2025-02-05, 22:32
Medlem
Antipats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sen att man sedan 2023 tillåter halvautomat som jaktgevär öppnar ju dörren för dylika skjutningar där man kan pumpa på med snabb patronvis eld på kort tid.

Halvautomater har varit godkända på utan några andra krav än repeter sedan slutet av 80-talet. (Minns inte exakt, men minns grabbarna på Fagerhult.)
Det som hände 2023 hade inget med funktionsprincip eller magasinstorlek, det var bara att man släppte in lite fler modeller som tidigare godtyckligt förbjöds för jakt.
Citera
2025-02-05, 22:33
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Samma här, autist - högfungerande, har jobb, pengar, framgång - klarar mig fint kan jag tycka.
Jag har dock valt att vara öppen då jag fick diagnos i vuxna livet, mitt problem är mest att jag själv inte vill vara social, föredrar att vara själv, klassades som "smartare än genomsnittet" när jag gjorde min utredning.

Enda med vapen som intresserat mig som jag sysslat med är prickskytte, det är det ända.

Det farliga för mig i den situationen som uppstod igår är att jag med största sannolikhet hade skyddat andra och med största sannolikheten personligen attackerat skytten för att försöka rädda andra, det är så diagnosen fungerar för mig, andra går alltid före mig oavsett vad, men jag föredrar att vara ensam, så känns som att det var nåt annat här.

Jag har lyssnat på dom förstärkta ljuden och han skriker bokstavligen "ni ska ut ur europa" vilket jag ser som hat emot invadrarna, sen i den andra upptagningen så hörs att han skrker "jag kan inte jobba", det är vad jag hör i dom i alla fall.

Men tro inte att alla autister är lika, vi är så otroligt olika vi kan bli. så låt inte vårat handikapp bli slagpåse, snälla...

Lyssna igen och tänk dig "Hur fan ska Jag Jobba?"
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det vara så att hans handläggare på socialen är muslim?

Skulle kunna förklara att han dels ger sig på socialarbetare men också muslimer, om det är vad som har hänt.
Tror inte det är så. Svenskar oxå.
Citera
Medlem
Bara jag som tycker att skotten låter mycket närmare än rösten som hörs i videon?
Citera
Medlem
Hylsorna låter som de landar väldigt nära dörren till toaletten medan rösten är längre bort. Har svårt att se hur det kan vara rösten till GM. Snarare någon som vädjar i panik innan han blir skjuten och stönar av smärta
Citera
Avslutad
Vad hade han för typ av vapen? Låter ju inte som ett hagelgevär? Eller? Noll koll vad man får ha för gevär med licens
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chabil01
Det här samtalet har verkligen spårat ur. Det som förvånar mig mest är hur han överhuvudtaget lyckades få en vapenlicens.

Vad är konstigt? Man läser en bok och svarar på frågor. Man gör praktiska skjutprov. Därefter har man sin examen och kan söka vapenlicens. Har man ren vandel och är ostraffad så får man licens och kan köpa vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Länka då när det blev godkänt att ha halvautomat kulvapen vid jakt, jag kan ju ha missat något i det fallet.

87

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/vissa-vapentyper_go02ju725/
Citera
2025-02-05, 22:34
Medlem
Finns det nån offer vi vet identiteten på ännu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
När ska ni fatta att för att det ska klassas som terror så krävas det politiska och ideologiska motiv.

Autismen har skördat liv än en gång, tyvärr.

Lägg ner! Finns ingenstans där det är bekräftat att gm skulle ha autism. Inte konstigt att folk ser ner på folk med npf efter vad man läst här...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamypavift
Mycket frågetecken kring hela situationen. Tror det mörkläggs mkt speciell kring hur många som är döda. Tror det är fler än vad dom gått ut med.

Och jag fattar inte var de anställda på socialförvaltningen försvunnit?? Är dom döda? Kidnappade? Fattar inte.

Är helt på din linje. Att man inte säger hur många som är döda tyder på att det är betydligt fler än vad vi tror. ”Tiotal” var ordet de använde igår. Tiotal kan också vara 20-30-40. Man köper sig tid nu, damage control för varför det dröjde så lång tid innan polisen gick in i skolan..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Samma här, autist - högfungerande, har jobb, pengar, framgång - klarar mig fint kan jag tycka.
Jag har dock valt att vara öppen då jag fick diagnos i vuxna livet, mitt problem är mest att jag själv inte vill vara social, föredrar att vara själv, klassades som "smartare än genomsnittet" när jag gjorde min utredning.

Enda med vapen som intresserat mig som jag sysslat med är prickskytte, det är det ända.

Det farliga för mig i den situationen som uppstod igår är att jag med största sannolikhet hade skyddat andra och med största sannolikheten personligen attackerat skytten för att försöka rädda andra, det är så diagnosen fungerar för mig, andra går alltid före mig oavsett vad, men jag föredrar att vara ensam, så känns som att det var nåt annat här.

Jag har lyssnat på dom förstärkta ljuden och han skriker bokstavligen "ni ska ut ur europa" vilket jag ser som hat emot invadrarna, sen i den andra upptagningen så hörs att han skrker "jag kan inte jobba", det är vad jag hör i dom i alla fall.

Men tro inte att alla autister är lika, vi är så otroligt olika vi kan bli. så låt inte vårat handikapp bli slagpåse, snälla...
Nej han skriver inte nödvändigtvis bokstavligen "ni ska ut ur Europa" eller "bort från Europa"... Men det kan vara så... Men finns flera motstridiga uppgifter och som annan påpekar så låter det också som det är en tjej som säger "Kan inte ropa" och som är alldeles intill toaletten... Tänk på att det låter som om skotten sker alldeles utanför toaletten (även fast gevärsskott är höga generellt) så om det var gärningsmannen som skrek/ropade hade man nog hört bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in