2025-02-05, 21:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är högerpolitiker som skrivit lagarna, som i korthet går ut på att alla ska jobba. Arbetslinjen heter det, ett arv från Reinfeldt som numera förvaltas av Johan Pehrson & co. Det är alltså inte "socialtjänsten som tänkt", dom har bara att följa dom bisarra lagarna.
Socialnämnden bryter mot många lagar vad det gäller bistånd.
Man sparar pengar på det sättet.
Det är många med psykistriska funktionshinder som faller utanför systemet.

Så verkar vara fallet här.
Citera
2025-02-05, 21:16
Medlem
dialektikers avatar
Han gick i specialklass för autister-aspergers-syndrom under gymnasietiden.
Det ska mycket till innan man anordnar sån specialskolgång för barn-ungdomar.
Konstigt att han kunde vara så handfast med vapen och genomföra en massaker.

Men vad var han förbannad på?
Skolmiljöer?
Han gick väl inte ens på Komvux?
Varför gick han till attack mot ett Komvux?
Hade han varit inskriven där?
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Möjlig teori om varför han helt plötsligt ändrade sig under högstadiet:

Han utsattes för någonting? Sexuella övergrepp?

Hans gamla skolkamrater säger ju att han ändrade sig typ från en dag till en annan.

Är inte detta VÄLDIGT skumt?
Tror vi ska vara försiktiga med att spekulera i vad som hänt. Tänk på att det är 20 år sedan han gick på högstadiet, och att minnen kan vara direkt felaktiga eller i alla fall färgas av situationen. Jag skulle inte lita blint på ett par vittnen som inte träffat personen på 15-20 år.

Jag har mycket svårt att se hur en enskild händelse skulle kunna förklara det här. Ska jag gå emot mitt eget råd och ändå spekulera lite så misstänker jag att det i grunden finns någon form av problematik sedan barndomen, som sedan förvärrats under tonåren (puberteten, socialt utanförskap, osv), för att sedan skapa långtgående problem i livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhitePw99
Det är bara att hoppas att han sköt blattar och sosskärringar, det är det jag menar. Förhoppningsvis är du eller någon du känner ett offer om det händer någon mer gång också.
Förstår du då?

Det är nästan imponerande hur du lyckas kombinera offermentalitet med grandios självbild på samma gång. Ena stunden är du ett stackars offer för ett system som är emot dig, nästa stund ska vi plötsligt tro att du är någon högpresterande akademiker med koll på läget. Verkligheten? Du är bara ännu en bitter person som skyller sina misslyckanden på allt och alla utom dig själv. Att se dig tappa det fullständigt gång på gång bekräftar bara vad alla redan vet – du är din egen största fiende.

Väx upp och sluta bete dig som alla andra bittra nötter med offermentalitet som jag stött på genom livet. Samma gnäll, samma självömkan, samma tomma machosnack – du är en väldigt, väldigt svag människa.
Senast redigerad av Hellasgarden 2025-02-05 kl. 21:24.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag tror fortfarande att han blivit utsatt för någon form av övergrepp i unga år vilket förklarar hans plötsliga personlighetsförändring.

Många autister och aspisar är mer eller mindre normala barn fram till 10-12-årsåldern. Många av dem blir konstiga under tidiga tonår, eller i förpuberteten/puberteten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamoro1
Som sagt...finns 300 000 jägare i landet. Som alltså ska snurra runt vartannat år i 1,5 timmes långa säk-samtal? Alltmedan random psykfall kan sätta sig i en bil och meja ner dussintals människor om han/hon känner för det. Känns det som en bra resursallokering för att stävja något som är helt omöjligt att säkra sig emot? Finns psykopater som säkert skulle ta sig igenom sådana standardiserade samtal utan problem och sen gå och skjuta folk. Vad ska du införa då?

Då får du läsa igen vad jag skrev. JAG och andra har haft 1,5 timmes samtal. Väl medveten att hundra tusentals inte kan ha samma. Men någon form av check vid en given tidpunkt. Det borde även du tycka är rimligt som vapeninnehavare? Eller är en licens för alltid giltig som lämplig för personen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Nja. Vi har här antingen det första kända fallet någonsin av en person som drabbas av svår autism i puberteten efter att inte ha visat några sådana tendenser alls under hela låg- och mellanstadiet, eller så har han blivit utsatt för ett allvarligt övergrepp. Jag sätter mina pengar på att någon stoppade kuken i munnen på lilla söta Richard när han gick i sjuan.

Det är inte ovanligt att en person som har Aspergers syndrom uppfattas mer avvikande i puberteten. Som barn är friheten att vara ”som man är” större. Personer med högfungerande autism inser att de är avvikande och som tonåring blir detta svårt att leva med, depression blir följden. Många får då allt svårare med den sociala interaktionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Du tror det bara finns ett socialkontor dvs en lokal för exempelvis klientmöten i en kommun med 130 000 invånare?

