2025-02-05, 23:11
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayonarabro
Vet man något mer om MGM ifall han har syskon?

Två bröder och en syster

Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Att polisen inte kan identifiera alla offren har väl att göra med att han skjutit dom i huvudet och ansiktet?

Kan vara. Men det verkar vara en skola som har SFI så där är nog många som inte är helt fastställda i sina identiteter också. Har sina nackdelar att inte ha 100% koll på vilka som är i landet
Senast redigerad av HemmaslagenWasabi 2025-02-05 kl. 23:14.
Citera
Avslutad
Mitt svar på TV4's artikel:

Typiskt TV4 att direkt haka upp sig på något som kan antyda högerextremism... I min mening så kan jag inte alls utesluta det... Men det låter faktiskt också som om skotten är alldeles utanför dörren och "bort från Europa" eller "kan inte ropa" är avlägsnare eller i en anslutande toalett... Kan just lika väl vara en tjej som faktiskt säger "Kan inte ropa"... Men frågan kvarstår om varför hon säger så just då och var hon befinner sig (naturligare reaktion vore ju att vara tyst eller tappa kontrollen men hon skulle just kunna vara i en toalett alldeles intill eller något sådant). Och det saknas ju vittnesmål därifrån så kan alla där ha blivit avrättade (inkl den gråtande tjejen) då? Inga dumma politiska spekulationer från stora tidningar som ska tjäna politiska poäng tack (men viktigt att utreda såklart)! RIP
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbattrejag
De är skjutna i huvudet med ett jaktvapen så då är nog inte mycket kvar att okulärt identifiera…

Jag fastnade också för denna skrivelsen i ab. Vadå "saknade"? De måste väl ändå kunna räkna hur många som saknas och hur många kroppar som det går att finna i lokalerna. De kan ju tillsvidare identifieras med kläder, födelsemärken eller personliga tillhörigheter? Eller saknas kropparna helt? Har han kidnappat eller gömt dem någonstans? Skrivelser och utlåtanden likt dessa får en att undra ifall vi inte fått hela bilden.
Citera
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Nu har 80% av tråden handlat om vad ett videoklipp låter som i 5 timmar. Kan vi skita i det och fortsätta spana?

Jag ställde tidigare frågan ang dessa bilder som kom ut på R.A dom var ju upplagda för 11 månader sedan, vem postade dessa först i tråden och hur fick någon tag i länken till detta?

Tänker också på detta, någon hade laddat upp 80+ bilder på R.A, vart kommer de ifrån?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Antagligen

Ibland kan även hjärnan på något vis blockera traumatiska minnen, vilket kan försvåra att vittnen vittnar.
Citera
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Hur många elever uppskattningsvis är där i lokalerna en normal skoldag skulle du säga?

Svårt att säga, jobbade där som lärare, vet inte om antalet ändrats nämnvärt sedan dess. Men antalet som vistas där en vanlig dag var inget jag tänkte på, i och med att den är så stor är den ju uppdelad i sektioner där man mest rörde sig i sin egen sektion.
Citera
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Den här läraren påstår att de blev instruerade av polisen att "inte titta" på de döda när de leddes ut ur byggnaden.
Det kan väl inte vara standardförfarande för polisen vid utrymning? Eller är det det? Typ för att förhindra att någon känner igen ett offer och stannar till?

https://www.tv4.se/klipp/va/20917129/iva-gomde-sig-i-lunchrummet-innan-polisen-kom-de-sa-blunda-ni-far-inte-titta?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link&fbc lid=IwY2xjawIQvfxleHRuA2FlbQIxMQABHeGC3vyjID66wFsY AC11oOrwnIrMJIyFsUbxUhjXAJDPZ1-xfOvLTW9KKA_aem_ yc35xpieMit4Pxs3Ky2cJg

Kontrollera individerna dels genom att de inte får panik och börjar skrika om de ser döda, bryter ihop/fryser till is eller liknande, men även för att få bättre kontroll, det kan ju finnas potentiella gärningsmän som spelar civila osv. För polisen så är du som individ bara ett köttstycke där man inte alls vet dina intentioner och reaktionrr, du kan vara en gärningsman, uppgiften är bara att få ut individerna på ett säkert vis för att säkra individerna och lokalerna. Sådana moment görs under extrem stress även av poliserna.
Senast redigerad av BicOriginal 2025-02-05 kl. 23:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK, du är säkerligen en bättre expert än mig, men det LÅTER VERKLIGEN SOM ETT AUTOMATGEVÄR på den där "OH MY GOD-videon"...

Kanske lite ot men det verkar som yngre kvinnor måste säga oh, my god ca 50 ggr per dag och i synnerhet i sociala medier. Ont undrar om rektorn agerade enligt protokollet, hon verkar ha rusat iväg utan vidare instruktioner till eleverna eller har jag missuppfattat det?
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuel7
Han ser faktiskt normal ut. Inga konstigheter på honom.
Vart har de fått tag i dessa bilder ? Från pappans facebook ?

Jag vet, jag känner folk som ser mycket värre ut än honom men är normala i svenska mått.

Antingen så har svenskar en magisk förmåga att avgöra mental hälsa på utseende eller så har de ingen förmåga med objektiva tolkningar efter de vet vad personen har gjort.
Citera
2025-02-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK, du är säkerligen en bättre expert än mig, men det LÅTER VERKLIGEN SOM ETT AUTOMATGEVÄR på den där "OH MY GOD-videon"...

Jag är verkligen ingen expert. Inte heller vet jag vilka vapen han har. Det enda jag vet är att vittnen sagt att han hade ett vapen i handen och ett på ryggen och att Aftonbladet skrivit att han licence för 3 vapen och haft med sig samtliga samt en kniv och jag vet att Breivik hade flera vapen med sig av anledning att slippa ladda om. Så där av drar jag slutsatsen att han hade flera vapen med sig antingen för han hade begränsat med ammunition till varje eller för att slippa ladda om. Jag kan inte se någon annan anledning till varför man skulle ta med sig 3 vapen samt kniv.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Varför har ni snöat in så på autism?

Han hade kompisar när han var yngre, var med i ett kompisgäng & lekte. De märkte inget avvikande.

Ngt sker med honom då han börjar högstadiet: slutar prata, stänger ner & isolerar sig de kommande 20 åren.

Det låter snarare som trauma, PTSD el. dylikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Har för ett antal år sedan jobbat på skolan, skolan är verkligen en jättestor yta att genomsöka, inte jämförbar med en "standard" skolbyggnad.

Kan du bekräfta att de "kupoler" som syns på satelitbilder är ljusinsläpp i korridorer, och beskriva skolans layout?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in