2025-02-05, 23:48
Medlem
Bass-m Al Sh-leh, Syrien, mördades i tisdags i Örebro
Citera
2025-02-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Varför hade han socialbidrag från första början?
En redig karl finner jobb. I jobb finner man rutin och hade förmodligen besparat oss denna röra.

Jag kan tycka att soc ska ta sig en tankeställare, istället för att dra in kunde man gått mjukare fram och förbereda med information och stegvis nertrappning. Folk lever på små marginaler, sånt här är förödande för autisistiska ensamvargar (vilket det kryllar av numera med grinder-dataspels-generationen)

Han behövde Samhall jobb. Märkligt att Arbetsförmedlingen inte hjälpte han med det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enligt nyheterna på Tv4 kl 22 ikväll gick han tidigare i specialklass för autister och asperger-elever.
Tolka det hur du vill!

Länka gärna om du ser en artikel som verifierar den informationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RageQ
Precis så. Han säger Jag kan inte jobba. Lyssna på betoningen på slutet. Jobbaaaaa. Hade inte varit samma betoning på A:et på slutet om han hade sagt Europa

Delen ”jag kan inte” tycker jag inte alls passar in.
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Sanningen är, vi är inte där och identifierar de som mist sina liv. Vi vet inte deras tandstatus eller om de ens är en hel kropp som går att identifiera. Det är drygt att gnälla över hastigheten i detta identitetsbearbetning. I och med att man tagit in ett DVI team som är kunniga gällande identifikation av avlidna vid katastrofer så kan man nog ana att det inte är så himla rakt på sak?

Tänk efter lite, hade det varit lätt som plätt skulle vi nog ha fått reda på det omgående men nu är det inte så.

Nja, förvisso har du rätt i det i.o.m. DVI-teamet. Men samtidigt, socialtjänstpersonalen är bara totalt borta, inte någon kan säga någonting i någon riktning ens till de anhöriga, inte någon annan anhörig verkar ha fått veta någonting än, sett till vad som är rapporterat i media än så länge efter 1,5 = samtliga 11 verkar fortfarande vara totalt oidentifierade, helt ruta 0, och identifieringsprocessen är bara "påbörjad" idag, så som det förefaller enligt media, med DVI-team osv. Om det nu är så, att samtliga 11, fortfarande är helt oidentifierade efter 1,5 dygn, tycker jag faktiskt att det börjar bli lite märkligt. Att alla inte var identifierade än, att det kanske var någon, eller t.om. några, med så svåra skalltrauman att identifikation dröjer, absolut. Men inte att allt är så här extremt oklart efter 1,5 dygn, för alla, och att inte ens anhöriga eller arbetsplats fått veta någonting. lång tid, och så enormt komplicerat är det normalt inte att identifiera människor via tandkort, precis som RMV själva beskriver. Och givetvis har ju dessa 11 den absolut högsta tänkbara prion.
Citera
2025-02-05, 23:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Men att inte ha förståelse för varför folk har vissa känslor kan ju faktiskt innebära en lägre empatisk förmåga... Så kan man väl annars alltid säga? Personen har empati men förstår inte dina känslor...?! Och det finns väl en objektivare nivå för vilken alla måste förhålla sig till innan det självklart kan betraktas som anti-sociala

Autismspektrum är sagt intressant. Du hittar inte två likadana individer som fungerar och agerar likadant .

Du kommer att få väldigt svårt för att hitta en objektiv sanning här och inte ens om han levt är det säkert att du fått en objektiv sanning .

Jag tänkte berättat lite om vårdens roll i det hela men känns lite meningslöst att berätta hur lite resurser den har och hur dåligt skolor samverkar och ger rätt stöd .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Så du har identifierat offren redan, bra jobbat.

Då har vi snart bilder på Ahmed Mahmed och prins sultan.

Nej men jag kan tänka. Varför tror du själv att identifieringen dröjer? Kan det möjligen vara så att flera av de döda inte har svenskt personnummer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Detta spår med att han var ute efter SOC, kan man läsa om det någonstans?
Aftonbladet hade en artikel om soc och gärningsman. Kommer förmodligen därifrån
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Har du varit med om att försöka få en myndig person omhändertagen eller någonsin gjort en orosanmälan på en "vuxen"?

