2025-02-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Han i Audin borde ha tagit hänsyn till att lastbilar kan köra långsammare och eventuellt ligga något ute i vägrenen. Jag vet ej varför lastbilen kört så, men jag har svårt tro lastbilschauffören kommer klandras för olycka. Det är oftast den som kör in i någon bakifrån som gjort fel, en normal förare borde kunna hantera en sådan situation.

Problemet både i Småland, de där vägarna, samt här nere i Skåne är att det nuförtiden är hopplöst mycket med lastbilar. Vi har en sträcka mellan Malmö - Trelleborg som det också har varit otroligt många dödsolyckor med bilar som kört in i lastbilar.
Det är helt annat att köra bil bland långa kolonner av lastbilar. Det räcker med någon sekunds uppmärksamhet för att olyckan är ett faktum och köra långa raka sträckor bland massa långtradare är tröttande och farligt.
Egentligen tycker jag att med denna mängd lastbilar som vi har på vägarna, så borde flera sträckor ha filer enbart för dem, precis som vi har bussfiler idag, just enbart för bilisternas ökad säkerhet.
Citera
2025-02-03, 12:14
Medlem
fsdfsdfs avatar
Usch!

Alltså - vid fint väder och tom trafik är ju E4:an genom Skåne, Småland är pärla bland svenska vägar - ofta genomgående 120-skyltar, så många ligger ju då i 149 km/h utan problem och kan därmed inte torska kortet utan bara få böter. Har nog kört sträckan 20 ggr senaste åren och inte sett en enda poliskontroll. Tänker att för en flitig jägare som olycksoffret så är han van att plöja E4a upp och ner mellan olika jakter och fester, kanske i hög hastighet.

Sen vid dåligt väder, dimma, snö eller mycket trafik kan det vara ett helvete. Sist i januari åkte jag under snöväder och såg långtradare som åkt av vägen, lurades själv att köra av vid en avfart ett tillfälle för jag robot-blint bara följde billjusen framför mig, fick ställ i modden flera gånger när man skulle byta fil, fick stålsätta sig när man skulle köra om lastbilar, sen när mörkret kom över Östgötaslätten blev det läskigt så jag stannade och sov över längs vägen.

Så - en sekunds bristande uppmärksamhet är nog allt som krävs....
Senast redigerad av fsdfsdf 2025-02-03 kl. 12:35.
Citera
2025-02-03, 15:28
Medlem
Vad är egentligen skillnaden mellan hemmansägare, skogsägare och godsägare.
Alla som äger är väl godsägare?
Citera
2025-02-03, 19:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Om nu lastbilen körde i väggrenen så är frågan varför godsägaren gjorde det också. Oavsett så var han ouppmärksam.

Inte om det nu var ett sjukdomsfall...
Citera
2025-02-03, 20:06
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Vad är egentligen skillnaden mellan hemmansägare, skogsägare och godsägare.
Alla som äger är väl godsägare?
Hemman är en vanlig bondgård.
Skogsfastighet har inte mycket åkermark.
Ett gods är en herrgård med flera bondgårdar som arrenderas ut.
Citera
2025-02-03, 21:41
Medlem
anguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chad01
Jag körde förbi bara 40 minuter efter olyckan. Hela vänstra sidan på bilen var uppriven både fram och bak, metallskrot överallt. Framsidan av bilen såg OK ut. Inte dimmigt när jag körde förbi.. lastbilen såg helt oskadad ut

Obegripligt att fronten är hel om han nu pga plötslig medvetslöshet dammat rakt in i en parkerad lastbil med varningsblinkers som stod så långt ut i vägrenen som möjligt.

På den sträckan får väl inte lastbilar plats helt och hållet vid sidan av höger körfält om det inte var på en särskild ficka.

Rimligare om högra delen på bilen varit intryckt framifrån.

Kan han ha sladdat in lastbilen på tvären?? Men så skulle det väl pratats om väglag och inte sjukdomsfall?

Finns det någon bild från olycksplatsen?
Citera
2025-02-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Då finns det ju risk att man dödar den andre föraren. Vilket man kanske inte har en avsikt för om man nu skall ta sitt eget liv.
Jag skulle välja att möta en lastbil inte en liten bil.
Citera
2025-02-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Jag skulle välja att möta en lastbil inte en liten bil.

Välja att traumatisera en annan människa så att denne har mardrömmar resten av livet, kanske inte kan återgå i arbete och ödelägga ekonomin i åkeriet det handlar om?

Du ändar ditt eget liv mot en annan människa, inte en lastbilsfront.
Citera
2025-02-04, 11:03
Medlem
Kronas avatar
Mycket information som saknas i tråden:

Stod lastbilen helt ut i vägrenen utanför heldragen linje eller delvis ute i höger körfält?
Var vädret helt klart utan dimma?
Vilken kan anledningen vara att fronten på bilen verkar vara hel och att bilen kolliderat med sidan före?
Citera
2025-02-04, 13:09
Medlem
Antingen bromsade lastbilen in fort och han var ouppmärksam eller så fich han en stroke medan han körde.
Citera
2025-02-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Välja att traumatisera en annan människa så att denne har mardrömmar resten av livet, kanske inte kan återgå i arbete och ödelägga ekonomin i åkeriet det handlar om?

Du ändar ditt eget liv mot en annan människa, inte en lastbilsfront.
Nu var detta ett svar på ett hypotetiskt scenario att inte välja att krocka med en liten bil då man i mycket högre grad riskerar livet på den andra trafikanten än att istället välja en långtradare. Båda alternativen är avskyvärda då de båda riskerar traumatisera sen mötande trafikanten.
Citera
2025-02-05, 08:03
Medlem
calle555s avatar
En av de intelligentaste, trevligaste och mest plikttrogna människor jag råkat på i livet.

Vila i frid Frederik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in