2025-02-05, 22:51
Avslutad
Mer om arbetet med att identifiera offren i dådet. https://omni.se/experter-ska-identifiera-offren-anhoriga-ska-fa-hem-nara-och-kara/a/Xj3nJW.

Med hjälp av experter från Rättsmedicinalverket ska identifieringsgsarbetet fortgå. Man hoppas på att arbetet är klart inom två dygn.
Citera
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
eftersom det troligen inte var en skolskjutning i den bemärkelsen, utan att ge sig på socialtanterna som även dom befanns sig i lokalerna av ngn anledning, så skulle jag nog tippa på att det inte är han.

Finns det någon grund i det som viss nyhetsmedia skriver att sockärringar med tjänst i området är försvunna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
det är ju också hjärndött om det är så att mobbning lett till detta
så är svaret från vissa att MOBBA MER? Jo men snälla, gör ert bästa för att skapa fler massmördare. suck..

Men exakt! Håller med till 100%. Mobbning är aldrig okej. Men folk verkar ju tycka att mobbning är extra okej om en person har npf... Men det visar ju bara att vi med npf är snäppet smartare än alla andra o forumet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Det verkar som om något verkligt trauma hände i övergången till högstadiet, när han började ha luvan över huvudet och täckte munnen. Innan dess var han ju en vanlig kille i kompisgänget
Kan det ha hänt något i den nära familjen? Något sexuellt som gjorde han så äcklad att han måste täcka sin mun? Tvingad till oralsex tänker jag.
Då är det inte konstigt om man "går in i sig själv" och inte vill synas eller höras längre, personen tror kanske att övergreppet syns på honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Troligare hormoner som gjorde autismen mer hanterbar för honom.
Citera
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skärp reglerna och kräv läkarintyg som visar att personen INTE har autism, asperger eller Adhd. Annars ingen vapenlicens.
Det kräver en lagändring och är inget som polisen gör. Det är riksdagen som stiftar lagarna.
Citera
2025-02-05, 22:52
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej jag vet att det officiella kontoret är på annan plats men det kan vara så att de har platser på andra områden för att hjälpa folk. Ex folk som går på SFI

Allt vanligare att man har kontakter ute i samhället mer än bara på kontoret. De kanske har något rum där varför ska annars flera socialtjänstarbetare befinna sig på skolan?

Jo, förvisso. Mycket möjligt. Jag tycker bara att om Socialen var hans enda mål borde han ju gått till kontoret på Ribbingsgatan.
Han hade väl sina anledningar, jag tycker bara det känns osannolikt att han skulle haft Socialen som huvudmål förutsatt att dom inte har en gedigen verksamhet på skolan som jag inte känner till. Jag har trots allt gått på Risbergska, om än för X antal år sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylstubin
Det är väldigt stor skillnad på militärtjänstgöring och jakt/sportskytte. Civilt skytte kan du definitivt ägna dit åt även om man inte klarar av alla psykologiska utvärderingar som försvarsmakten kräver. Givetvis finns det grader i helvetet, men jag killgissar på att en väldigt stor del av de som underkänns vid mönstringen rent psykiskt inte skulle fallera om man införde ett psykologiskt test som förkrav för civila licenser.
Därmed inte sagt att MGM inte skulle fastnat i ett sådant potentiellt civilt licenskravsnät.

Den största anledningen till att personer som inte är fullt friska sållas ut från att göra värnplikt och/eller arbeta inom försvarsmakten är att man inte anses kapabel att fullgöra sin uppgift i händelse av ofred eller krig. Bara för att man idag t.ex. är fullt fungerande autist/ADHD/insert_arbitrary_mental_disorder eller för den skull allergiker betyder inte att man kommer kunna göra det i ofred. Myndigheten måste säkerställa att de personer som ingår i försvarsmakten klarar av att utföra sina uppgifter även utan tillgång till mediciner, dietister, psykologer och annat som troligtvis krävs idag för att personen ska kunna fungera i sitt dagliga liv.

I det aktuella fallet har däremot MGM inte ens kallats till mönstring eftersom han inte uppfyllde grundkravet om att ha fullständing grundskola. Han har med andra ord inte ens genomfört mönstringens psykologtest.
Förr kallades iallafall killar med diagnoser såsom mbd och damp.
Nej men att inte klara av grundskolan indikerar på någon form av problematik. Jag läser själv sent i livet och upplever att det definitivt finns ett samband med psykosociala faktorer eller diagnoser bland de som inte klarade av skolan motde som de fungerade för. Skulle inte vilja se någon av dem som skolkade mycket i högstadiet med automatvapen.

Sedan så spelar det ingen roll om psykologtester bara skulle stoppa en del från att få licens eftersom det åtminstone är bättre än inga. Vi behöver ta tag i det här uppenbara problemet och åtgärda det med omedelbar verkan för att få bort så många icke stabila och isolerade människor som möjligt med licenser som kan gå ute i samhället som tickande bomber. Psykiskt sjuka, icke arbetsföra, människor som ansett olämpliga för lumpen etcetera ska inte kunna komma åt vapen på laglig väg.

