2025-02-05, 20:35
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacrad
Han hade visst bytt namn, undrar vad han hette innan och varför bytte han namn?
Han har bytt från sin mammas efternamn till sin pappas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
Gud vad konstigt det var att kolla på barn och semesterbilder på någon som utfört en stå fruktansvärd handling. Jag ser att många kallar honom incel dock och undrat om det var motivet, men jag som kvinna ser ingenting som antyder på att han skulle varit incel. Om han nu var autist så skulle han snarare kunna vara asexuell. Varken familje, kompis eller kärleksrelationer verkar ha varit viktiga för honom. Han är dessutom lång och normalbyggd, har opartiskt fina drag/symmetriskt ansikte och en bra käklinje (vilket brukar vara något incels gnäller så i i helvete om jämt.) Så är varken kort, ful eller fet, jag tror incelmotivet går bort.

Det är så konstigt att se hur han ler och skrattar på barnbilderna, för att det helt försvinner upp mot tonåren. Kan något allvarligt traumatiskt ha hänt där, eller är det en vanlig "tonårsdepression" vi ser? Blir intressant att se hur familj och vänner beskriver honom sedan.

Någon skrev här att han isolerat sig i ca 15 år, levt på bidrag och kollat på tv i princip. Jag tror det snarare kan handla om sociala medier som han spenderat timmar på. Den här typen av person, autist eller inte, men en person som inte har så mycket för sig i livet, så mycket som intresserar osv. Det är målgruppen för extremister runt om i världen. Oavsett om det är i form av klimataktivist aka Greta Thunberg, eller högerextremism eller incels eller sekter. Något har fyllt den här mannens hjärna med hat, och troligtvis hat mot invandrare i det här fallet (även om offren inte är identifierade än så tyder allt på detta). Det här är en människa som inte har något, och hittar han någon han brinner för, då är det hela hans värld sedan. Det påminner mig lite om serien "kalifat" där det är tvärtom, två svenska bröder som manipuleras av IS att bli självmordsbombare. Det här ger ett syfte till sådana personer, och har man redan en empatistörning eller ett hjärta fullt av hat så kan sådant här ske.

Jag sörjer med Örebro och alla familjemedlemmar. Det här var så onödigt, det hjälper inte någon sida, höger eller vänster, extremister. Ingen. Vi måste bli bättre på att förebygga sådant här. Den där lilla pojken som ler i bilderna, vad hände med honom? Jag jobbar med barn, och man ser ibland på dom och tänker liksom "hur skulle någon av er kunna bli monster i framtiden? Hur kan ni bli våldtäktsmän eller mördare?" Jag undrar vad hans lärare tänker idag. Om det fanns röda flaggor... så jävla sorgligt bara, på alla sätt.
"Gamla älskade barn" / Barbro Hörberg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Tack för ett nyanserat inlägg. Detta är resultatet av vad som sker när en sjuk person inte får den hjälp hen behöver. Det är en tragedi för samtliga drabbade och anhöriga, såväl brottsoffrens som förövarens.
Hade resurser lagts på vård av personer med psykisk ohälsa skulle detta dåd kanske aldrig ha ägt rum.

Du behöver oftast söka hjälp för att få hjälp. Iaf om du inte är utåtagerande och fångas upp pga det.
Det finns resurser att tillgå även om världen knappast är perfekt.

Man kan tänka sig att RA som vuxen aldrig haft en tanke på att söka hjälp öht. Man får nästan känslan av att han bara kört på med sitt race mot botten, det oundvikliga slutet, och dessutom förberedde sig för det i detalj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovant-och-Ovanligt
I skolan finns kommunens undersköterskeutbildning för folk som jobbat inom vården länge och kan få tenta av/validera utbildningen. Många av de som går den utbildningen har fått plats på utbildningen via sina jobb på kommunen. Och de är ju officiellt anställda på… socialförvaltningen.

Ett direkt felaktigt påstående. De är anställda inom vård- och omsorgsnämnden i Örebro.
Citera
Medlem
Såhär. GM hade uppenbart behövt någon typ av hjälp, verkade inte finnas ngt typ av stöd. Varför hade han inte aktivitetsersättning/sjukersättning eller liknande? Han verkar ju inte ha klarat skolan och aldrig haft något arbete.

