2025-02-05, 23:55
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loopad
Vilken tråd pratar vi om?

(FB) Jag vill begå skolskjutning

Återigen, det finns INGA belägg för att detta skulle vara GM.
Citera
2025-02-05, 23:56
Medlem
”Du behöver inte ropa”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobTheBob
Både "bort från Europa" och "Ska jag ut och jobba?" är underliga saker att gapa ut medan man mördar folk. Dessutom tycker jag att det låter lite skånskt eller som någon brytning. Så jag tror att det är ett av offren som ropar. Antingen för att varna andra eller sno GMs uppmärksamhet.
Det är det faktiskt. Att han skulle se sig som beskyddare från hela Europa har jag svårt att tro. Han hade sagt Sverige eller Örebro eller vad som helst, men inte Europa. En liten långsökt förklaring till "Ska jag ut å jobba?!" kunde väl vara om han varit på något möte med någon socialarbetare som sagt "Rickard, du måste ut och jobba nu, vi kommer dra in ditt stöd.". Så fastnade det i hans huvud på repeat, sedan när han såg socialarbetaren så sa han "Ska jag ut å jobba?!". Långsökt, men ändå...
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Sen så behöver man inte gå ut i media när man väl identifierat, kan bero på hänsyn till anhöriga och den avlidne. Allting blir inte automatiskt offentligt. Visst kan man gå ut med stilen 1/11 identifierade utan att nämna något så det går att röja den avlidnes identitet.

Givetvis ska inte några "snaskiga" detaljer ut, det är verkligen inte det jag efterfrågar, utan just den fetmarkerade sista meningen. Menar inte att de ska ha någon live-chatt för varje de identifierat, att "nu är vi uppe i 3/11, 4/11, 5/11 osv", men snarare åtminstone kanske ett omvänt meddelande typ i eftermiddags, att "nu är det x många som fortfarande inte kunnat identifieras, kontakta gärna oss om du inte fått kontakt med din anhörig sedan igår". Den typen av meddelande hade jag ändå någonstans faktiskt förväntat mig åtminstone framåt kvällen idag, inte att anhöriga och arbetskamrater fortfarande lever i total ovisshet utan den minsta uppdatering.
Citera
2025-02-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag har forskat lite kring vad som kan ha hänt med Richard Andersson när han var mellan 12-14.

Richard Andersson hade uppenbarligen autism. Det kan nog de flesta lista ut.
Jag är dock helt övertygad om att någonting hände med RA när han var mellan 12-14 år.

Hans gamla klasskamrater berättar att han förändrades på mycket kort tid. Han slutade prata helt och hållet och började hålla för munnen när någon pratade med honom.

Jag hittade något extremt intressant, som känns klockrent:

Selektiv Mutism:

Selektiv Mutism kan triggas igång av traumatiska händelser. Man blir "fast" i sig själv och undviker att prata med andra. De enda man känner sig någorlunda bekväm att prata med är närstående.

Även om Selektiv Mutism kan kopplas till autism så känns det ändå som att någonting måste ha hänt med RA eftersom denna förändring kom så plötsligt. Selektiv Mutism brukar dessutom finnas redan när man är 1-3 år om det har med autism att göra.

Jag tror att RA kan ha haft en odiagnostiserad Selektiv Mutism som triggats igång av en eller flera traumatiska händelser

Frågan är då vad som kan ha hänt. Tråden som finns på Flashback är en möjlig ledtråd. Om det faktiskt skulle bekräftas att det är han så blir det mycket intressant.

https://www.psychologs.com/understanding-mutism-types-causes-diagnosis-and-treatment

Tänker du på tråden där det pratas om en skolskjutning eller någon annan tråd?
Citera
Medlem
Economicuss avatar
Varför leker regeringen dumma och säger att detta är inte ett hatbrott. Och att GM är psykiskt sjuk.
Visst han kan va psykiskt sjuk men det betyder inte att detta var inte ett hatbrott.

Han var säkert också en SD dyrkare dock tror jag inte att han rösta eftersom han var säkert lat.

Allt är inte invandrarnas fel.

Ni kan inte ta ett fåtal invandrare och använda det som underlag för att svartmåla en hel folkgrupp.
Om ni gör detta så är ni på allvar sjuka i huvudet.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Hittar en notering om att det 2023 gjorts en polisanmälan gällande att två anställda på Socialtjänsten i Örebro mottagit dödshot från någon som i en livesändning uttalat hotelser (dödshot mm). Kanske finns ett samband?

Antagligen inte. Det stämmer inte överens med gärningsmannaprofilen att GM skulle livestream:at överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoktPotatis
Hejar du på honom med andra ord?

Tråkigt men svaret är ja..

Jag förstår han till 100%.. det rinner över tillalut.
Man tar saken i egna händer och ger tillbaks mot samhället som svikit hela ens liv..
En protest!

Och oskyldiga drabbas.. eller bara vänster röstande gärningsmän.
Citera
2025-02-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blago.Bung
Hur kan någon höra ordet "jobba" i det där klippet? Helt annan betoning på o:et i "jobba" jämfört med vad som sägs i videon, där betoningen ligger mycket närmare hur man uttalar t.ex. "Europa". Skulle möjligen kunna låta lite som "jobba" uttalat av någon med typ finlandssvensk dialekt, vilket ju helt går bort.

Det enda möjliga alternativet till "ni ska bort från Europa" skulle väl kanske vara "bort allihopa", men det faller ju på att man hör ett mer tonat konsonantljud än det ganska diskreta h-ljudet i "allihopa".

Ja, tror nog sannolikheten är väldigt stor för att tv 4 har rätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saani
Fortfarande ingen lista på tio döda? Wow.

MEN SNÄLLA, det tar tid. Det är ändå någons pappa, son, dotter, bror, syster, kusin, mamma, moster, faster, farbror, make eller hustru eller vem som. Det är en människa som tragiskt mist sitt liv, som absolut inte kan uttala sig om något då den inte finns vid liv längre.

Ingen av oss har rätten till att veta vem det är som avlidit, bara de anhöriga. Väljer det att gå ut med det så är det deras val, ingen annans. De kanske publicerar identiteten om fem år när de eller OM anhöriga ens sörjt färdigt!
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
även om han hade autism så säger det ju i sig självt ingenting med tanke på alla andra i sverige med autism som aldrig gjort en fluga förnär....

så stor kram till er alla autister där ute och kämpa på!

Nja, lite säger det väl ändå om du kollar killens totala livshistorik. Men givetvis kan man inte dra alla autister över en kam.

Jag har för mig att autism och Adhd är överrepresenterat hos gärningspersoner som genomför skolskjutningar i USA.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saani
Fortfarande ingen lista på tio döda? Wow.

Spekulerar bara nu. Men om polisen gör bedömningen att tio döda individer tillhörande en viss demografi kan trigga väldigt mycket kaoz från denna demografi, då är ett medvetet lååååångsamt utsläpp av information via säkerhetsventil ett bra sätt att förhindra explosion.

Vad jag menar är att polis och övriga myndigheter kanske har precis allt det de i vanliga fall behöver för att gå ut med id på offren. Men att de medvetet väntar med det för att muslimerna inte ska starta upplopp eller bilda mordkommandon*.

*Vilket i sin tur skulle kunna trigga dito från svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in