2025-02-05, 22:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
En mentalanalys av alla som har vapenlicens skulle inte skada. Det finns gott om vapenfixerade kronnördar i Sverige som sitter och runkar till Guns & Amo. Ett krav skulle även vara att man verkligen jagar.
Det blir ett gediget jobb i så fall. Det finns över en halv miljon personer som har vapenlicens i Sverige...
Citera
2025-02-05, 22:45
Medlem
LittleFishs avatar
Om det nu visar sig vara, enligt vad polisen initialt utgivit, som ett icke terrormotiverat dåd finns det flera slutsatser och faktorer att slänga ned i denna illaluktande gryta.
För att inte göra det för långt surrar det runt ett virrvarr av olika cyniska inslag i skallen på mig. Tex Sverige som land och vår extrema institutionaliserade ensamhet, det extremt polariserade samhällsklimat mellan vänster och höger, slitningarna mellan politiska grupper och politikernas totala oförmåga att agera proaktivt utan bara yrvaket alltid bli förvånade över nått sånthär.

Sverige är i ett land i kris. Vet man inte varför bör man inte rabiat skrika efter svar här utan dedikera tid till att dra ihop 1+1 med is i magen.
Senast redigerad av LittleFish 2025-02-05 kl. 23:01.
Citera
2025-02-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Självmord är den vanligaste dödsorsaken för män i 20-50 års åldern.

Mellan 15-29 år är den vanligaste dödsorsaken suicid. Sen kommer hjärt-kärlsjukdomar och tumörer ikapp enligt Socialstyrelsen.

Men tänkvärt är att enligt kartläggningar, har ca 8% av ungdomar mellan 15-29 år suicidtankar (att jämföra med 1% när man passerat 65 år … vilket ändå är högt tycker jag).

Av de 8 % är det jämt fördelat män och kvinnor. MEN … av de suicid som blir verklighet, står männen för 2/3. Vad är det som får kvinnorna att lyckas avstå? Och vad är det som gör att männen drivs till att verkställa tankarna?

Jag hoppas att det inte blir off topic, utan att det finns en korrelation mellan tankarna om ingen utväg och att dra med sig andra i fallet. Är desperationen en symtom av ett samhälle vi skapat åt oss själva?
Citera
2025-02-05, 22:46
Medlem
PingPongZongs avatar
Han hatade folk. Vissa mer än andra. Det är gammalt, och kallas Misantropi. https://sv.wikipedia.org/wiki/Misantropi

Då var det avklarat. Vi vänder blad som Kungen sa. Killen är död.
Citera
2025-02-05, 22:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Med den polarisering vi har i Sverige och ökande vapenvåld är det inte läge att tillåta AR-15.
Den här regeringen gick till val på att minska kriminaliteten.
Men nu är Sverige på väg att få en mordfrekvens som är högre än samtliga västländer förutom USA.
Vi har helt enkelt inte råd med fler Falling Down och Breivikare.
En rimlig politisk slutsats är att försvåra licens
för personer med psykosociala problem och förbjuda vapentyper som är populära bland mass-skjutare.
Då måste hela systemet ändras mellan polis samt psykiatrin.
Som det är nu kan inte polis godtyckligt gå in i psykiatrin och fråga om A är frisk nog för att ha vapenlicens.
Polis kollar på straffregister. Om du är skötsam och laglydig och vilket ändamål du har vapenlicensen till.
Ingen skulle säga. Jo jag har tänkt att jag ska skjuta människor med den.
Kanske de ändrar på det nu, men en människa kan ju bli helt rabiat utan att tillhöra psykiatrin.
Svårt.

När det slår slint i skallen på en person med vapen då är det inte vidare kul att vara i närheten.
Inte ens vanlig polis går i närkamp med dessa människor. Man sätter in insatsstyrkan med tunga vapen när galningar använder vapen mot folkmassor.
Citera
2025-02-05, 22:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
En mentalanalys av alla som har vapenlicens skulle inte skada. Det finns gott om vapenfixerade kronnördar i Sverige som sitter och runkar till Guns & Amo. Ett krav skulle även vara att man verkligen jagar.

Vi kan börja med att skanna av alla snorungar i förorterna som springer runt och skjuter ner folk först.

Citera
2025-02-05, 22:49
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det blir ett gediget jobb i så fall. Det finns över en halv miljon personer som har vapenlicens i Sverige...

Dom kan börja med alla som inte har jakträtt och ändå har fullt med vapen. Jag tror det finns en del. Sen finns det en del som har en hagelbössa som man skjuter lite lerduvor med, jag tror inte att det är dom som är problemet.
Citera
2025-02-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nej, såklart inte. Bara dom som börjar hata samhället och tjejer, och gör sig redo att begå våldsbrott. Dom uppfyller ju kriterierna för terrorbrott
Kriterierna för brott är med råge uppfyllda även utan terrorklassning, hans politiska budskap lyser dock med sin frånvaro. Man bör vara försiktig med etiketterna, om kreti och pleti är ”terrorister” är det uppenbarligen fel på våra politiker som skapat detta samhälle där terrorister verkar ploppa upp som svampar ur jorden.
Citera
2025-02-05, 22:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Måste fråga tråden, vet inte om jag har drömt det men visst ringde Aftonbladet upp GMs pappa igår bara någon timme efter dådet och berättade för honom vad hans son hade gjort och att sonen är död innan pappan ens hade informerats av polisen?

Kan någon bekräfta om detta stämmer eller om jag bara har drömt. Låter för osannolikt för att vara sant.
Ja det gjorde dom, sen tog dom bort artikeln. Jag tror inte ens det var rätt person.
Citera
2025-02-05, 22:54
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
Fast i dagens Sverige kan du inte bli rik på att jobba. Eller jo allt är relativt.
Alla som pluggat och ligger strax över snittet är inte problemet, men ni har en tendens att tro att ni är Borgarnas målgrupp, men ni är bara nyttiga idioter.

Själv pluggade jag inte för att tjäna mer, jag ville slippa asbest, gift och skit underklassen måste rota runt i. Jag ville ha en klassresa.
Det fetade är min poäng. Sveriges miljardärer lurar vänstern att ge sig på medelklassen, sen skrattar dom hela vägen till banken.
Citera
2025-02-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salud
Roberto Eid Forest. Polisman. Nyfiken om han är muslim. Hoppas okej att jag frågar.

Verkar väl rätt stabil. Roberto är latino namn. Macho. Macho kan man också vara om man heter Eid. Det är en muslimsk högtid. Forest betyder skog på engelska. En salig röra med andra ord.
Citera
2025-02-05, 22:56
Medlem
Helt otroligt hur det fokuseras på vapen istället för händelsen, nästan ofattbart, hade han kört ihjäl 11 pers med bil hade ni hjon önskat förbud mot bilar då. Fan i mig ofattbert hur många dårar det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in