2025-02-05, 19:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Se över psykvården istället.

Ja den nästan obefintliga psykvården är nog skuld till många vansinnesdåd senaste åren.
Öppna mentalsjukhusen igen och upprätta gruppbostäder för människor med nedsatt psykisk funktion.
Där man har egen bostad med stöd av personal.
Citera
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Hur länge hade han haft vapenlicens?
Tänker på inlägget här på Flashback som några tror är han, där han skriver att han ska skaffa vapenlicens.
Det inlägget är ett år gammalt.

Jag läste i omkring 10 år innan idag/igår. Men har inte fakta på det just nu.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Vad menar Aftonbladet med detta?
” Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade efter skjutningen”

Vadå saknas?

Ingen som vet. Märklig rapportering från Aftonblaskan. Möjligtvis skulle förklaringen kunna vara att någon inom socialförvaltningen inte har kunnat få kontakt med alla anställda, men i så fall borde Aftonbladet skriva ut det så att det blir begripligt. Men Aftonbladet är ju ingen bra och kompetent nyhetsförmedlare.
Citera
Medlem
Ganska så självklart i tråden redan. McGurka Effekten. Agenda eller outbildade i media, de får ni avgöra.

https://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Märkligt att alla TV4 har talat med hör exakt samma sak i klippet, då jag själv inte alls kan höra vad som ropas. Och jag tippar att jag inte är ensam om det. Jag undrar om inte TV4 kör åter igen med fejknyheter.
Citera
Avslutad
Många som ser vad de vill se nu. The Simpsons kan illustrera https://m.youtube.com/watch?v=GS0amrHBLFI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Löjligt hur man försöker fabulera i tv4.

Flera vittnen har vittnat om att mördaren varit helt tyst. Nu ska han tydligen ha skrikit rasistiska slagord, trots att polisen tidigare fastställt att han inte haft något rasisistiskt motiv.

Trötta Sverige.

Det liknar mycket det fruktansvärda högerextrema terrordådet i Trollhättan med skillnaden att ett annat mordvapen användes denna gång så det dessvärre resulterade i ännu fler dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 347frama
Har också autism så har absolut viss förståelse. Det absolut största ansvaret och arbetet kommer alltid dock ligga på individen. Många av oss har lidit genom livet och fortsätter ändå för att andra inte ska stå för notan. Nu kan ju Aftonbladets artikel också vara påhitt och vi vet inte ens om han hade autism.

Jag anser inte detta är offtopic eftersom vi måste bättre utnyttja alla samhällets individer:
Att få hjälp att bättre anpassa sig till HR och Rekryterares förväntningar på en som ingenjör är inte bortkastade pengar.

De flesta människor söker mening och vill känna att de bidrar till något större, detta var grundtanken som gjorde Sverige till ett av världens bästa länder (fallerade såklart när folk med mindre protestantisk uppfostran motbevisade denna grundtes)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Läste att RA hade vapenlicens på 4 olika vapen.
Hur i helvete kan den personen fått ut licens?

Han checkar i många punkter så varningsklockorna klämtar.

Nu gör jag säkert flera jägare upprörda, men att få jägarexamen och vapenlicens är ingen rättighet, det är en förmån som skall förvaltas och tas om hand om de som fått ut den, man har ett förbannat ansvar att ta hand om sin kropp och sitt psyke, så att man är en ansvarstagande vapeninnehavare.
Det borde definitivt göras bakgrundkontroll och intervjuer innan examen och licenser ges ut (om det inte redan gör det, jag vet inte).

Jag tycker också att det borde krävas regelbundna samtal även hos befintliga innehavare, en check för att stämma av, hur mår du, är allt ok? För att förhoppningsvis fånga upp den där promillen som utgör en fara.
Ja jag vet, 99.98% av alla som har licens är det ingen fara med, men de sista promillen är ändå ett antal och är en handfull av dom dårar kan det få såna här konsekvenser.
Maximera chansen att fånga upp dessa innan nåt sker, inte sätta käppar i hjulen för andra. Se det på rätt sätt. För allas bästa.

Känner en enorm sorg, för alla. Hoppas man slipper se en spiral som börjar dra ännu mer nedåt än vi redan har. Det är det sista vi behöver nu.

Ska vi ha bakgrunds- och återkommande psykkontroller för inköp av köksknivar eller vid innehav av fordon också? Nån gång måste vi förstå att det inte går att skydda sig 100% mot enstaka psyksjuka. Det finns andra sätt att massmörda som är minst lika effektiva som skjutvapen. Blir så trött på denna typ av ryggmärgsreflexer. Alltid samma sak om det är ett vapen inblandat. Meja ner 180 pers med lastbil..."somnar om"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Någon som vet om Socialstyrelsen hade anställda där pä skolan? Tänkte eftersom flera anställda från socialstyrelsen uppges saknas...

Socialtjänsten. Inte Socialstyrelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topnotchG
Ja dådet verkar vara riktat mot socialtjänsten enligt aftonbladet, men media kör på med sin desinformation som vanligt och det skulle vara ett rasistiskt dåd. Tröttsamt.

Den här snubben hatade ju de flesta. Man kan ju hata båda också det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att han ropar "Ni ska ut från Europa" är fastslaget av TV4.
Jag tror inte att du hade drabbats av akut hörselnedsättning om han ropat "Allah Akhar".

Att han främst sköt folk med invandrarbakgrund baserar jag på:
- Att det rapporterats att flertalet offer tillhörde en lokal moské
- Att det rapporterats att han valde ut sina offer
- Det han ropade

Det han ropade verkar lika trovärdigt som att spela en skiva baklänges och höra meddelanden. Kraftigt oansvarigt att gå ut med det egentligen. Polisen har hittills inte nämnt något högerextremt eller ideologiskt motiv..
Citera
2025-02-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdelafrutt
Ber om ursäkt i förväg om jag missat att det har diskuterats innan.

Jag förstår inte detta med att personer saknas?
Varför får dom ingen information?
Är det fler än dessa 11 personer som är döda?
Men förstår du inte- det är sönderskjutna kroppar-end tand o fingeravtryck kan säkerställa vem de är.
Deras kläder ser inte längre ut som de gjorde- färgats..hela korridoren var blod..
däremot vill polisen ha info om smycken..som också kan bidra till med idetifieringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in