Socialtjänsten har inte mötesrum utan säkerhet, särskilt inte handläggning ekonomi. Absolut inte utstationerat på en skola. Det ska finnas utrymningsvägar och ordentliga säkerhetssystem för inpassering.
Citera
2025-02-05, 21:17
Medlem
Dickassos avatar
Det ligger fortfarande som första och största artikel på tv4.se, alltså "Ni ska bort från Europa".

För att vara så kaxiga så lär dom ha mer på fötterna än bara klippet. T ex vittnesmål, eller insider info från utredningen där det framkommit något vid tömning av hans telefoner och dator.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miaua
Alltså jag sörjer även för denna kille. Inte bara de skjutna. Psykiatrin är nedrustad. Det ställs krav som en del inte klarar även hur mycket de än vill. Kan det vara så att Asperger gjorde att denna mannen var duktigt på vissa ämnen, dem han var intresserad av, men tappade koncentration och vilja för de andra kraven. kraven är att alla ska kunna allt lika, och i samtliga ämnen för att bli godkänd och för att få ett arbete och ekonomi. Och vissa funktionsnedsättningar gör att man inte söker hjälp eller förstår att söka hjälp. Och när man söker så finns ingen individuell hjälp att få. Kraven är ofta för höga för dem som inte har en allt för tydlig funktionsnedsättning. Man ser det man vill och ser inte deras begränsningar.
Vi införde psykiatri reformen för att bland annat minsta institutionalisering samt för att hjälpa dem med psykisk ohälsa in i samhället. Men sanningen är nog snarast att det var ett sätt att släppa ansvaret och minska kostnader. Kan det vara så att denna killen var frustrerad. Troligen var det så.
Det fanns ingen plats för honom och kraven var för höga. Kraven av prestation för att få en någorlunda ekonomi var för höga. Misslyckanden efter misslyckande skapade kanske en aggression som byggdes upp. Det finns inget skyddsnät för alla med psykisk ohälsa om de inte har socialt fungerande nätverk. De är lämnade åt sitt öde. De ser ingen ljusning. Det borde finnas en slags anpassad skolgång och ta vara på de talanger som finns. Försöka anpassa till ett arbete där de fungerar, vilket i sin tur kan leda till en fungerande ekonomi och en känsla av människovärde. Man bör ta vara på vad de kan, deras resurser som de är bra på och få dem att blomstra. Troligen har han känt en otroligt stress över framtiden och ekonomin. Han kände sig kanske värdelös. Jag tror inte att han ville vara ensam. Jag tror att ingen ens försökte utan man gav upp för det var lättast så. Det fanns säkert saker han skulle varit intresserad av som man kunde dela med honom.

Allt detta rättfärdigar givetvis inte att han sköt ihjäl andra. Och det är otroligt tragiskt att han sköt ihjäl andra.

Psykiatrin får reformeras om och vi måste bli bättre på att ta hand om dem med funktionshinder och stötta dem på ett bättre sätt för att förhindra sådana här illdåd i framtiden. Sverige har lämnat de mest sårbara. Om de inte uppnår utsatta krav så sliter man sönder dem och de hamnar i ett utanförskap. Känslan av värdelöshet, utanförskap och de känner att de inte hanterar kraven, vilket kan bygga upp aggressioner. Ja ni får gärna bli arga över att jag tycker synd om killen. Givetvis har han gjort fel. Men jag tror inte detta varit hans initiala mål i livet. Hans mål har kapats och han var desperat och arg. Kanske panikkänsla och drevs av den utan att tänka klart. Han hade ju INGEN som man förstår när man läser, att bolla med, fanns vid hans sida.

Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
En alldeles utmärkt och korrekt avspegling hur samhället ser ut, något varenda styrande bör läsa. Har själv asperger och svår depression och finns absolut noll hjälp att få förutom utskrivna mediciner, inte ens fått träffa en psykolog på över 5år. Och vet folk som är i betydligt värre skick än mig som får lika obefintlig hjälp. Tom slutenavdelningen som alltid var överfull här lades ner nyligen, några månader senare går en psyksjuk som troligen inte fått någon hjälp i min stad och mördar 2 personer (knivmordet i Piteå). Skulle inte förvåna mig som liknande var i Richards fall.

Undrar när politiker ska vakna upp och börja lägga resurser som behövs på psykisk ohälsa? Detta om något borde ju bara ett uppvaknande.

Jag hoppas verkligen att denna tragedi kommer få åtminstone nån politiker att prata mer om psykvården och hur den behöver förbättras
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Polisen verkar inte ha avlossat ett enda skott? Jag får inte ihop detta alls...
Ja vad hände egentligen. Larmet till "SOS inkom 12:33 och ett stort antal poliser rycker ut" enl Expressens och DNs minut för minutrapport, som sen är mindre intressant i detta avseende. Enligt Polistidningen nämns att en buss polisaspiranter var först, men inte helt ensamma. När gick egentligen polisen in, direkt efter framkörningstiden? Hade mördaren redan skjutit sig då?
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Men ljudexperter har analyserat vad han säger.
Han säger "ska bort från Europa"
Men du vet bättre
Hör du röster också

Nej alla med en normalt fungerande hjärna hör att han säger "allihopa" och inte "Europa" inte lätt när mamma och pappa är nära släkt antar jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in