2025-02-01, 23:09
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Vore smartare att köra in framifrån då summan av fordonens sammanlagda fart vid impakt.
Bakifrån blir farten bara skillnaden i fart mellan de två fordonen.
Då finns det ju risk att man dödar den andre föraren. Vilket man kanske inte har en avsikt för om man nu skall ta sitt eget liv.
Citera
2025-02-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ja, en SUV med autobroms. Den här Audin var nog för gammal för att ha en autobroms (som möjligen kunnat förhindra dödsolyckan).

Du är en av dem som tror alldeles för mycket på hjälpsystem.

Autobroms funkar helt enkelt inte i hastighet.

Citat:
American Automobile Association (AAA) genomförde nyligen ett test där autobroms-tekniken i nya bilar stod i fokus. Systemet ska bromsa bilen om det upptäcker att föraren inte reagerar i tid, men testerna visar att det inte alltid fungerar som det är tänkt. Det är när man kör i lite högre hastigheter (60 km/h) som systemet helt enkelt inte hinner med och inget automatiskt bromsande sker. Bilarna som medverkade i testet var Toyota RAV4, Chevrolet Equinox, Honda CR-V och Ford Explorer.

https://feber.se/bil/autobroms-fungerar-daligt-i-hogre-hastigheter/443026/

Filmsnutt som säger det mesta:

https://youtu.be/6dCHFHhGB8c?si=s6vni4GkJnm-bzSo

Det finns helt enkelt ingen ersättning för att köra medvetet och anpassat efter förhållandena.
Citera
2025-02-01, 23:59
Medlem
Led han av någon sjukdom som innebär återkommande risk för anfall? Tänkte eftersom de misstänker det så tätt inpå. Epilepsi, diabetes, muskelkramper, blodtryck?
Citera
2025-02-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chad01
Jag kunde inte se bilens högra sida, den stod med nosen norrut väldigt nära mitträcket, vänstersidan uppsliten och nosen OK.. är väl möjligt att högra sidan var trasig med, men såg inte ut så för mig.. kunde ju dock inte stanna, och det var mörkt.
Såg det ut som en svart audi?
Citera
2025-02-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten
Led han av någon sjukdom som innebär återkommande risk för anfall? Tänkte eftersom de misstänker det så tätt inpå. Epilepsi, diabetes, muskelkramper, blodtryck?
Den där skrönan om att olyckan skulle ha berott på "plötsligt sjukdomsfall" är nog bara en anka som nån idiotsnut drog fram ur röven, oklart varför. Jag ger inte mycket för den teorin förrän jag blir motbevisad.
Citera
2025-02-02, 01:35
Medlem
Kanastras avatar
Troligtvis var förarsidan uppsliten pga att räddningstjänsten klippt sönder den.

Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Ska man tycka synd om någon som äger ett slott?
Självklart, dom har ju i regel nåt att leva för, och några som lever för dom.

Socfall i hyreslägenhet däremot..
Citera
2025-02-02, 02:53
Medlem
Kronas avatar
Lastbilschauffören körde förmodligen omdömesgillt och anpassade hastigheten efter nedsatt sikt. Godsherren räknade med fri väg och höll 120 som väl är hastighetsbegränsningen på den delen av E4.

Karma!
Citera
2025-02-02, 06:22
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Körde tydligen bakifrån in i ett lastbilsläp i höjd med Värnamo, måste gått fort. Ser att han ägde en audi A4 från 2010, kan det ha varit olycksbilen?
Nån som har fler detaljer.
Treschow ägde Karsholms slott, han blev 54 år.
https://www.kristianstadsbladet.se/2025-01-30/godsagaren-frederik-treschow-ar-dod-blev-54-ar-gammal/

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jaktprofilen-frederik-treschow-dod-i-olycka/
Vad är det med äldre män och bilar. Det var alltså en 15 år gammal bil. När han var god för massor.

Gubbar är skumma. Men vila i frid.
Citera
2025-02-02, 06:54
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten

Citat:
Den där skrönan om att olyckan skulle ha berott på "plötsligt sjukdomsfall" är nog bara en anka som nån idiotsnut drog fram ur röven, oklart varför. Jag ger inte mycket för den teorin förrän jag blir motbevisad.

Kan inte vissa smart watches/smart rings avläsa saker som blodtryck, puls et c och vidarebefordra uppgifterna till en app?
Citera
2025-02-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vad är det med äldre män och bilar. Det var alltså en 15 år gammal bil. När han var god för massor.

Gubbar är skumma. Men vila i frid.

Det är snarare en markör för gamla pengar.
Att inte synas, inte framstå som brackig eller - Oh ve: nyrik.
Citera
2025-02-02, 09:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Konstigt, tycker det borde vart högersidan som tagit största smällen om nu lastbilen åkte i väggrenen som nån påstod. Det är nåt som inte stämmer här.

Nu kan ju dimma börja samt försvinna ganska snabbt har jag märkt genom åren, visserligen i Skåne där det är lite andra väderförhållanden.

Men märkte du av dimman på vägen dit ?
Citera
2025-02-02, 09:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Så han drabbas av sjukdomsfall vilket dom kan se, och det påverkar tydligt hans förmåga att framföra bilen, samtidigt som lastbilen verkar ligga fel i position och även håller en betydligt lägre hastighet? Dessutom var det dimma och dålig sikt.

Jag blir intresserad av vilket sjukdomsfall det handlar om. Har han tryckt på gasen in i en nästan stillastående lastbil? Hur vet man så här tidigt att plötslig sjukdom bidrog?

Är det kanske så det beskrivs när någon ur societetens elit tar sitt egna liv?
Jo, uttalandet om hastigt sjukdomsfall kom väldigt snabbt. Jag trodde det var lång väntetid på obduktion.

Självmord, kört för fort, somnat, fipplat med mobilen eller allmänt ouppmärksam eller orsaker som ligger närmare till hands. Jag vet absolut ingenting om vad som verkligen hände men får också känslan av att man ljuger lite fler att inte svärta ner ryktet för en överklassare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in