2025-02-05, 22:10
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Herregud, dom går dit precis som alla andra i komvux gör. För att lära folk att söka bidrag..
Arbetsförmedlingar som går dit för att visa upp sig och visa hur man får jobb...

Detta får eleverna sen meddelade om vilka som kommer att dyka upp..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Komplicerat för dig kanske.. Men 1+1 blir 2....
På min tid fick man själv uppsöka socialen och arbetsförmedlingen så det var inget som lärdes ut i skolan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Tror du han blev dömd eller vad menar du? Självklart blev det nedlagt, men man gjorde ändå en ordentlig utredning.

Syftar på om man får ta del av FUP, när utredningen lades ned?
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Är det inte en väldigt konstig dialekt i tv4:s film där GM ska säga ”ni ska bort från Europa”…? Typ skånska eller något? Låter inte alls som en Örebroare. Eller var han uppvuxen någon annanstans?
Så svårt att tyda vad han säger, trots att de isolerat ljudet på filmen, när de textar samtidigt blir man ju lite lurad också, lite som ”ansiktsburk”-klippen för er som minns…

Behöver inte ens vara han, kan lika gärna vara någon annan som skriker/ varnar åt folk i korridoren "ni ska ut allihopa" eller något liknande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Blev den nedlagd?

Han blev skjuten på plats så inget åtal väcktes
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Du glömmer att TV4 är vänstervridna och gör vad som helst för att porträttera GM som en galen rasist. Det är han säkert också, men jag blir så jävla trött på media som kör stenhårt på ren spekulation så länge det matchar deras agenda.

Spekulation?

Vi har all fakta.

Rasist. Terrorist.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
"Elon Musk sprider nu en lögn om att medier och politiker håller tyst om dådet. "//Expressen

Precis.
Till och med Elon Musk har reagerat på att medier och polis inte gått ut med relevant information om mördarens namn (och bild) trots att de vetat det omgående.
Han är nog inte den ende som har reagerat.
Klart att tystnaden får folk att spekulera.
Är du helt sjuk i ditt huvud?

Fattar du vad det innebär att stå framför en masskjutning och försöka förstå vad som händer, hur många som är döda, skadade inblandade.

”Relevant information”, ”omgående”…

Antingen är du 14 bast, eller så är du en hemmasittare som massmördaren. Beklagar.
Citera
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungfisefader
Hur blir det i ett sånt här ärende när GM är död, blir förundersökningen offentligt?

Någon förundersökning som definieras i rättegångsbalken blir det inte eftersom MGM är död.
Däremot är polisen skyldig att göra en utredning när brott har begåtts.
Vad som gäller betr offentlighet för en sådan utredning vet jag dock inte...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Om målet var socialtanter då bör man väl sluta använda "Sveriges värsta skolskjutning?" Eller finns det bekräftade offer bland eleverna?

Tvärtom. Såg en intervju från Örebro med två damer idag som jobbat på skolan, varav en som sa rakt ut:” vi lider med dom som kan ha förlorat en förälder”
Citera
2025-02-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Bekräftat att han klädde om till militärkläder på toa?
Borde tyda på att det var ett terrordåd, inte bara impuls en som sprang in och sköt på måfå utan planering, utan avsett att injaga rädsla, planerat, även om han var psykiskt sjuk. Om det nu var riktat mot invandrare eller socialtjänsten, borde väl kunna klassas som terrordåd i vilket fall.

Han bytte antagligen om för att kunna få med sig vapen och tillräckligt med ammunition. De flestas ordinära vardagskläder har t ex inte plats för ett flertal vapenmagasin, eller ens en större mängd lös ammunition.
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Angående ljudklippet: det är absolut inte osannolikt att han skriker det som sägs, men långt från bekräftat.

Ingen annan som tänkt tanken att det inte behöver vara svenska, och att det kan varit någon SFI elev som i panik reverterar till sitt modersmål för att varna andra i korridoren?
Citera
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Det är väl inte alls bekräftat att det är en AR.

Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Man kan ju bara spekulera. Men kan ju vara en ombyggd AR-15.
Som nämns i denna tråd : (FB) Får jag Säpo på mig om jag beställer hem ett AR-15 luftgevär?
Jag är ganska kunnig inom vapen och kan säga direkt att det är helt omöjligt att bygga om ett luftgevär till ett skarpladdat vapen
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpage3
Kolla dessa https://gofile.io/d/oEmmMQ

Jo det finns ju en viss likhet, tyckte även det själv först, men på vissa bilder är det inte likt alls. Adam ser dock mycket bättre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in