2025-02-02, 14:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad tänker du om att lastbilschaufför nu är misstänkt för vållande till annans död?

Han i Audin borde ha tagit hänsyn till att lastbilar kan köra långsammare och eventuellt ligga något ute i vägrenen. Jag vet ej varför lastbilen kört så, men jag har svårt tro lastbilschauffören kommer klandras för olycka. Det är oftast den som kör in i någon bakifrån som gjort fel, en normal förare borde kunna hantera en sådan situation.
Citera
2025-02-02, 14:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten
Jodå, jag har det själv och mobilen mäter det mesta med sensor och klocka. Men kräver ju ett visst eget ansvar att hålla koll och inte ge sig ut i dåligt skick eller utan hjäpmedel
Vad är det du har? Diabetes? Ja, då har man väl någon föraning, så pass att man iallafall hinner stanna.

Jag tänkte mer på det andra som räknades opp i inlägget jag ursprungligen svarade på - epilepsi. Det kan ju komma som en blixt från en klar himmel. Jag har sett personer som stått och pratat och rasat ihop i ett grand mal mitt i ett ord.
Citera
2025-02-02, 14:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Enda sättet jag får ihop tidsaspekten på uttalande om hastigt sjukdomsfall är om han ringde någon från bilen och berättade att han (exempelvis) mådde illa, fått smärta i bröstet, tungt att andas eller liknande. Kanske någon i familjen eller 1177 vårdguiden.
Endast spekulation.
Vilken chock att vara den andra parten i det samtalet i så fall. Men man tycker ändå att om man känner sig så kass att man behöver akut läkarvård så borde man stanna innan man ringer. Eller kände han sig dålig och tänkte att han skulle skynda sig till akuten? Det går att spekulera hur mycket som helst.

Det sedelärande i historien är att döden tar oss alla, hög som låg. Memento mori. Det enda orättvisa är att låga tas i genomsnitt lite tidigare.
Citera
2025-02-02, 18:47
Medlem
Finns det inga bilder
Undrar hur sikten var i dimman
Lastbilen gjorde fel skulle haft varningsljus på
Hoppas det uppmärksammas
Solklar olycksrisk
Vila i Frid
Verkar vara en fin man
Citera
2025-02-02, 22:21
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns det inga bilder
Undrar hur sikten var i dimman
Lastbilen gjorde fel skulle haft varningsljus på
Hoppas det uppmärksammas
Solklar olycksrisk
Vila i Frid
Verkar vara en fin man
Meteorologiskt definieras tät dimma som sikt mellan 50 och 200 meter. Men det har väl gjorts en skattning på plats.
Citera
2025-02-02, 23:19
Medlem
Körde förbi olycksplatsen ca en kvart efter smällen, var väldigt mycket blåljus, mycket trångt och flera lastbilar stod med varningsblinkers. Jag reagerade inte på någon dimma denna kvällen. Har fått höra ryktesvägen att lastbilen stod still med någon form av fordonsfel på vägrenen med varningsblinkers. En annan lastbilschaufför såg smällen och beskrev det som att det bara dammat till och flugit saker.

Kan nog stämma att någon form av akut sjukdomsfall inträffade och att bilen inte bromsades utan styrde i full fart rakt in i en stillastående lastbil.
Citera
2025-02-03, 01:52
Medlem
TroPelleDets avatar
Audi 2010 saknar definitivt adaptiv farthållare och AED - Automatic Emergency Braking. På Audi kallas nödbromsningen för Pre Sense Front. Det blev typ standard 2017 och framåt i många Audibilar.

Uppdatera era bilar! Speciellt ni som har råd.
Citera
2025-02-03, 05:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Så han drabbas av sjukdomsfall vilket dom kan se, och det påverkar tydligt hans förmåga att framföra bilen, samtidigt som lastbilen verkar ligga fel i position och även håller en betydligt lägre hastighet? Dessutom var det dimma och dålig sikt.

