Citat:
Ursprungligen postat av
ToZon
Förutom att man givetvis skall försöka finna motivet till massakern så måste man samtidigt gräva djupt i detta hur denna något udda person fått licens för jaktvapen och om jag förstått fyra stycken. Jag tog vapenlicens på 70-talet och det var en jäkla koll innan jag och även dåvarande jaktvänner fick licens på repetergevär och en hagelspruta.
Vem/vilka har han haft som referens för det skulle man ha på den tiden, ja även tillgång till jaktmarker som ägare eller jakt tillstånd eller medlem i en jaktvårdsklubb som disponerade jaktmarker. Sen att man sedan 2023 tillåter halvautomat som jaktgevär öppnar ju dörren för dylika skjutningar där man kan pumpa på med snabb patronvis eld på kort tid. Jag trodde initialt att skytten hade ett s.a.s. olagligt vapen typ militärt men nu verkar det närmast möjligen en AR10 och AR15 med upp till 10-skottsmagasin på licens. För att han använde en halvautomat är väl ganska säkert med tanke på den hyfsat snabba skottföljden som hörts på diverse videor.
Men bara lägg ner nu. Det finns inget att gräva i. Alla som inte finns med i belastningsregistret eller som särskilt har rapporterats som farliga/olämpliga av vården eller sociala myndigheter får licens på jaktvapen så länge det visas att de tagit jägarexamen och har ett godkänt skåp. Så har det varit i decennier. Punkt slut.
4 jaktgevär av vilken godkänd sort som helst beviljas du utan frågor. För vapen 5 och 6 krävs motivation till varför du behöver dem och då behöver du numera även motivera vart och ett av dina tidigare 4 vapen. Nöjer du dig med 4 vapen kan du dock utan frågor och egentligen på samma gång få licens för 4 st likadana gevär i samma kaliber. Att folk gör så torde dock vara mycket ovanligt.
Det görs ingen mer utredning än så. Polisen har sannolikt inte gjort något fel. Om han inte har varit i kontakt med psykiatrin eller på något annat sätt hamnat på radarn i närtid så har Polisen idag ingen möjlighet att få kännedom om hans avvikande beteende och sålla en ostraffad från att få vapenlicens.
Det är som sagt inte heller olagligt att vara konstig eller en enstöring. Så länge han inte har varit våldsam tidigare och pga detta har kommit i kontakt med myndigheter och kanske inte heller haft någon kontakt med vården på åratal så finns det ingenting att gå på.