Det finns mängder av män med hans problematik i alla kvarter i våra städer. Dvs som saknar socialt nätverk, är isolerade och mår psykiskt dåligt med svårigheter att få ihop tillvaron. Ibland i arbete ibland inte. Majoriteten av dem utgör inte heller någon fara för samhället trots att de kan må skit i perioder. De utför inte terrordåd och kommer aldrig att göra och inte heller blir de pedofiler eller rasister. Det innebär inte att de med en dålig psykosocial situation ska kunna få tillgång till vapen och licenser. Att skjuta på en klubb
är en sak, de ska inte kunna hantera vapen ensamma i samhället och då främst av att de riskerar att blåsa huvudet av sig. Och även om de flesta då aldrig blir totalt urflippade så är det inte en risk som fyller någon som helst funktion att ta.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja om du är sjukskriven har väl inget med saken att göra.
Sjukskrivning för mentala problem är definitivt något som bör göra att vapenlicens inte utfärdas eller dras in. Ett dåligt knä är däremot inte riktigt samma sak.
Citera
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Ja, och jag tycker att folk är helt ute och cyklar. I min bok ser han ut som en helt vanlig kille.

https://static.bonniernews.se/images/f0/04/f004e87d7f11439a9bb77da20377fc0d/16x9/1280.png

Jämför med Sandy Hooks-mördaren som nämts i tråden. Vet ju vem jag skulle välja att hänga med av dessa två.

https://i2.wp.com/www.pbs.org/wgbh/frontline/wp-content/uploads/2015/11/2013218111813_133.jpg?resize=1200%2C630

Den här tråden har verkligen blivit något av en ögonbrynshöjare för hur olika bedömningar människor tydligen gör av andra människor och vem som bör anses utgöra en potentiell hotbild eller ej.

Från mitt perspektiv så uppvisar båda de där bilderna exakt samma typ av ansiktsuttryck, personlighetsdrag och därmed stora röda "varning för psykopat"-flagga. Den enda skillnaden som jag ser är att den nedre yngre snubben spärrar upp ögonen lite mer, men i mitt tycke gör det honom bara lite mer komisk och MINDRE obehaglig än den övre bilden, snarare än tvärtom.

För det må vara en sak att vi alla kan se lite "cp" ut då och då om man t.ex råkar trycka av selfiekameran när man inte är medveten om det, men att ta en avsiktlig selfie eller vara medveten om att man blir fotograferad av någon annan och ÄNDÅ visa upp enbart det där kalla psykotiskt stirriga stenansiktet ger åtminstone mig sjukt obehagliga vibbar. Särskilt om man ser exakt likadan ut på 20 olika bilder spridda över flera år och tagna i många olika sammanhang med olika personer runtom sig.

De flesta människor försöker liksom oftast se åtminstone LITE mer avslappnade och kanske rentav vänliga ut på bild, kanske försöker man sig t.o.m på ett litet leende mot fotografen som tar bilden av en, men det gör aldrig den här killen pga att "medmänskligheten" som vanligtvis får folk att uppvisa den typen av "speglande mimik" gentemot en medmänniska som en del av vårt sociala samspel saknas helt hos honom. Snubben är uppenbart trasig i huvudet och det GÅR att se på personens ansiktsuttryck, särskilt om man har ett stort antal bilder som underlag.

Och halva tråden tycker att han "ser ut som vem som helst" och är "någon man skulle vilja hänga med".

Jeebus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Visst hade det varit bra med en sammanfattning på första sidan med alla länkar på ljud, bilder och filmer.

Någon kanske inte kan sova i natt och känner sig manad 👏😉

Ja kolla med en längre bak i tråden han är ofta online nattetid och brukar skrapa ihop alla inlägg foton samt klipp och göra en bra sammanfattning. Minns dock inte hans alias.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodurgubben
Tänk om han på vägen ut ur skolan såg en skjuten man med gröna kläder och slängde vapnen på den kroppen innan han försvann runt knuten?
Inte så troligt.
Fann de gitarrfodralet med kläder? Det borde de gjort men man har inte hört något om det.

hur ser oddsen ut för att just den döde mannen hade licens för gärningsmannens vapen ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Jag känner igen mig exakt i gärningsmannens personlighet och agerande.

Jag är inte alls förvånad att han gjorde detta i Sverige 2025.. tyvärr.

Hur kan du ha inblick i "GM:s tänkande"?
Citera
2025-02-05, 22:53
Medlem
Celestrons avatar
NA skriver 17.23 idag:

"Ibrahim Haajis kusin var på Campus Risbergska under skjutningen.
Han väntar fortfarande på besked om hon lever eller är bland de döda.
– Det känns jättesorgligt. Det är hemskt, säger han."

Räknas inte han som närmast anhörig när han inte har några andra anhöriga att fråga?
Eller är det Sveriges berömda sekretesslagar som gör sej gällande?

..och det går inte att rucka på dem i och med denna speciella händelse?
Senast redigerad av Celestron 2025-02-05 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in