2025-02-05, 21:22
Medlem
Uruzita1s avatar
Kom igen. Den som inte fattar att det var ett rasistiskt dåd på grund av det hatiska klimatet mot invandrarna är bakom flötet eller har en politisk agenda!

Vem som helst fattar att det var en incel nasse som avguda åkesson och hans hatiska svans
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Läser man mellan raderna så kan GM, ha antagit att han blev nekad. Aftonbladet (2025): ”Handlingar från Pliktverket vittnar om att mannen upprepade gånger informerades om att han inte var aktuell för militärtjänstgöring när han blev myndig.”.

Orsaken var att GM saknade gymnasiebehörighet, dvs ingen examen eller ens möjlighet att plugga vidare. De har även tagit del av GMs slutbetyg i grundskolan vilket visade att GM inte hade några slutbetyg. Vilket gör det lite svårare att söka in till gymnasiet, men det finns vägar att gå för att kunna få gymnasiebehörighet även om man har svårigheter.

Pliktverket informerar dock ofta upprepade gånger oavsett om man har varit i kontakt med dem eller inte. Att de skickat brev till honom vId flera tillfällen visar inte nödvändigtvis att han gång på gång försökt få göra värnplikt eller GMU.

Jag fick själv under ett antal års tid några olika krigslaceringar, efter att de tidigare hört av sig och meddelat att min placering upphört då mitt förband lagts ner. Allt detta utan att jag kontaktat dem.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Du skulle bara veta på vilka grunder/diagnoser sjukskrivna uppbär ersättning i Sverige. Vissa funktionsnedsättningar som autism tex kan vara så svåra/grava att de påverkar förmågan till att utföra arbete. Att inte kunna agera socialt kan vara väldigt handikappande. Autismspektrat är väldigt brett.

Jag tror du blandar ihop begreppen och förväxlar med fängelseförbudet; allvarlig psykisk störning det är inte det jag åsyftar.
Nä, jag blandar inte ihop det. Autism är inte en psykisk sjukdom. Det är ett tillstånd. En psykisk sjukdom är sådant du kan bli frisk ifrån som OCD, depression eller ångest.
Citera
2025-02-05, 21:23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Kan ingen använda Ai eller något för att få det förtydligat?.

Här i denna videon hörs det bättre, vid 0:35 i filmen som är 1:00 minut lång inifrån toaletten: https://gofile.io/d/qIaCIe
Det är både folk som skriker, exempelvis en man som skriker i smärta och mycket ångest. Det låter även som att någon kvinna skriker. Men så finns det en röst också och den kan tillhöra GM som skriker något.

Jag ska försöka ta reda på vad han skriker för något egentligen.

Mannen som tagit filmen ska ha kudos, för han gömmer sig och tänker på att skott kan komma in genom dörren, så han gömmer sig uppe på tvättstället ser det ut som. Så där övade vi i lumpen på att gömma oss från folk som skjuter inne i en byggnad. En GM tenderar ofta glömma bort hörn och utrymmet intill dörren om denna vill skjuta utifrån och in i ett rum. Där uppstår ofta en strategis lucka att gömma sig på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Socialtjänsten har inte mötesrum utan säkerhet, särskilt inte handläggning ekonomi. Absolut inte utstationerat på en skola. Det ska finnas utrymningsvägar och ordentliga säkerhetssystem för inpassering.
Lol. Jag är socialsekreterare i en värre ställd kommun och vi har ingen särskild säkerhet förutom en vanlig ordningsvakt och passerkort som man lätt kan skjuta upp. Möten kan kollas på olika verksamheter utifrån syftet
Citera
Medlem
Paranoixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Men det kan vara en tjej som säger något om att hon inte kan ropa också som en annan påpekade... Fan vad ni på Flashback spekulerar hejvilt... Ta det lugnt föfan!... Men absolut FRUKTANSVÄRT att det låter som att han är alldeles utanför dörren och skjuter en kille längre bort samtidigt som en tjej gråter (eller hon som potentiellt sa "kan inte ropa")

Ingenting i min kommentar säger att jag spekulerar nånting. Jag tillrättavisade en annan person som va helt säker på att det är GM som säger "Ni ska bort från Europa".
Citera
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Socialen kan vara orsak. Han har blivit nekad fortsatt underhåll pga att han sökt för lite jobb.
Hur skulle en kille i hans mående o utan några betyg avkrävas detta. Sjukpension!
Rasism, tror inte det snarare isf att invandrare får hjälp men inte ”han” och även andra svenskar men inte ”han”. Orättvisor kan göra mkt mot en människa.
håller helt med.
Citera
2025-02-05, 21:24
Medlem
Jag förstärkte hans röst från klippet så mycket jag kunde.

Förstärkt ljud: https://whyp.it/tracks/254578/untitled?token=HXeNf
Senast redigerad av d.f.p 2025-02-05 kl. 21:45.
Citera
Medlem
Ska man göra en diagnos för autism när man tar vapenlicens? Finns inget konstigt med att han hade vapen, han innehar vapenlicens.
Står att han kanske var arg på socialen.
Uppenbart mådde han psykiskt dåligt och det enda intressanta är att utreda om socialen gjort fel och han kunde blivit hjälpt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Han gick i specialklass för autister-aspergers-syndrom under gymnasietiden.
Det ska mycket till innan man anordnar sån specialskolgång för barn-ungdomar.
Konstigt att han kunde vara så handfast med vapen och genomföra en massaker.

Men vad var han förbannad på?
Skolmiljöer?
Han gick väl inte ens på Komvux?
Varför gick han till attack mot ett Komvux?
Hade han varit inskriven där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Du hann före mig.

Någonting hände med honom. Det är helt uppenbart.

Sexuella övergrepp känns som en lågoddsare.

Jag vet inte hur det är med just autism men många andra tillstånd bryter ut just i ungdomen eller då man är ung vuxen. Tex schizofreni, bipolär sjukdom, psykoser osv
Citera
Medlem
avcs avatar
Imponerad hur lite det rapporterats. Tror det var 20:e-25:e artikeln i flödet idag. Högst på listen stod att Kina har jordartsmetaller nu. No fucking shit.

Finns något motiv ännu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det var väl en del av kritiken som föranledde psykiatrireformen, att det med institutionsvården fanns en hel del ofrivillighet och avlägsenhet från samhället. men på institutionerna fick de iaf vård. nu får de i många fall inte vård, för att de kanske inte vill eller tycker det är svårtillgängligt. och här ser vi ett av många resultat av det.

säger inte att det är en enkel fråga, men alla är nog överens om att reformen inte var lyckad.

Svårt att gå från en extrem till en annan. Även om psykiatri-reformen inte hade skett så hade vi sett allehanda vansinnesdåd.

Kanske inte just detta dåd iofs om nu fokus låg på att ”rätta till” småskumma asociala figurer. Den stora massan vårdbehövande personer är uppenbart utåtagerande och våldsbejakande.

I många fall hittas dessa i utanförskaps-områden, ungdomar med personlighetsstörningar som säljer droger och mördar för småpengar.
Det är nog snarare där man borde tala om tvångsmedel om man vill minska antalet mord, mänskligt lidande osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in