Citat:
Ursprungligen postat av
Salavat-Julayev
Men visst är det så enkelt som ett mobboffer som slutligen bestämmer sig för den slutgiltiga lösningen?
Nja. Att GM hade livsproblem är ganska uppenbart. Men socialtjänst-spåret tycker jag är ett legitimt alternativt spår till både skolskjutnings-spåret och invandrarhat-spåret. Man får kanske titta lite grann på vad som faktiskt hänt flest gånger tidigare.
Det är extremt ovanligt med attentat mot invandrare, av svenskar, med främlingsfientliga motiv. Det är överhuvudtaget extremt ovanligt med några som helst våldsbrott av svenskar gentemot invandrare.
Det har närapå
aldrig skett några columbine-style attentat i Sverige. Det var väl den där attacken i Trollhättan då, men mig veterligen utan skjutvapen. Det har varit en hel del våld på skolor, men då mer kopplat till gängkriminalitet och liknande.
Däremot är det relativt vanligt med våld mot socialtjänst, även från svenskar. Detta attentat skulle i så fall vara det i särklass grövsta i svensk historia, men det har åtminstone förlagor. Och den typen av motiv stämmer in på gärningsmannaprofilen. Så både statistik och befintlig information pekar än så länge på socialtjänst-spåret, även om allas vår magkänsla (inklusive min) fortfarande säger "rasistiskt motiv".