2025-02-05, 22:19
Medlem
Helt otroligt att TV4 publicerar och kör med detta nya narrativ. Det är TYDLIGT att han inte säger "Ni ska ut från Europa!".

Liknar en påverkansoperation?
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Men ser du inte att vi har krig, svält, kriminalitet och skit överallt globalt? Det finns mycket som är bra fortfarande och de flesta människor är goda till naturen skulle jag säga, men ondskan försöker ta över. Kanske var det inte så vackert i världen för 500 år sedan heller i och för sig…

men att det skjutits invandrare vet vi inte. Vi vet inte än motivet så vi kan bara spekulera. Vissa saker kan vi däremot konstatera, dvs att GM mådde psykiskt dåligt. Det vet vi eftersom många vittnar om ett starkt avvikande beteende som inte är normalt. Kanske var han rasist uppepå det. Kanske inte. Vi får nog reda på mer snart.

Du tror världen kommer gå under. Fattar.

Kan man kanske tro/tycka beroende på vad som händer runt om i världen. Det låter inte så konstigt.

Men ett dåd av en enskild psykopat/rasist eller vad han nu är, är inte ett tecken på det. Det är en enskild, väldigt sorglig, händelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så kan det vara men om han vet att socialtjänsten är där och han anser att de är skyldiga till något så kan det också vara en slump. Vi vet ju inte så mycket om offren mer än rykten. Man kan faktiskt vara sur på socialtjänsten utan att hata invandrare. Många invandrare är också sur på socialtjänsten och nu när jag tänker efter så verkar alla hata dem. Inte ett populärt yrke

Förutom att man givetvis skall försöka finna motivet till massakern så måste man samtidigt gräva djupt i detta hur denna något udda person fått licens för jaktvapen och om jag förstått fyra stycken. Jag tog vapenlicens på 70-talet och det var en jäkla koll innan jag och även dåvarande jaktvänner fick licens på repetergevär och en hagelspruta.

Vem/vilka har han haft som referens för det skulle man ha på den tiden, ja även tillgång till jaktmarker som ägare eller jakt tillstånd eller medlem i en jaktvårdsklubb som disponerade jaktmarker. Sen att man sedan 2023 tillåter halvautomat som jaktgevär öppnar ju dörren för dylika skjutningar där man kan pumpa på med snabb patronvis eld på kort tid. Jag trodde initialt att skytten hade ett s.a.s. olagligt vapen typ militärt men nu verkar det närmast möjligen en AR10 och AR15 med upp till 10-skottsmagasin på licens. För att han använde en halvautomat är väl ganska säkert med tanke på den hyfsat snabba skottföljden som hörts på diverse videor.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
Får vi se om TV4 får rätt eller ej, hal is är de ute på dock. Speciellt när polisen själva går ut och säger att man ej ska sitta och spekulera.

Blir nog tyvärr svårt att få uppklarat vad som faktiskt sägs och vem som säger det.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Tror det kommer att visa sig att samtliga avlidna (utom GM) är från icke skidåkande nationer, bruna eller med huckle på huvudet…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Aftonbladet (2025): ” ”Med hänvisning till Skolverkets uppgifter, som vi tidigare informerat dig om, kommer Pliktverket inte att kalla dig till mönstring”, står det i beslutet.”

Det är ju precis det jag skrev. Pliktverket skickar ofta det ena brevet efter det andra, utan att man har interagerat med dem på något sätt. Det enda som står där är att Pliktverket meddelar att de inte kommer kalla honom och att de informerar om att de informerat honom vid ett tidigare tillfälle. Det står ingenting om att han först varit i kontakt med dem för att han velat göra lumpen och sen blivit nekad. De gör automatiserade utskick till vissa åldersgrupper efter körningar med nåt skolregister.

Jag känner till folk som inte är autister (vanliga snubbar med jobb, familj, framgång hos kvinnor etc) men som också fick liknande brev och besked just för att de inte hade slutbetyg från skolan. Detta helt utan att de själva någonsin sökt kontakt med Pliktverket eller Försvarsmakten. Det är vanligt och normalt.
Citera
2025-02-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Är det bekräftat från polisen att den misstänka gärningsmannen sköt sig själv?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/orebro-misstankte-massmordarens-nara-slakting-blev-irriterad-da/
Enligt presskonferens så var MGM påträffad död när polisen gick in i skolan
Citera
Avstängd
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
GM bild har publicerats idag av Aftonbladet. Min första tanke när jag ser GM bild är, ser deprimerad ut. Ser ut att ha någon form av Autism. Ser inte ut som en normal Svensson. Ser ut att ha inga vänner och svårigheter i det sociala, vilket inte är hans fel. Har blivit utsatt för mobbning i skolan och grävt in sig i lägenheten.

Tycker att polisen borde först gå till botten med vem som utfärdade jaktlicens till GM. Sedan prata med alla lärare varför de inte reagerade på när GM blev mobbad. Samt föräldrarna som inte stöttade sin egna son när han behövde som mest hjälp. Började där och vara mer uppmärksam, så kan ma. förebygga sådana incidenter i framtiden.

Det hela är otroligt sorgligt, och det han gjorde var ej rätt. Men en tankeställare till folk som mobbar andra i skolan. Tänk på konsekvenserna innan ni sårar någon. Det kanske är roligt för er min inte hos den andra.
Detta är sanningen som ingen verkar vilja ta i. Vad fan tror folk ska hända liksom.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Den som inte hör att han säger (på rikssvenska) jag kan inte jobba!
Och sedan skrattar till.
Den är gravt hörselskadad..

Personen som du tycker skrattar är personen som blir skjuten, tycker jag. Han skrattar inte utan det är ett annat ljud han gör. Personen som pratar innan med en ganska grov och arg röst låter för mig som GM.
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Ja det är verkligen low hanging fruit i termer av populistpoäng att kritisera vilket utseende jaktvapnet hade (ja, för det är det enda som skiljer AR från andra vanliga halvautomatiska jaktgevär som funnits sedan 1900 talet). Just denna ”popkulturella” aspekten av AR15 i skolskjutningsammanhang säljer bra i tidningar och skapar views - men är irrelevant om man faktiskt vill gå till botten med grundorsaken till varför en människa sjunker så lågt som GM gjort. Vilket kanske är också varför polisen väljer att inte gå in på det öht. Hade GM inte haft en AR hade han använt något annat vapen och dödat lika många, garanterat. Och nu vet vi inte ens om han öht använt en AR. Enligt källor ska det vara en repetera studsare (30-06), ett hagelgevär och en ruger PC9 (9mm)

Jo, men så är det ju såklart. Utseendet struntar jag i. Men det går alltså att få i samma mängd skott i båda typerna av vapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Vi vet att vi har ETT svenskt dödsfall iaf... även om han är orsaken till all skit...

Det här med ljudklippet är ju helt hjärndött. Det påminner om felhörningar i låtar man behöver säga/visa text innan på vad man "SKA" höra (typ ansiktsturk...). Det kan ju vara vafan som helst. Vad håller tv4 på med?

Vet man ens om det är hans röröstför mig hrlt omöjligt att höra vad som sägs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Blir nog tyvärr svårt att få uppklarat vad som faktiskt sägs och vem som säger det.
Ingen som hör "ni ska dö allihopa"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in