2025-02-05, 22:27
Medlem
BrunteVIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
autister är inte mer våldsamma än andra. Fan om detta blir ett ytterligare skäl för folk tt mobba och hata folk med NPF. Precis när det äntligen började normaliseras.

Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Fast det är ju mentaliteten som styr det där, inte vapnet i sig. Du har 300 000 jägare i Sverige ungefär och ingen av dom springer ju runt och skjuter ner sina medmänniskor för det. Förutom denna då. Finns ju rätt många autister med vapen- och jaktintresse som aldrig någonsin skulle skjuta en annan människa också

Jag förstår att det finns folk med autism som har arbete och är välanpassade men det här är helt galet. Att en arbetslös NEET-autist ska ha en AR-15 är helt uteslutet.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Helt klart. Behovspröva alla vapenlicenser.
Och mentala stabila ska enbart ha vapenlicenser.
Något är tokfel här,
Citera
Medlem
Lillamypavifts avatar
Mycket frågetecken kring hela situationen. Tror det mörkläggs mkt speciell kring hur många som är döda. Tror det är fler än vad dom gått ut med.

Och jag fattar inte var de anställda på socialförvaltningen försvunnit?? Är dom döda? Kidnappade? Fattar inte.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Autism och utan grundskole- och gymnasieexamen.

Inga bedömningskriterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Alltså jag är en vit svensk man och människor skulle nog klassa mig som en enstöring men jag trivs bäst så.
Jag har mina intressen som gör mig lycklig.

Det får inte mig att få för mig att gå och skjuta upp en skola för det eller en offentlig plats.

Oavsett om denna Richard hade underliggande problem så som psykisk ohälsa alt grov autism, det går inte att skylla på det i detta fallet.

Detta är ett terrordåd utan tvekan.

När ska ni fatta att för att det ska klassas som terror så krävas det politiska och ideologiska motiv.

Autismen har skördat liv än en gång, tyvärr.
Citera
2025-02-05, 22:28
Medlem
Surfcruisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Hur då?

Polisen har att kolla
1. Brottsregister
2. Misstankeregister
3. LOB-register (omhändertagna berusade personer)
4. Vapentillståndsregister (tillståndsgivna och nekade ansökningar och vapeningripanden)

Han var ostraffad och inte brottsmisstänkt. Ej heller omhändertagen för berusning. Ej heller nekats vapen tidigare eller fått dom omhändertagna.

Det var vad polisen hade att gå på när han sökte licens. Vad skulle de ha gjort?

Det kanske det som är problemet med tillståndsgivningen idag, polisen behöver fler variabler att ta hänsyn till för en korrekt bedömning!?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
GM är död, inget åtal kommer väckas och FUP kommer inte att bli en allmän handling.

Naturligtvis kommer det inte att inlämnas en FUP till tingsrätten men däremot kommer uppgifter från brottsutredningen att läckas till media.

Vi borde se den första boken om händelsen lagom till våren.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Det var för de inte visste om det rörde sig om fler gärningsmän. Så de tog det säkra före det osäkra och lät de inrymda vara kvar tills de var helt säkra.

Ja och om det nu hade funnits fler gärningsmän, är då inte risken överhängande att dom hinner döda ganska många på TRE TIMMAR?

Är det kanske DETTA som är problemet?

Att MASSMÖRDARE får TRE TIMMAR på sig att MASSMÖRDA?

Något säger mig att det är det jag syftar på när jag kritiserar hur lång tid insatsen tog.

Inte att den ägde rum.
Citera
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkerstromM
https://imgur.com/a/Odm5Yev

Någon dåre på Facebook skyller på Arbetsförmedlingen.

De verkade ju stämma
Citera
Medlem
Min kära FB'are, detta har definitivt varit en riktigt soppa onekligen, och kommunikationen i denna tråd har varit så pass a*s water, att jag har letat fram mitt gamla konto från över ett decenium sedan.

MY TWO CENTS

Jag anser, att i den benämnda "toalett videon", efter själv lyssnat på ljudet med både filter och en volym som heter duga att det som sägs är följande:

- Rösten är från en man.

- Rösten låter som språket är Svenska, med en skånsk/smålänsk (södra Sverige) dialekt där "R'en" rullar lite, oklart hur Örebromålet är, men har uppfattat den som Stockholm, Uppsala etc etc

- Rösten uttalar "NI SOM HÖR MIG, (Tydligt mellanrum) ROPA!"

- Rösten låter som den är en bra bit ifrån den inspelade mobiltelefonen.

EFTER detta, hörs ett skott avlossas, vi kan väl utgå att detta är GM. Den avfyrningen, som är relativt nära, eleven på toaletten, är så pass nära att vi hör hur en förmodad hylssa studsar på golvet.

OM detta skulle vara sant, så är den skrikande mansrösten INTE GM, iom avfyrningen 2s senare, snarare kanske en student eller lärare längre bort?

Givetvis har jag inga BEVIS för detta, men jag tillskillnad från tråden, påstår inte att jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Där har du fel. Skulle vilja säga att en massa människor kan bli våldsamma i olika situationer. Speciellt i kombination med alkohol.

Min erfarenhet är att personer med uttalad autism istället drar sig undan och blir ledsna där de möter människor som inte förstår deras sjukdom.

Aggression, som att slå, bita, repa, dra i håret eller sparka en annan person, är relativt vanligt hos barn inom autismspektrumet. En studie av barn och tonåringar med autism visade att 68 procent hade varit aggressiva mot en vårdgivare och 49 procent hade varit aggressiva mot någon annan någon gång. 1 Mer än hälften av de studerade ungdomarna hade för närvarande mildt till svårt aggressivt beteende.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
HUR kan TV4 publicera ett klipp med en förbestämd tolkning när det inte finns 100% säkerhet om vad som sägs eller vem som ens säger det? Det är fullkomligt vansinnigt. Fattar de inte vad det kan leda till? Oansvarigt är bara förnamnet.

Är ju det jag menar. Dom måste ha mer på fötterna än bara filmen. Nåt har läckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in