Nä, trodde knappast det. Man kan jobba hur mycket som helst som anhörig men man kommer ingenstans. "Han/hon är ju myndig. Vi kan inget göra om han/hon inte vill medverka"

Jag är helt införstådd i hur en myndig person blir omhändertagen. Men kanske borde en lagändring göras nu? Man pratar om att vräka gäng kriminella och dra tillbaka medborgarskap. Varför diskuteras inte detta fenomen för?
Jag bor i en storstad och ser konstant halvpsykotiska människor ute i samhället. Främst är det genom mitt yrke jag kan de detta på förhand.

Sverige är tyvärr ett för tamt land i många olika aspekter. Ju mer information som kommer fram med tiden ju mer kommer folk undra. Hur den s person kunde gå under radarn. Man måste ställa krav på anhöriga det är enda lösningen.
Hoppas detta leder till en förändring i lagen. Annars finns risken att vi för det som i staterna där psykotiska individer går runt med vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Nej, de behöver bara personer som ger dem stöd.
Tror han var mer än bara autistisk. Kolla bilder på han typisk stirrig psykopatblick likt Juha Valjakalla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Föräldrar, syskon? Alla svenskar bryter inte kontakten med familj så fort de fyller 18. Hade utan tvekan stått för mat, hyra och hela paketet åt en närstående. Det är bara WT som inte hade stöttat en närstående ekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Tycker gm:s föräldrar har ett stort ansvar i detta. Gick ut grundskolan utan godkända betyg och har sen inte haft någon vettig sysselsättning under minst 15 år. Varför ser man som förälder inte till att ens barn får hjälp?!

[quote=Markus.Hellner|90920600]
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Tycker gm:s föräldrar har ett stort ansvar i detta. Gick ut grundskolan utan godkända betyg och har sen inte haft någon vettig sysselsättning under minst 15 år. Varför ser man som förälder inte till att ens barn får hjälp?!
Sådana här personer kommer ofta från trasiga hem, inte alla föräldrar är kapabla att ha ett fungerande hushåll. Ska nog inte slå någon som ligger ner. Dom har det nog inte lätt idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Föräldrarna verkar ha varit bra och risken finns att man blir överbeskyddande om ens barn har en funktionsnedsättning. Han har säkert sponsrats hårt av sina föräldrar med resor och pengar, men tyvärr var det ju av ondo att han fick råd med dessa vapen.

[quote=rubbergirl|90920893]
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Hellner

Om han inte velat själv så är det omöjligt då man inte kan tvinga ngn. Sorgligt men det är så det fungerar.
Dock verkar föräldrarna iaf ha tagit med sig honom på resor så han kommer ut lite & bryter isoleringen en stund.
Jag tar det för givet då föräldrarna ofta var ute & reste & R ej hade inkomst.

När barnen fyller 18 år är de myndiga och föräldrarna har inte så mycket att säga till om. Om barnen inte vill lyssna behöver de inte lyssna. Om föräldrarna tar kontakt med vårdande myndigheter tar de oftast barnets parti och går emot föräldrarna.

Om barnet pratar med en psykolog så frågar denne. Hur hade du det som liten och barn. Då kan barnet svara, mina föräldrar var så hemska mot mig, jag tvungen att följa med föräldrarna till sommarstugan t ex.
Då svarar psykologen, det var hemskt vilket trauma du har varit med om, och så skyller de bägge på föräldrarna och barnet drar sig undan föräldrarna då psykologen säger att han varit utsatt för ett trauma eller likn.
Psykologen får ökat förtroende från barnet och barnet vill dra sig undan föräldrarna.
Vården har lyckats atty sätta en kil mellan barnet och föräldern

De enda som har hela bakgrunden klar är föräldrarna men vården har skapat en kil mellan barn och föräldrar .

Ibland får barn med autism ett aktivitetsbidrag fram till det att barnet fyllt 30, om gm fått detta det vet jag inte
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Rickard, Richard och Rikard är nog de mest felstavade namnen i Sverige. Det skulle inte förvåna mig ifall hans egna släktingar stavade fel på hans namn. För någon med aspergers gör det nog väldigt ont att se att det står "Richard" på julklapparna när man egentligen heter "Rickard". Jag förstår att man i så fall vill ta avstånd från familj och vänner. Det kan ju även varit så att socialtanterna som nekat honom försörjningsstöd stavat hans namn fel när han öppnade brevet. Att sedan, med detta färskt i minnet, se en felstavad namnskylt på skolbänken? Han klarade inte detta.

Jo men någon har, för 11 mån sedan, lagt upp random bilder på honom på nätet på olika bildsidor länkade i tråden. Där har man stavat namnet fel på filerna. Så lär inte vara han själv som laddat upp dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in