2025-02-05, 21:13
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Möjlig teori om varför han helt plötsligt ändrade sig under högstadiet:

Han utsattes för någonting? Sexuella övergrepp?

Hans gamla skolkamrater säger ju att han ändrade sig typ från en dag till en annan.

Är inte detta VÄLDIGT skumt?

Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Nja. Vi har här antingen det första kända fallet någonsin av en person som drabbas av svår autism i puberteten efter att inte ha visat några sådana tendenser alls under hela låg- och mellanstadiet, eller så har han blivit utsatt för ett allvarligt övergrepp. Jag sätter mina pengar på att någon stoppade kuken i munnen på lilla söta Richard när han gick i sjuan.

Du hann före mig.

Någonting hände med honom. Det är helt uppenbart.

Sexuella övergrepp känns som en lågoddsare.
Citera
2025-02-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesuskristus
Är det avlidna med flera identiteter som försvårar identifieringen?

Inte för att vara okänslig, men en del av offren har förmodligen fått hela ansiktet bortskjutet, något som torde försvåra identifieringen.
Citera
Medlem
kristerzs avatar
Ett flertal anställda på socialförvaltningen saknas??? vart är dessa??? varför är inte detta en nyhet i sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kan de ha haft något informationsmöte, temadag, konferens just den dagen, typ för arbetslösa eller något kopplat till bidrag och arbetsmarknaden. En vild gissning, det var ändå komvux….konstigt ändå att han visste de var där, dvs om kontoret inte alls ligger i skolan (vilket det inte borde göra).

I många större städer så kan extra kontor finnas för just försörjningsstöd i bland annat skolor, arbetsförmedling eller liknande lokaler just för att ha kontoret nära där hjälp behövs.
Sett detta på många ställen runt om i Sverige.

I skolan där jag bor finns bland annat socialtjänsten i samma byggnad och även andra instanser utöver skola.
Dvs de sitter alltid där under kontorstid.
Citera
Medlem
Jag tycker GM ser ovanligt normal ut för den här typen av brott. Han är också lite väl gammal. Jag skulle också vilja veta vad det är man baserar misstankarna mot RA på. Om det finns teknisk bevisning eller om man bara misstänker killen som är lite udda med tillgång till vapen. Inte så proffsigt skött det här så det har garanterat skett fler misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är väl lite ot men vad är alternativet? Att psykvården godtyckligt ska kunna tvångsbehandla den dom känner för att ”behandla”?

Det har säkert funnits tecken på problematik även innan RA nådde vuxen ålder. Jag vill inte lägga någon skuld för dådet på föräldrarna här men även föräldrar till omyndiga har rätt att söka vård för sitt barn.

Det hela kan vara komplext, en helhetsbild där avsaknad av resurspersoner i familj, skola, soc osv kan fallera.
Men även ett snabbare förlopp när väl barnet nåt vuxen ålder och tillåts agera själv.

Det finns ingen idiotsäker lösning här.

Ja lite ot men i vårt fall hade någon form av lindrig tvångsbehandling behövts ja. Vår närstående behövde exempelvis ta sin medicin dagligen. När detta ej hände kunde det få katastrofala konsekvenser. Det låg helt på oss närstående att säkerställa att medicin togs och hen var för sjuk för att själv inse sitt eget bästa.

Vi har för nu ingen aning om hur situationen kring GM såg ut men med rätt insatser i rätt tid tror jag att hans öde kunnat bli annorlunda. Eftersom jag vet hur svårt det är att vara anhörig till en psykiskt sjuk person vill jag inte lägga någon skuld på föräldrarna. Kan inte ens föreställa mig vad de går igenom i detta nu.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
I filmen vid 0:35 är det flera som sagt att skytten skriker "ni tog min... " eller "ni ska bor...."
Personligen hör jag absolut ingen skrika något:

https://gofile.io/d/qIaCIe
Senast redigerad av Hegamon 2025-02-05 kl. 21:31.
Citera
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudi1985
Tv4 vill han ska säga något rasistskt. Jävla vänstermuppar.

Men ljudexperter har analyserat vad han säger.
Han säger "ska bort från Europa"
Men du vet bättre
Hör du röster också
Citera
2025-02-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaiio
Det är förövrigt inte bara SFI där.

nej förstått att de är komvux med men tack ändå
Citera
Medlem
En av polisens hypoteser i utredningen efter masskjutningen är att dådet var riktat mot socialtjänsten. Det uppger flera källor till Aftonbladet.

En källa med insyn säger till tidningen att Rickard Andersson bråkade med socialen efter att ha förlorat sitt ekonomiska bistånd.

Socialchefen på Örebro kommun vill inte uppge om socialtjänsten hade någon verksamhet i skolans lokaler.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/folj-expressens-direktrapport-om-insatsen-i-orebro/
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Ett flertal anställda på socialförvaltningen saknas??? vart är dessa??? varför är inte detta en nyhet i sig?

De har mest troligt inte identifierat alla offer. Dvs de kan inte bara kolla i någons plånbok på legget och bekräfta att det är den personen om de inte kan avgöra det på ansiktet
Citera
Medlem
Novotars avatar
Socialen kan vara orsak. Han har blivit nekad fortsatt underhåll pga att han sökt för lite jobb.
Hur skulle en kille i hans mående o utan några betyg avkrävas detta. Sjukpension!
Rasism, tror inte det snarare isf att invandrare får hjälp men inte ”han” och även andra svenskar men inte ”han”. Orättvisor kan göra mkt mot en människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in