Jag blir intresserad av vilket sjukdomsfall det handlar om. Har han tryckt på gasen in i en nästan stillastående lastbil? Hur vet man så här tidigt att plötslig sjukdom bidrog?

Är det kanske så det beskrivs när någon ur societetens elit tar sitt egna liv?

Många män i den åldern får en hjärtattack eller stroke, och särskilt män som är stressade av mycket ansvar - vilket han lär ha varit. Det är inte lätt att få ett gods att gå ihop ekonomiskt idag, när det inte finns några pigor och drängar som gör jobbet för en pisslön. Så detta är inget konstigt alls.
Citera
2025-02-03, 07:12
Medlem
perry2s avatar
Ingen dålig 2kåk2 på en udde ut i Opmmannasjön 10 minuter utanför Kristianstad...... ett bra läge.

https://www.google.se/maps/place/Karsholms+slott/@56.11603,14.3074979,13a,49.4y/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMQxDGvZteqsHT70wYisc47b0 _tZtVIwTcYlNaN!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipMQxDGvZteqsHT70wYisc47b 0_tZtVIwTcYlNaN%3Dw203-h152-k-no!7i3264!8i2448!4m7 !3m6!1s0x4656a7127e74d7d5:0x8b2e63c75b47d47!8m2!3d 56.11603!4d14.30776!10e5!16s%2Fm%2F06w57pc?entry=t tu&g_ep=EgoyMDI1MDEyOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

https://slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=141
Citera
2025-02-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Audi 2010 saknar definitivt adaptiv farthållare och AED - Automatic Emergency Braking. På Audi kallas nödbromsningen för Pre Sense Front. Det blev typ standard 2017 och framåt i många Audibilar.

Uppdatera era bilar! Speciellt ni som har råd.

Varför?

Du är ännu en av alla de som tror alldeles för mycket på hjälpsystem.

Autobroms kan göra skillnad i stadstrafik/krypfart, men har en ytterst osäker funktion i högre hastigheter.

Filmsnutt som säger det mesta:

https://youtu.be/6dCHFHhGB8c?si=s6vni4GkJnm-bzSo

Det finns helt enkelt ingen ersättning för att köra som folk: medvetet och anpassat efter förhållandena och med riskerna under övervägande.
Citera
2025-02-03, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.V.E.R.I.G.E
Körde förbi olycksplatsen ca en kvart efter smällen, var väldigt mycket blåljus, mycket trångt och flera lastbilar stod med varningsblinkers. Jag reagerade inte på någon dimma denna kvällen. Har fått höra ryktesvägen att lastbilen stod still med någon form av fordonsfel på vägrenen med varningsblinkers. En annan lastbilschaufför såg smällen och beskrev det som att det bara dammat till och flugit saker.

Kan nog stämma att någon form av akut sjukdomsfall inträffade och att bilen inte bromsades utan styrde i full fart rakt in i en stillastående lastbil.

Tqck för info!
Såg du att varningsblinkers var på?
Kan vara avgörande (om det nu inte var sjukdom som de sagt men det är osäjert)
Citera
2025-02-03, 09:12
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Varför?

Du är ännu en av alla de som tror alldeles för mycket på hjälpsystem.

Autobroms kan göra skillnad i stadstrafik/krypfart, men har en ytterst osäker funktion i högre hastigheter.

Filmsnutt som säger det mesta:

https://youtu.be/6dCHFHhGB8c?si=s6vni4GkJnm-bzSo

Det finns helt enkelt ingen ersättning för att köra som folk: medvetet och anpassat efter förhållandena och med riskerna under övervägande.

Jag har sett potentialen i senaste XC-90. Den lyckades tvärbromsa när det sprang ett rådjur över vägen i 90km/h. Naturligtvis är ingenting säkert i högre hastigheter men jag har hellre
nödbromsningssystemet än utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in