständigt har förringat och inte förstått honom. - Misslyckande gång på gång och kanaliserat sina misslyckanden på sin omgivning...

- Det finns två fel här:

- Dels på hur samhället behandlat honom och dels på hur han hanterat det själv...

- Det borde alltid finnas en varningssignal när personer söker licens för jaktvapen av militär karaktär som egentligen inte ägnar sig åt jakt.

Och när det gäller sportskyttevapen är kraven rätt rigorösa. - Jag känner personer som har både Glock & 38 Smith and Wesson revolvrar och Colt 45 helt enligt licens. - Men de tävlar i sportskytte. - Redovisar sitt deltagande varje månad...

- Den här personen verkar inte varit en av dem.

/WTF

Precis så! För att förhindra framtida dåd se för sjutton till att utbilda socialtjänsten/lärare m.fl. och ge även stöd till de här personerna delvis utifrån deras villkor. Gör vi inte det så får vi sådana här tickande bomber i samhället som briserar.

Som i det här fallet; varför fick han inte sjukersättning? Han låter ju allt annat än arbetsför?!?! Och dessutom dra in hans enda försörjning; socialbidraget. Är det det som
Har skett så är det ju en given trigger.
Citera
2025-02-06, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Jag har inte öppnat TikTok på 2 dagar av just den anledningen. Tonåringar som sitter och tror att dom river upp en konspiration innan den sista kroppen ens lämnat byggnaden. Hur jävla tappad får man vara.

Tonåringar bryr sig inte om skolskjutningen, dom här är 20-50..
Citera
2025-02-06, 00:37
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Förmodligen rör sig GM mycket snabbt eftersom folk flyr undan honom i panik. Dialogen som hörs med något av offren låter således lite avlägset där han hunnit ikapp.

Han avfyrar ju återigen igen efter dialogen hörs , ljudbilden är sig lik utanför toalettdörren.
Citera
2025-02-06, 00:37
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Bilder på två av offren verkar finnas på Helena Wermes story. En man vid namn Salim och en kvinna vid namn Camilla. Helena är mig veterligen en av de som intervjuades häromdagen, men jag kan ha fel.

https://m.facebook.com/helen*.coskun/

* = a

Bortse från detta om det redan har postats.

Hon avaktiverade precis sitt konto. Hann precis se.
Citera
2025-02-06, 00:38
Medlem
Har ingen aning om hur skolans lokaler ser ut invändigt. Men om toaletter ligger i anslutning av Huvudentren vid en typ Reception så tycker jag mig höra orden :vi måste jobba sägas av en svensk kvinna innan skottet kommer.
Citera
2025-02-06, 00:38
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
Exakt!

Jag såg detta inlägg i annat forum:

Off-topic. I watch an unhealthy amount of true crime content and general crime reports on YouTube. I’ve noticed that a significant number of violent crimes are committed by autistic individuals, including children. The violence often seems extreme, disproportionate, and in some cases triggered by amusement/curiousity of killing. I don’t believe the media intentionally singles out crimes committed by autistic people, but rather that they focus on shocking crimes, many of which happen to involve autistic perpetrators. However, when looking up crime statistics and their connection to autism, the narrative is strongly pushed that there is no link, that autistic individuals are more likely to be victims than perpetrators. I believe there is an agenda to downplay and obscure the connection between autism and violent crime. Statistics may be manipulated by grouping together "general criminal activity' like gang violence, with unprovoked, psychopathic crimes entirely devoid of empathy. Acts that seem to be carried out for amusement. My gut feeling is that its a deliberate attempt to paint a more favorable image of autism while ignoring real dangers. Ofc I dont think all autistic individuals are dangerous, but many dangerous individuals appear to be autistic. Is it possible to find genuine statistics on this?

Spot on. En bra fördjupning i exakt vad jag försökte förmedla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in