2025-02-06, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ok. Svårt få ihop hur han fungerade. Han ville inte arbeta, satt ensam kollade TV hela nätterna i en liten etta men hade bil, jaktgevär. Borde inte socialen sett varningstecken?

Han hade vad jag förstår inte bil utan lånade av förälrarna?
Citera
2025-02-06, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
VARFÖR släpper de inte namnen på några av de döda? Varför är det så hemligt?

En av de döda. Han skulle gifta sig om 3 veckor. Vila i Frid

https://www.facebook.com/mariakyrkanorebro/posts/pfbid02PZjYBAoPtYbaKRbWgyxYHxwSGMRW3Wp2YvMVV1Djp9w UfupZJ5jcyfmyHHN6kmNzl
Citera
2025-02-06, 05:13
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Flera av de döda verkar ju ha haft vänner och bekanta i Örebro - varför är det så känsligt att gå ut med namn på dem?

Vissa namn har kommit ut. 2 kvinnor och 2 män. Camilla, Elsa, Salim och Bassam.
Citera
2025-02-06, 05:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Han hade licens för 4 vapen sammanlagt och hade även Jägarexamen vad jag förstått.
Varav det skall enligt polisen hittats 3 "lång vapen" som dom kallar det tydligen i skolan, om jag minns rätt.
Vet man då exakt vilka 4 vapen ägde?

Det är ju inget brottsligt eller farligt att vara enstöring men finns det några sorts lämplighetskrav för att få jägarexamen?
Citera
2025-02-06, 05:14
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
VARFÖR släpper de inte namnen på några av de döda? Varför är det så hemligt?

Jag bara spekulerar men jag kan tro att man vill se till att de anhöriga har det stöd och den stöttning de behöver innan namnen släpps till allmänheten. Ett offentliggörande av namnen kan ju bidra till ytterligare stress och negativ påverkan för de anhöriga.
Citera
2025-02-06, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jo, till en viss del, men det skulle kunna vara mycket bättre.

Ok 10 5 miljoner ska bevakas?
Ja lycka till.
Om du menar registrerade i vården så finns det oregistrerade psyksjuka ute i samhället.
Citera
2025-02-06, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Jag bara spekulerar men jag kan tro att man vill se till att de anhöriga har det stöd och den stöttning de behöver innan namnen släpps till allmänheten. Ett offentliggörande av namnen kan ju bidra till ytterligare stress och negativ påverkan för de anhöriga.

Eller något mer rimligt, det var bara invandrare som dog, svårt att veta vilken av alla 20 identiteter som verkligen var den riktiga personen?
Citera
2025-02-06, 05:19
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Eller något mer rimligt, det var bara invandrare som dog, svårt att veta vilken av alla 20 identiteter som verkligen var den riktiga personen?

Det var inte bara invandrare som dog.
Citera
2025-02-06, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
https://freeimghost.net/search/images/?q=richard&page=4&seek=2024-02-21%2018%3A57%3A24.vgvNe

Bläddra längst ner. Finns ca 70 bilder på honom som är uppladdade för drygt ett år sen. Typisk stirrig autismblick. Hade inte blivit förvånad om han har autism då det är en mycket ondskefull sjukdom och diagnos.

Undrar hur mycket du vet egentligen. Mycket 'ondskefull' sjukdom?
Har du någon gång träffat en autistisk person?
Jag har träffat några.
Min pappa var autistisk, hade asperger.
Han var aldrig ondskefull, var mycket intelligent, hade högavlönat arbete och var som alla andra -- bara nästan.

Men visst måste GM i detta fall hade en psykisk avvikelse. Dra bara inte alla över en och samma kam.
Citera
2025-02-06, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Det sägs sakna soc-personal. Vi utgår från att de var på komvux-skolan för jobb.

Hade GM målet att döda så många som möjligt, eller var huvudhatet mot soc och misslyckandet i skolan?

Utfallet med döda och skadade borde väl ändå stärka bilden att det var soc som var prioriterat mål för GM?

Hade målet enbart varit att döda så många som möjligt, då borde väl sannolikheten för fler offer varit större?
Men snälla då går man och skjuter vem fan han vill i Örebro kommunens lokal inte i SFI/KOMVUX jag köper inte det ni säger för 1 öre
Citera
2025-02-06, 05:22
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vet man då exakt vilka 4 vapen ägde?

Det är ju inget brottsligt eller farligt att vara enstöring men finns det några sorts lämplighetskrav för att få jägarexamen?

Det har gått en del rykten om vilka vapen han haft, villket är vapen ägare själva som konstaterat, även varit snack om att han skulle moddat med magasin osv som inte är tillåtet, tror jag läste det bakåt i denna tråd att "lagligt magasin" för jaktvapen är 5 patroner, men att det ska vara möjligt att beställa altarnativa magasin, begär gärna rättning här om jag har fel....

Jag har absolut inte haft några problem att ansäka om vare sig jägarexamen eller vapen med min diagnos, absolut inte,tvärtom faktiskt så rekommenderades jag göra det då jag har intresse av prickskytte.

Men ska jag vara krass och låta mina egna känslor ta över så säger jag att man ska göra en individuell prövning av varje person oavsett vad, gärna med att varje person som ansöker om vapenlicens ska utredas av en psykolog under ett antal träffar, det är lite för "slappt" om man kan säga det så i mina ögon, nåt är väldigt fel om det är så här enkelt att ha vapen, det är trots allt dödligt våld man ska hantera...
Senast redigerad av Winnx 2025-02-06 kl. 05:25. Anledning: Även jag stavar tydligen fel ibland...
Citera
2025-02-06, 05:22
Medlem
Gibbledygooks avatar
Ponera att han inte fick pengar från soc, varför sålde han inte sina vapen och köpte mat istället? Har hans föräldrar gått in och täckt tidigare för hans ekonomi? Det är osannolikt att han skulle ha fått ja på soc bidrag varje månad senaste 10 åren. Vad skulle syftet vara att studera när en person uppenbarligen inte ens klarar gymnasiet? Kan han ha varit hos en syv på campus som nekat honom studier och menat att han ska jobba då han inte klarat av studier tidigare? Hade han inte boendestöd?

Samhället behöver separera spektrum människorna så att dom kan få egna skolor och boenden med personal. ADHD folket är också snabba på att gapa om att de ine klarar av att jobba osv, de behöver kanske också vara på samhall och stödboenden. Dags för samhället att börja ta sitt ansvar och låsa in alla psyksjuka människor och ge dom en meningsfull tillvaro utanför samhället i den mån det går.

Han hade kunnat inhämta ett sjukintyg, det väller av psyksjuka inom socialtjänsten som har nekats ersättning från försäkringskassan, vad ska samhället göra med alla dessa individer?

Syntes inte hans vapeninköp på kontoutdrag som han lämnat till soc? Köpe hans föräldrar vapnen till honom? Hur kunde han engagera sig i vapenlicens osv men inte klarar av att skriva ner några sökta jobb på ett papper? Missade han att aktivitetsrapportera och blev avstängd från AF?
Senast redigerad av Gibbledygook 2025-02-06 kl. 05:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in