2025-02-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kan de ha haft något informationsmöte, temadag, konferens just den dagen, typ för arbetslösa eller något kopplat till bidrag och arbetsmarknaden. En vild gissning, det var ändå komvux….konstigt ändå att han visste de var där, dvs om kontoret inte alls ligger i skolan (vilket det inte borde göra).

Ja, låter inte allt för orimligt. Dock märklig text i media när kopplingen mellan vuxenutbildningen och socialen inte förklaras tydligt.
Citera
2025-02-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodurgubben
"Gamla älskade barn" / Barbro Hörberg

Tänkvärt och ledsamt! Hur har det blivit i samhället? När ska vi stanna upp och reflektera över den här galenskapen som pågår överallt? Hur behandlar vi varandra egentligen och vad resulterar det i? Vilken hemsk värld vi lever i! Det är bottenlös sorg på så många plan…
Citera
2025-02-05, 21:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Alltså jag fattar inte kopplingen. Var flertalet anställda på socialförvaltningen just på Campus Risbergska?

Kan man undra ja ...

Och på presskonferenserna påpekas vikten av öppenhet och att allmänheten hålls informerad. Å sen mörkas allt som kan vara av vikt för allmänheten att få veta. Jävla skräpfolk.
Citera
Medlem
Jag kan höra fel men lyssna om det några gånger och för mig låter det som "Ni ska dö allihopa"
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Om det är skytten som skriker ca 0:35 in på Reddit-klippet så tycker jag han skriker "Ni tog bort min skolplats!!".
Men det är svårt att höra. Det låter inte som "Ni ska bort från Europa".
Dvs fel: Ni ska bort från Europa!!
Rättare? Ni tog bort min skolplats!!
Länk: https://www.reddit.com/r/masskillers/comments/1ii02ii/footage_of_a_student_hiding_in_a_bathroom_during/
Citera
Medlem
Förstår inte riktigt, för typ den första videon om hela detta dåd är ju från en film utomhus är han ute och skjuter sedan går in i skolan? Eller är det flera gärningspersoner som då i detta nu fortfarande är på fri fot.
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Tänker exakt samma sak. Vafan är det som är skumt i den här historien!?

Polisens prio nr 1 är definitivt INTE att stilla era ”hungriga vargar” som törstar efter namn på dom avlidna!
Kropparna är förda till Karolinska i Stockholm och man beräknar att identifieringen av dom omkomna kommer vara klar inom 48 timmar.
Svårt sargade kroppar som inte lämpar sig för att identifieras av anhöriga av rent humana skäl!
Jävla hyenor!
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorefucks
Kanske man kan skylla på socio-ekonomiska faktorer i detta brott? Det är ju annars så populärt… (Ursäkta galghumorn) 😔

Om det skulle visa sig, att GM agerat i protest mot att hans socialbidrag dragits in... så handlar det väl om socio-ekonomiska faktorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Kan ju vara så att man stämt möte på skolan. En del personer, som står långt ifrån arbetsmarknaden, ges ju möjlighet att studera med försörjningsstöd. Man kanske hade bestämt trepartsmöte, socialtjänst, skola och MM, för att upprätta eventuell studieplan.

Där sa du nåt, inte omöjligt, bland de intressantare jag läst ikväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Kan bara konstatera att du väljer samma narrativ som han själv sanolikt gjorde, om nu detta var ett rasistiskt motiverat brott.

För övrigt skriver du att han var psykiskt sjuk för andra gången. Var har du fått den uppgiften ifrån?

Jag försöker endast förstå hans motiv; hur han tänkte. Vad som drev honom till att utföra det fasansfulla. Gör inte du det?

Av vad som framkommit om GM och gärningen som sådan tyder ju mycket på att han hade psykiska problem. Eller? Han verkar ha varit helt isolerad. Inte klarat skolan, inte haft ngt arbete. Inte klarat social interaktion. Låter som att han inte riktigt var arbetsför utan kanske hade behövt en sjukersättning eller liknande.
Citera
2025-02-05, 21:05
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Om han nu var lak på socialtjänsten varför gick han inte in och smattra på kommunhuset i Örebro?

Skulle ju kunna vara så att socialen anordnade något slags verksamhet på Risbergska, och om han dessutom själv varit inskriven/anmäld till denna verksamhet skulle det kunna förklara varför han drog dit istället för socialkontoret. Han hade ju blivit av med bidraget, kanske var det så att han var förbannad på att kursledarna/verksamhetsledarna hade rapporterat honom som frånvarande och därmed gjort så han inte längre var berättigad bidrag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filteer
Jag sa aldrig det var sant eller inte, jag funderar om det kanske är någon motiv eftersom detta hände tydligen p.g.a. att han ej fick pengar frpn soc. Går inte att utesluta. Jag vet hur våra klienter är och hur de beteer sig när de inte får ekonomiskbistånd från soc eller när försäkringskassan nekar sjukpenning. De blir riktigt aggressiva, våldsbenägn och hotfulla.

Försa dig du inte nu? Vadå ” Jag vet hur våra klienter är och hur de beteer sig när de inte får ekonomiskbistånd från soc eller när försäkringskassan nekar sjukpenning. De blir riktigt aggressiva, våldsbenägn och hotfulla.”.

Så du besitter personlig erfarenhet om dina bemötanden inom ditt yrke inom soc?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesuskristus
Är det avlidna med flera identiteter som försvårar identifieringen?

Min gissning är att kropparna är såpass sargade att det inte är så enkelt.

Om polisen själva säger till människor de eskorterar ut genom en korridor att de ska blunda när de passerar genom den så misstänker jag att det var illa eftersom poliser inte är ovana att se lik.
Senast redigerad av Acekorv 2025-02-05 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in