2025-02-05, 22:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marabouchoklad123
Jaha... jaja, då hade han väl autism. Men fortfarande, att sitta o skriva att alla med autism är våldsamma... Det är så sjukt fel.

Det har jag aldrig skrivit. Jag anser dock att autister inte ska beviljas vapenlicens.
Citera
2025-02-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorJohn
Inte mer våldsamma, men saknar ofta ett hälsosamt mått av empati. Mannen som dömts för att ha innehaft den största mängden BP i svensk brottshistoria hade även en stort antal videor och bilder med vidriga våldsdåd, lik och mord, något som han var och är gravt fixerad vid. Han är enligt egna uppgifter högfungerande autistisk.
absolut kan du ha empatistörning och autim. Oftast är du en extrem eller den andra. Extremt känslig för allt eller extremt avtrubbad för allt. Men enligt min erfarenhet är personer med ADHD tex mer aggressiva och impulsiva.
Citera
Medlem
Har det framkommit hur länge polisen väntade med att gå in i skolan?
Alltså tiden från ankomst till "action"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Länka då när det blev godkänt att ha halvautomat kulvapen vid jakt, jag kan ju ha missat något i det fallet.

En snabb googling med riksdagen som referens säger att ” Sedan 1987 tillåts jakt med halvautomater..”.

Det folk inte verkar har förstått är att det som hänt 1:a augusti 2023 endast är en uppdatering av Naturvårdsverkets föreskrifter som tagit bort utseende som kriterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag spekulerar i att föräldrar varit överbeskyddande sedan tidig ålder. Med det sagt har relationen naturligtvis inte varit friktionsfri utan snarare en lång relation präglad av konflikter. Tippar på att något arv är inblandat som parkerats hos någon släkting.

Föräldrarna verkar ha varit bra och risken finns att man blir överbeskyddande om ens barn har en funktionsnedsättning. Han har säkert sponsrats hårt av sina föräldrar med resor och pengar, men tyvärr var det ju av ondo att han fick råd med dessa vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Samma här, autist - högfungerande, har jobb, pengar, framgång - klarar mig fint kan jag tycka.
Jag har dock valt att vara öppen då jag fick diagnos i vuxna livet, mitt problem är mest att jag själv inte vill vara social, föredrar att vara själv, klassades som "smartare än genomsnittet" när jag gjorde min utredning.

Enda med vapen som intresserat mig som jag sysslat med är prickskytte, det är det ända.

Det farliga för mig i den situationen som uppstod igår är att jag med största sannolikhet hade skyddat andra och med största sannolikheten personligen attackerat skytten för att försöka rädda andra, det är så diagnosen fungerar för mig, andra går alltid före mig oavsett vad, men jag föredrar att vara ensam, så känns som att det var nåt annat här.

Jag har lyssnat på dom förstärkta ljuden och han skriker bokstavligen "ni ska ut ur europa" vilket jag ser som hat emot invadrarna, sen i den andra upptagningen så hörs att han skrker "jag kan inte jobba", det är vad jag hör i dom i alla fall.

Men tro inte att alla autister är lika, vi är så otroligt olika vi kan bli. så låt inte vårat handikapp bli slagpåse, snälla...

Bra påminnelse! Alla autister är verkligen inte lika och det finns enorma skillnader. Om GM nu hade autism kan det nog enbart förklara en liten del av hans beteende i livet generellt sett. Jag tror nämligen att han hade många andra tillstånd också som psykopatiska drag och/eller narcissism, depression, social fobi osv som ledde fram till händelsen.
Citera
2025-02-05, 22:41
Medlem
Lillamypavifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Är helt på din linje. Att man inte säger hur många som är döda tyder på att det är betydligt fler än vad vi tror. ”Tiotal” var ordet de använde igår. Tiotal kan också vara 20-30-40. Man köper sig tid nu, damage control för varför det dröjde så lång tid innan polisen gick in i skolan..

Ja och en till sak, branden som det pratades om först var ju ingen brand men ändå var det poliser som fick söka vård för dom andats in rök? Sen fanns det uppgifter om att han slängt en handgranat innan han tog livet av sig så kanske från den röken dom sökte vård?

