Jag har forskat lite kring vad som kan ha hänt med Richard Andersson när han var mellan 12-14.
Richard Andersson hade uppenbarligen autism. Det kan nog de flesta lista ut.
Jag är dock helt övertygad om att någonting hände med RA när han var mellan 12-14 år.
Hans gamla klasskamrater berättar att han förändrades på mycket kort tid. Han slutade prata helt och hållet och började hålla för munnen när någon pratade med honom.
Jag hittade något extremt intressant, som känns klockrent:
Selektiv Mutism:
Citat:
Mutism is often linked to anxiety disorders in many individuals. For example, selective mutism is frequently associated with social phobia, where fear of embarrassment in certain situations becomes overwhelming. Additionally, traumatic or distressing events can trigger mutism, as individuals may use avoidance as a coping mechanism. In such cases, they may withdraw from communication to regain control over the situation or to avoid reminders of the trauma
Selektiv Mutism kan triggas igång av traumatiska händelser. Man blir "fast" i sig själv och undviker att prata med andra. De enda man känner sig någorlunda bekväm att prata med är närstående.
Även om Selektiv Mutism kan kopplas till autism så känns det ändå som att någonting måste ha hänt med RA eftersom denna förändring kom så plötsligt. Selektiv Mutism brukar dessutom finnas redan när man är 1-3 år om det har med autism att göra.
Jag tror att RA kan ha haft en odiagnostiserad Selektiv Mutism som triggats igång av en eller flera traumatiska händelser
Frågan är då vad som kan ha hänt. Tråden som finns på Flashback är en möjlig ledtråd. Om det faktiskt skulle bekräftas att det är han så blir det mycket intressant.
https://www.psychologs.com/understanding-mutism-types-causes-diagnosis-and-treatment