Citat:
Ursprungligen postat av
Sagodjur
GM tog jägarexamen redan 2011, för 14 år sedan alltså. Då var han 21 år gammal. Tror ni han hade ett jaktintresse eller hade han baktankar redan då?
"En person med god insyn i utredningen uppger för TV4 Nyheterna att det handlar om två pumprepeterande hagelgevär och två halvautomatiska kulgevär. Han fick licens för samtliga kort efter att han tog jägarexamen 2011."
Var ju lite svårare att ta jägarexamen 2011 dock, fanns ju ingen app på mobilen man kunde använda för teorifrågorna...
Jag tog jägarexamen samma år på hösten.
Jag var hemma hos en äldre person tillsammans med 2 kompisar. Vi satt och gick igenom frågorna vi svarat på i slutet.
Vi fick blyertspennor att skriva med.
"-Nääää, men den där fågeln kan du väll? Det är ju en xxxxxx. Sudda ut det och skriv xxx istället de vet ju du"
300kr betalade vi Ivar.
Helgen efter var det uppskjutning med samma äldre person, dock i större grupp och med alla moment, dom gick igenom exakt vad man skulle göra för att klara sig, det "svåraste" var väll älgbanan, men där gav dom en bössan och sa sikta där och där. Minns det som att man skjöt två skott i en serie.
För skjutprovet betalde jag 1000kr.
1300:- kostade jägarexamen mig och en vecka senare köpte jag mitt första vapen. Bläddrade igenom boken nångång men inte mer än så behövdes.
Ska såklart tilläggas att jag inte ser mig själv som en dålig jägare eller speciellt okunnig, det mesta lär man sig på vägen eller på nätet.
Kollar man på dom här bilderna från R.A's barndom så står han ju med ett låtsas eller luftvapen över axeln i nån typ av jakt utstyrsel, jag tror han har någon släkting som haft en jaktintresse, möjligtvis pappan eller nån mor/far förälder.