Finns det uppgifter när polisen gick in i skolan? Vilken tid?
Citera
Medlem
Xonia Wuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Här är för övrigt hela klippets ljud förstärkt.

Jag vill dock varna för _mycket_ högt och skränigt ljud när det skjuts. Var rädd om dina hörlurar.
https://whyp.it/tracks/254585/untitled2?token=UzrBP

Jag letade upp originalklippet och komprimerade ljudet extremt hårt (för att ta ner nivån på skotten och jämna ut), EQ:ade lite och lyssnade sedan i bra hörlurar. Jag håller med, det låter onekligen som att någon säger ”ni ska bort från Europa”.

Det sägs något annat tidigare i klippet men det kan jag inte riktigt urskilja. Kanske ”det är en mördare i skolan”.
Citera
Medlem
Hade Asperger fångats av sjukvården inom tid hade detta aldrig skett.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Kan ju finnas vittnen som var närmare och klarade sig. Alla han stötte på blev inte skjutna som det verkar

Säg att det primära målet var socialtjänsten så gick han mest troligt mot deras arbetsplats om det fanns en specifik plats för det på skolan. Där kan det ha varit flera som befann sig och alla kanske inte tillhörde socialtjänsten men de kan ha blivit offer ändå då de var i närheten. Han kanske kände igen nån eller några men siktade in sig på de han trodde tillhörde socialen.

Socialtjänsten ligger inte där dock. Jag blir så fundersam över hur det går ihop att han skulle gå in på Risbergska om han var ute efter Socialtjänsten?
Citera
Medlem
Radera
Senast redigerad av MajorJohn 2025-02-05 kl. 22:53. Anledning: Felpost
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Förutom att man givetvis skall försöka finna motivet till massakern så måste man samtidigt gräva djupt i detta hur denna något udda person fått licens för jaktvapen och om jag förstått fyra stycken. Jag tog vapenlicens på 70-talet och det var en jäkla koll innan jag och även dåvarande jaktvänner fick licens på repetergevär och en hagelspruta.

Vem/vilka har han haft som referens för det skulle man ha på den tiden, ja även tillgång till jaktmarker som ägare eller jakt tillstånd eller medlem i en jaktvårdsklubb som disponerade jaktmarker. Sen att man sedan 2023 tillåter halvautomat som jaktgevär öppnar ju dörren för dylika skjutningar där man kan pumpa på med snabb patronvis eld på kort tid. Jag trodde initialt att skytten hade ett s.a.s. olagligt vapen typ militärt men nu verkar det närmast möjligen en AR10 och AR15 med upp till 10-skottsmagasin på licens. För att han använde en halvautomat är väl ganska säkert med tanke på den hyfsat snabba skottföljden som hörts på diverse videor.

Men bara lägg ner nu. Det finns inget att gräva i. Alla som inte finns med i belastningsregistret eller som särskilt har rapporterats som farliga/olämpliga av vården eller sociala myndigheter får licens på jaktvapen så länge det visas att de tagit jägarexamen och har ett godkänt skåp. Så har det varit i decennier. Punkt slut.

4 jaktgevär av vilken godkänd sort som helst beviljas du utan frågor. För vapen 5 och 6 krävs motivation till varför du behöver dem och då behöver du numera även motivera vart och ett av dina tidigare 4 vapen. Nöjer du dig med 4 vapen kan du dock utan frågor och egentligen på samma gång få licens för 4 st likadana gevär i samma kaliber. Att folk gör så torde dock vara mycket ovanligt.

Det görs ingen mer utredning än så. Polisen har sannolikt inte gjort något fel. Om han inte har varit i kontakt med psykiatrin eller på något annat sätt hamnat på radarn i närtid så har Polisen idag ingen möjlighet att få kännedom om hans avvikande beteende och sålla en ostraffad från att få vapenlicens.

Det är som sagt inte heller olagligt att vara konstig eller en enstöring. Så länge han inte har varit våldsam tidigare och pga detta har kommit i kontakt med myndigheter och kanske inte heller haft någon kontakt med vården på åratal så finns det ingenting att gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in