2025-02-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkiller
Newsflash, idiotjävlar.

Han säger inte "ni ska bort från europa". Det är en våtdröm för vänstermuppar.

Enligt poilsens teori var dådet riktat mot socialen. Tydligen ska de ha sagt till honom att han inte sökt tillräckligt med jobb, och därmed har han blivit av med bidraget.

Om ni lyssnar på klippet från tv4 (https://imgur.com/a/D9fami6), så är det mer troligt att han säger "jag kan inte jobba" till socialkärringarna. Detta går dessutom i linje med polisens teori.

Gå inte på massmedia och vänstermupparnas agenda.

Precis så. Han säger Jag kan inte jobba. Lyssna på betoningen på slutet. Jobbaaaaa. Hade inte varit samma betoning på A:et på slutet om han hade sagt Europa
Citera
2025-02-05, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag är rädd att det fetmarkerade ligger i farans riktning, och att det om något snarare är den springande punkten här.

För precis som det nämns i din källa, och som jag har strukit under, så är det normalt sett en snabb och enkel metod för att fastställa identitet. Även att göra det på 11 personer tar inte flera dygn om dessa får högsta prio hos RMV, vilket de givetvis skulle få.
Och absolut om de har sådana enorma ansiktsskador, men att alla 11 verkligen skulle ha det, vet jag inte om jag köper rakt av faktiskt. Och absolut att någon inte har ett helt aktuellt tandkort, men köper inte att samtliga 11 inte skulle ha det heller.

Sanningen är, vi är inte där och identifierar de som mist sina liv. Vi vet inte deras tandstatus eller om de ens är en hel kropp som går att identifiera. Det är drygt att gnälla över hastigheten i detta identitetsbearbetning. I och med att man tagit in ett DVI team som är kunniga gällande identifikation av avlidna vid katastrofer så kan man nog ana att det inte är så himla rakt på sak?

Tänk efter lite, hade det varit lätt som plätt skulle vi nog ha fått reda på det omgående men nu är det inte så.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Här är första inlägget som gjordes med länken i tråden:

https://www.flashback.org/sp90920282

Den som gjorde inlägget har gjort en Google lens eller nått från artikeln han hänvisar till (nrk.no) hur den tidningen fick tag i bilderna - ingen aning.

Det gör det ju fan bara ännu skummare. Hur norsk media får tag på den länken.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Men visst är det så enkelt som ett mobboffer som slutligen bestämmer sig för den slutgiltiga lösningen?

Nja. Att GM hade livsproblem är ganska uppenbart. Men socialtjänst-spåret tycker jag är ett legitimt alternativt spår till både skolskjutnings-spåret och invandrarhat-spåret. Man får kanske titta lite grann på vad som faktiskt hänt flest gånger tidigare.

Det är extremt ovanligt med attentat mot invandrare, av svenskar, med främlingsfientliga motiv. Det är överhuvudtaget extremt ovanligt med några som helst våldsbrott av svenskar gentemot invandrare.

Det har närapå aldrig skett några columbine-style attentat i Sverige. Det var väl den där attacken i Trollhättan då, men mig veterligen utan skjutvapen. Det har varit en hel del våld på skolor, men då mer kopplat till gängkriminalitet och liknande.

Däremot är det relativt vanligt med våld mot socialtjänst, även från svenskar. Detta attentat skulle i så fall vara det i särklass grövsta i svensk historia, men det har åtminstone förlagor. Och den typen av motiv stämmer in på gärningsmannaprofilen. Så både statistik och befintlig information pekar än så länge på socialtjänst-spåret, även om allas vår magkänsla (inklusive min) fortfarande säger "rasistiskt motiv".
Senast redigerad av fluff995 2025-02-05 kl. 23:44.
Citera
Medlem
Oavsett vad GM säger (om det ens är hans röst) så har TV4 skitit i det blå skåpet, för det finns många tolkningar. Jag har iaf inget med Europa som TV4 hörde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Men autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning/störning som kan rendera anti-social störning... Det är inte helt dum att resonera så. Men uppenbarligen kan man ha olika grader av autism. Så menade inte att det gällde alla!

Framförallt handlar det om hur dessa personer blir bemötta i dagens Sverige. Många gånger helt utstötta och hemmasittande. Ensamma och isolerade.

GM på skolan i Malmö hade också diagnos och hade misslyckats i betygsbedömningen i det enda ämne han normalt sett briljerade i (bild). Säkert ngt som också triggade hans gärning.

Inkludering är inte alltid den rätta vägen i synnerhet om man inte riktigt förstår olikheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Skulle militären ha låst in honom i så fall, menar du?

Han fick inte mönstra.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag fastnade också för denna skrivelsen i ab. Vadå "saknade"? De måste väl ändå kunna räkna hur många som saknas och hur många kroppar som det går att finna i lokalerna. De kan ju tillsvidare identifieras med kläder, födelsemärken eller personliga tillhörigheter? Eller saknas kropparna helt? Har han kidnappat eller gömt dem någonstans? Skrivelser och utlåtanden likt dessa får en att undra ifall vi inte fått hela bilden.

Polisen säger ju inte vilka som är döda ens till anhöriga enligt experter i tråden. De måste tydligen ha DNA-bevis innan de får meddela anhöriga, så för de anhöriga är de saknade. Men de är ju antagligen döda, för varför skulle de annars vara borta?
Citera
Medlem
Jag jobbar på komvux i en annan kommun, och vi har också socialsekreterare i samma byggnad. Många av studenterna har planeringar från Arbetsförmedlingen eller socialtjänsten som innehåller studier, praktik m.m. och det följs upp av socialsekreterarna i huset.
Det är ganska ofta tjafsigt när socsekreterarna träffar sina klienter, många har svårt att förstå att de tex inte får pengar för dagar när de inte varit i skolan eller på praktiken, att de måste lämna in närvarorapporter m.m.

Så jag tycker inte alls det låter märkligt att det skulle finnas socialsekreterare på komvux i Örebro, eller att de skulle kunna bli utsatta.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Ah Okey. Ja man kan ju söka efter liknande bilder om man redan har den från tidningen. Då är det uppklarat.

Men att lägga upp dessa random bilder för 11 månader sedan är fortfarande skumt.

Fast det är ju inte uppklarat, hur fan fick NRK fram länken? Blir galen!
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Sluta killgissa, finns ingen information om att han led av det tillståndet.

Enligt nyheterna på Tv4 kl 22 ikväll gick han tidigare i specialklass för autister och asperger-elever.
Tolka det hur du vill!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfobi
Han kom väl aldrig så långt som till mönstring utan blev nekad i ett brev på grund av dåliga betyg? Sen vad hade det gjort för skillnad tänker du?

Möte med psykolog hade hjälpt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in