2025-02-05, 23:54
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Exakt, det hörs tydligt att det är ett s i början och inte ett e.

Han säger "du ska bort sopa" alt. "bort din sopa". Och sedan något mummel och ett skott till.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Skulle kunna var någon i korridoren som skriker till eleverna "ni måste in allihopa" eller liknande medan GM går i korridoren och skjuter. Tror inte han yttrar nått alls eftersom han verkar vara så pass nära toaletten.
Kan varit någon annan än skytten. Vi kan iallafall utesluta ordet EUROPA. Etc tv4 nyheterna mfl. borde tamefan skämmas att inte ens lyssna och reflektera på satsmelodin och sprida dessa rykten. Fy fan vilket lågvattenmärke.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Jag har forskat lite kring vad som kan ha hänt med Richard Andersson när han var mellan 12-14.

Richard Andersson hade uppenbarligen autism. Det kan nog de flesta lista ut.
Jag är dock helt övertygad om att någonting hände med RA när han var mellan 12-14 år.

Hans gamla klasskamrater berättar att han förändrades på mycket kort tid. Han slutade prata helt och hållet och började hålla för munnen när någon pratade med honom.

Jag hittade något extremt intressant, som känns klockrent:

Selektiv Mutism:

Citat:
Mutism is often linked to anxiety disorders in many individuals. For example, selective mutism is frequently associated with social phobia, where fear of embarrassment in certain situations becomes overwhelming. Additionally, traumatic or distressing events can trigger mutism, as individuals may use avoidance as a coping mechanism. In such cases, they may withdraw from communication to regain control over the situation or to avoid reminders of the trauma

Selektiv Mutism kan triggas igång av traumatiska händelser. Man blir "fast" i sig själv och undviker att prata med andra. De enda man känner sig någorlunda bekväm att prata med är närstående.

Även om Selektiv Mutism kan kopplas till autism så känns det ändå som att någonting måste ha hänt med RA eftersom denna förändring kom så plötsligt. Selektiv Mutism brukar dessutom finnas redan när man är 1-3 år om det har med autism att göra.

Jag tror att RA kan ha haft en odiagnostiserad Selektiv Mutism som triggats igång av en eller flera traumatiska händelser

Frågan är då vad som kan ha hänt. Tråden som finns på Flashback är en möjlig ledtråd. Om det faktiskt skulle bekräftas att det är han så blir det mycket intressant.

https://www.psychologs.com/understanding-mutism-types-causes-diagnosis-and-treatment
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saani
Fortfarande ingen lista på tio döda? Wow.

Saknar personnummer och bara samordningsnummer på alla
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Han behövde Samhall jobb. Märkligt att Arbetsförmedlingen inte hjälpte han med det.

OT

Jobba är skittråkigt, ett nödvändigt ont. Har gjort det i över 30 år med TRÅKIGA MÄNNISKOR SOM LÅTSAS ATT DOM GILLAR DET!

Men vi fortsätter, i brist på alternativ...
Citera
Medlem
Hittar en notering om att det 2023 gjorts en polisanmälan gällande att två anställda på Socialtjänsten i Örebro mottagit dödshot från någon som i en livesändning uttalat hotelser (dödshot mm). Kanske finns ett samband?
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Grabben måste ju ha kännt någon, och någon måste ju kännt honom!? Örebro är ju inte New York!

Eller är gnällbältet som ryktet säger: "typ sköt dig själv"...

Enligt familjen levde han helt isolerad. Han ville knappt träffa sin egen familj om det var för mycket folk omkring honom. Det är lätt att vara helt ensam, både för den som vill det frivilligt eller ofrivilligt. Vem ska känna honom när han är helt utan vänner eller ens bekanta.
Citera
2025-02-05, 23:55
Medlem
Att identifieringen dröjer kan ju helt enkelt bero på fruktansvärt förstörda kroppar. Hört att de ska finnas bortskjutna lemmar bland de skadade, så då vete katten hur de döda ser ut. Det kan ju vara en jädrigt svår process om en anhörig ska se sin älskade i ett horribelt skick.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Svenska skolor har väl inget högtalarsystem? Det där låter som något man sett på amerikansk film bara.

Tror det var vanligare med högtalarsystem förr. Det skulle behövas nu igen.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
vad ska ni med lista på döda till?

jag har läst om alla möjliga skolskjutningar men aldrig brytt mig om att läsa någon lista över döda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saani
Fortfarande ingen lista på tio döda? Wow.

Vad jag vet. Två av tio är män i trettioårsåldern. Ursprungligen från Syrien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Varför hade han socialbidrag från första början?
En redig karl finner jobb. I jobb finner man rutin och hade förmodligen besparat oss denna röra.
Vi lever inte på 50-talet längre. En stor del av dessa jobb har antingen försvunnit, skickats till tredje världen, eller gått till arbetskrafysinvandring.

Citat:
Jag kan tycka att soc ska ta sig en tankeställare, istället för att dra in kunde man gått mjukare fram och förbereda med information och stegvis nertrappning. Folk lever på små marginaler, sånt här är förödande för autisistiska ensamvargar (vilket det kryllar av numera med grinder-dataspels-generationen)

Där håller jag med. Minska kanske men inte helt dra in stödet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det som talar emot att det är gärningsmannen är att flera vittnen tycker det är märkligt att han inte säger något alls. Bara kollar på dem och går vidare. Han är alltså tyst när han passerar många och sen ska han börja skrika. Bilden i media känns mer som att han var en halvapatisk person som inte säger så mycket eller har några känslouttryck

Inte lyssnat på några vittnen, men ja, det är intressant om han bara väljer att gå förbi dem. Om det är så och de döda är personer som högst troligen inte är elever så kan vi ju helt stryka att det skulle ha något med rasism att göra.

Tycker f.ö. att det är ganska illa att TV4 blåser upp det som en potentiellt rasistisk attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in