Hur kan fördelningspolitiken i Sverige ösa massa pengar på vissa grupper och helt försumma andra? Han verkar ju inte ha varit arbetsför utan haft svåra psykiska problem. Hur sjutton tänkte man från Socialtjänstens sida?

Jag hoppas verkligen att man noggrant går igenom hans journaler.
Citera
2025-02-05, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Om han nu var lak på socialtjänsten varför gick han inte in och smattra på kommunhuset i Örebro?

Det är ingen ide att spekulera, den som vet, den vet. Dvs den som vet är GM som är avliden, det är bara han som vet sanningen.
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Vad är det där för skola egentligen? Klassrum med sängar?

"En av dem som gömde sig i ett klassrum tillsammans med tre kompisar under skolskjutningen var Hellen. Skytten var så nära att de kunde höra fotstegen utanför dörren. Hon berättar att de låste dörrarna och gömde sig under sängar som var uppställda i klassrummet i ungefär två timmar."

https://www.tv4.se/artikel/sJlcK06eFGBuXErFc53gX/skolmassakern-i-oerebro-haer-aer-timmarna-som-skakade-sverige

Vårdutbildningar.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroo20
2 syrianer mördade, de andra tror ja är muslimer. GM sköt inte svenskar.
Det ligger en syriansk kulturförening i byggnaden om man kollar på Google maps.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Den här teorin att GM var förbannad på socialen; varför i helskotta befann sig socialtanterna (nu saknade) på en skola? Hur kunde GM veta att de hatade socialtanterna befann sig i skolan och inte på socialkontoret där de borde vara?

Alltid massa logiska luckor när ljugmedia försöker lägga pussel.

Kanske var annan personal, inte socialsekreterare, från socialtjänsten som befann sig där. Kanske fanns någon Integrationsenhet eller sådant på skolan. Men då borde det ha stått utskrivet från start tycker jag. Socialförvaltningen har resurspersoner & fritidspedagoger anställda i vissa kommuner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Vilken hysteri! Mattias Flink sköt ihjäl 7 kvinnor i juni 1994 på fyllan. Inte var det sådan här hysteri då. Denna curlade generation..som inte gjort lumpen . är mer känsliga än andra.

Det fanns inte sociala medier 1994, men nog fan var det en uppmärksammad händelse som har skrivits mycket om genom åren. Varför är det konstigt att den här händelsen får mycket uppmärksamhet ? Vad menar du med curlad generation ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det är låst överallt

Är kommunhuset i Örebro låst ?
Citera
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhitePw99
Alla sosskärringar jag haft att göra med har varit vidriga, arroganta och inkompetenta jävla sopor. De ska hjälpa människor som inte kan försörja sig själva inte godtyckligt sitta och neka folk på rena petitesser.

Så det är inte konstigt om de får hat. I synnerhet inte om hela din försörjning (om du blir hemlös bokstavligen eller ej) ligger på dem och de nekar dig över något godtyckligt som att du sökt 3 jobb för lite.

Kanske är det lagen i sig som måste ändras, så att den är mer strukturerad i vad som krävs så att de inte godtyckligt kan bete sig på det sättet hur de själva vill. Det är väl en del av problemet. Problemet är väl också att de just hellre fäller svenskar och folk som behöver hjälp än att ge dem pengar.
Det är ju nog så förnedrade att bara behöva gå till soss liksom & också bli nekad försörjning gör nog de flesta förbannade efter man också gått igenom massa jobbsökningar och ansökningar och skit.

Skoja inte. När jag inte hade råd med körtkort så fick invandrare hjälp med det, när jag inte hade råd med pendelkort till min flickvän så fick asylsökande det gratis. De får unika jobbmöjligheter och utbildningsmöjligheter osv som bara går till dem. Nej fyfan. Politikerna som godkänt denna invasion av vårt land kan alla dra åt helvete. Milt sagt.
Ok, där skiljer vi oss. Good riddence till sosskärringarna om så är det fallet. Som sagt min erfarenhet av dem som yngre säger mig att de är as och jag har ingen som helst sympati för dem.
Skulle aldrig vilja ha med dem att göra igen.

Precis som i Norge. Invandrare får omskolning, medan norrmän får trams och märkliga CV kurs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in