2025-02-05, 22:01
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WellSearchGame88
Den blir offentlig, däremot kan sekretessbelagda uppgifter maskas.

Är du verkligen säker på detta?
Det väcks inget åtal( stämningsansökan) vid en avliden GM, blir då verkligen FUP offentlig?

Vet du eller gissar du?
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Bekräftat att han klädde om till militärkläder på toa?
Borde tyda på att det var ett terrordåd, inte bara impuls en som sprang in och sköt på måfå utan planering, utan avsett att injaga rädsla, planerat, även om han var psykiskt sjuk. Om det nu var riktat mot invandrare eller socialtjänsten, borde väl kunna klassas som terrordåd i vilket fall.
Citera
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona4President
Min poäng är att polisen försöker leda bort motivet och skylla på socialen. Eftersom jag tror att hans familj har det gott ställt, så tror jag det är skitsnack att han var ute efter socialen. Därför är den ekonomiska bakgrunden viktig.
Men det blir ganska uppenbart när namn och bild på offren kommer ut.
Ok förstår hur du tänker, skall erkänna att jag inte har hunnit läsa allt ännu.
Mest anmärkningsvärt är att han fortfarande hade tillgång till sina vapen. Hans psykiska ohälsa tycks ju varit välkänd, och det skall rapporteras till polisen ifall vederbörande har tillgång till vapen. Dessa skall då omedelbart tas ifrån honom.
En bekant som led av depression fick ett licenspliktigt luftgevär hämtat samma dag som läkaren rapporterade psykisk ohälsa med vapeninnehav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ofta är det ju så med denna typ av ensamvargar; det måste inte finnas ett underliggande motiv utan motivet kan mycket väl vara att döda för dödandets skull. Det är för många dock en väldigt icke tillfredsställande förklaring, då man alltid vill ha svar och förklaringar på varför något händer. Det blir enklare att greppa om man kan säga att personen ifråga gjorde det av ideologiska skäl och inte för att man helt enkelt inte är mentalt stabil.

Sen ska vi dock komma ihåg - på tal om autism - att det inte finns något samband mellan autism och utövande av (dödligt) våld. Men åter igen så vill folk gärna hitta förklaringar. Kan man skylla på autism så skapar man en genväg till att förstå.

Absolut, jag skyller inte dådet på autism. Som du säger - finns inget samband mellan autism och utövandet av dödligt våld. Med det sagt - Dom som utövar dödligt våld, särskilt av den här typen, har allt som oftast autism. Och nej, det är ingen tankevurpa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tycker inte att det går att höra exakt vad som sägs i ljudklippet. Europa? Allihopa? Ropa? Anropa? Och så får jag verkligen inte ihop tidslinjen. Som jag förstått det skedde skjutningarna av offren långt innan polisen slutligen gick in i byggnaden. Detta klipp avslutas med att polisen hjälper en kille ut från den toalett där killen låst in sig samt spelat in ljudet. Borde inte ljudklippet alltså avse upplösningen av dramat? Är det gm eller polis man hör i klippet? Får inte ihop detta.
Lite märkligt att GM skulle skrika saker helt plötsligt, när han typ blev tyst i högstadiet och håller handen för munnen allt sedan dess. Kan mycket väl vara polisen man hör.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tycker inte att det går att höra exakt vad som sägs i ljudklippet. Europa? Allihopa? Ropa? Anropa? Och så får jag verkligen inte ihop tidslinjen. Som jag förstått det skedde skjutningarna av offren långt innan polisen slutligen gick in i byggnaden. Detta klipp avslutas med att polisen hjälper en kille ut från den toalett där killen låst in sig samt spelat in ljudet. Borde inte ljudklippet alltså avse upplösningen av dramat? Är det gm eller polis man hör i klippet? Får inte ihop detta.
Han hade ju klippt... Tydligen gömde han sig där länge. Som en annan påpekade kan det vara en tjej intill rummet som säger "Kan inte ropa"... Skotten låter som att de kommer alldeles utanför toalettdörren som att gärningsmannen är alldeles utanför (men att den där rösten är mer avlägsen)...
Citera
2025-02-05, 22:02
Medlem
Gladiators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Vad har du för källa? Utan källa till sådana påståenden är det bara ren spekulation. Senaste informationen är att socialtjänsten var hans mål.
90% av alla inlägg i den här skittråden är spekulationer utan någon som helst källhänvisning så vad annat hade du väntat dig? Med tanke på hur folk uttrycker sig känns detta snarare som att Lunarstorm återuppstått än en diskussion mellan myndiga personer på Flashback.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Det kan bara GM svara på… vi var inte där och bevittnade händelsen. Det spelar ingen roll hur vi vänder och vrider för att förstå vad som pågick i GMs tankemönster.

Det togs upp i aftonbladet att GM skonade vissa, dvs lät vissa leva. Varför GM gjorde det vet vi inte heller.

Var det en röst som sa åt honom? Siktade han in sig på några specifika individer? De som hamnade emellan, dvs de som skadades eller mördades bara collateral damage. Dvs de som mördades, var det med flit eller inte med flit. Det vet vi inte och det hjälper ingen att spekulera.

Nej det är jag undrar om är om uppgifter som media skriver verkligen stämmer. Vi vet inte så mycket mer än vad media skriver och ibland så skriver de saker som motsäger nästa artikel.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
"Elon Musk sprider nu en lögn om att medier och politiker håller tyst om dådet. "//Expressen

Precis.
Till och med Elon Musk har reagerat på att medier och polis inte gått ut med relevant information om mördarens namn (och bild) trots att de vetat det omgående.
Han är nog inte den ende som har reagerat.
Klart att tystnaden får folk att spekulera.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förundersökningen blir offentlig först när åtal väcks, och åtal kan inte väckas mot död person.

Är det verkligen sant? Isåfall är det typ läge att ett prejudikat införs?
Citera
2025-02-05, 22:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraIbsen
Ja, tycker det låter som han säger ”Ni ska bort allihopa”. Och sen upprepar ”Allihopa!”. Det verkar även mer sannolikt, än att upprepa ”Europa” 2 ggr.

Jag hör ingenting, TV4 har rökt hasch.

Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Och det enda jag påstår är att chansen att 11 döda skulle vara UTESLUTANDE invandrare av en ren slump är obefintlig. Det ska till att röka en jävla massa copium för att den idén ens ska bli halvt trovärdig.

Om vittnen säger att han gick förbi svenskar och bara dödade invandrare så ja, men om han gick förbi invandrare så kan det ju vara så att det bara var invandrare i det området av skolan?
Citera
2025-02-05, 22:03
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förundersökningen blir offentlig först när åtal väcks, och åtal kan inte väckas mot död person.

Med andra ord kommer allmänheten aldrig att kunna få ta del av en officiell utredning, och enbart förlita sig på läckor?

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in