2025-02-05, 23:06
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Man hör någon, troligen socialarbetare, svara också som han är arg på.

Japp, dom har helt klart en dialog och socialarbetaren försöker nog att lugna honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Polisen hukade bakom tegelvägg och var skraja enligt de första bilderna på dådet.

Det första man man måste göra är att försöka få koll på läget.
Men du skulle väl kasta dig in genom första bästa dörr helt orädd, förstår jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Den här läraren påstår att de blev instruerade av polisen att "inte titta" på de döda när de leddes ut ur byggnaden.
Det kan väl inte vara standardförfarande för polisen vid utrymning? Eller är det det? Typ för att förhindra att någon känner igen ett offer och stannar till?

https://www.tv4.se/klipp/va/20917129/iva-gomde-sig-i-lunchrummet-innan-polisen-kom-de-sa-blunda-ni-far-inte-titta?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link&fbc lid=IwY2xjawIQvfxleHRuA2FlbQIxMQABHeGC3vyjID66wFsY AC11oOrwnIrMJIyFsUbxUhjXAJDPZ1-xfOvLTW9KKA_aem_ yc35xpieMit4Pxs3Ky2cJg

I normala fall skulle polisen inte leda ut överlevande bland döda kroppar. I detta fallet misstänker jag att de var tvungna eftersom hela byggnaden inte var säkrad när de började evakuera. De togs ut via säkrade evakueringsvägar som tyvärr innebar att de fick korsa avlidna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Ja det är standard.
Det säger man även vid brott i hem där vittnen skall ledas ut.

Men är det som jag tror att minimera trauma hos vittnen?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Är också kluven gällande detta. Det känns som att det finns en annan mörkare sida kring allt detta som allmänheten inte får ta del av..

Ni får inte ta det ordagrant. Det dom menar är att personer som de inte fått tag i efter skjutningen och att de misstänker att de är offer( men som inte går att identifiera genom att kolla på dem) de vet alltså att de var på platsen men nu får inte släkt och vänner tag i dem
Citera
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Den som inte hör att han säger (på rikssvenska) jag kan inte jobba!
Och sedan skrattar till.
Den är gravt hörselskadad..

Lyssna vid örat och läs inte texten!

Det jag hör, men som han förmodligen inte säger, är ”jag måste få jobba”.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han har tydligen gått i en autismklass och då är det underförstått att han var autist

Visst, om det nu faktiskt var en klass just för personer med autism och inte bara någon klass för personer med problem av olika slag.
Citera
2025-02-05, 23:07
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Jag letade upp originalklippet och komprimerade ljudet extremt hårt (för att ta ner nivån på skotten och jämna ut), EQ:ade lite och lyssnade sedan i bra hörlurar. Jag håller med, det låter onekligen som att någon säger ”ni ska bort från Europa”.

Det sägs något annat tidigare i klippet men det kan jag inte riktigt urskilja. Kanske ”det är en mördare i skolan”.
Jag valde att klippa ut det lilla några sekunders klippet, där jag kunde urskilja "bort från Europa", förstärkte det (alls utan att behöva ta hänsyn till några extremamplituder från knallhöga skott från vapen) utan att komprimera det och fick då fram: "Ni ska bort från Europa!", men jag kan ju inte ta gift på att det är seriemördaren som skriker det.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Den här läraren påstår att de blev instruerade av polisen att "inte titta" på de döda när de leddes ut ur byggnaden.
Det kan väl inte vara standardförfarande för polisen vid utrymning? Eller är det det? Typ för att förhindra att någon känner igen ett offer och stannar till?
Det handlar nog inte om de som tittar utan om respekten liksom om hänsynen för den döde.
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:

https://www.tv4.se/klipp/va/20917129/iva-gomde-sig-i-lunchrummet-innan-polisen-kom-de-sa-blunda-ni-far-inte-titta?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link&fbc lid=IwY2xjawIQvfxleHRuA2FlbQIxMQABHeGC3vyjID66wFsY AC11oOrwnIrMJIyFsUbxUhjXAJDPZ1-xfOvLTW9KKA_aem_ yc35xpieMit4Pxs3Ky2cJg

Polarn satt i ett tåg som körde på en person och instruktionen när tåget skulle utrymmas var att inte titta mot fronten. Så det är nog inte helt omöjligt att det är det är rätt vanligt. Gemene man blir väldigt ställd att se döda kroppar och blod över golven osv när det är i verkligheten och inte är på film längre. Lite extraordinärt läge med då inte hela byggnaden var säkrad också
Citera
2025-02-05, 23:08
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Det är galet, måste vara en av de största skolor jag hört talas om. Både i yta och antalet elever.

Har för ett antal år sedan jobbat på skolan, skolan är verkligen en jättestor yta att genomsöka, inte jämförbar med en "standard" skolbyggnad.
Citera
2025-02-05, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
I normala fall skulle polisen inte leda ut överlevande bland döda kroppar. I detta fallet misstänker jag att de var tvungna eftersom hela byggnaden inte var säkrad när de började evakuera. De togs ut via säkrade evakueringsvägar som tyvärr innebar att de fick korsa avlidna.

Skulle kunna tänka att de i och med inte hann täcka eller om man ens kunde täcka kropparna så var väl det bästa lösningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in