2025-02-02, 02:31
Medlem
knark-kungens avatar
Man undrar ju vad det är för oseriöst produktionsbolag som har valt att släppa en subjektiv propagandafilm om Jockebooys barndom där han är ett stackars offer..

Oseriöst värre att endast låta den där tonårsknullaren ens vara med på TV!!!
Citera
2025-02-02, 12:31
Avstängd
Undrar hur stor skada Jockes barn kommer att ta när de hela tiden får växa upp i skuggan av pappas känslor och behov.

Barn behöver vuxna människor omkring sig som trygga omsorgspersoner.

Jonna verkar som tur var kunna stå upp för mycket men hon verkar också få leva i skuggan av Jockes känslor.
Citera
2025-02-02, 12:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Man undrar ju vad det är för oseriöst produktionsbolag som har valt att släppa en subjektiv propagandafilm om Jockebooys barndom där han är ett stackars offer..

Oseriöst värre att endast låta den där tonårsknullaren ens vara med på TV!!!
Kanske samma produktionsbolag som släppte Margaux dokumentären. De är väl båda knutna till Nineton? Stefan Hallgrens satsar på sina kassakor.
Citera
2025-02-02, 13:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Det är redan bevisat att dokumentären använder papprena de fått ifrån Jocke.
Som jag förstått det är det just Jockes sida de ska skildra. Dokumentären handlar inte om familjen Berg, utan om Jockes upplevelser av sin uppväxt.

Jag tror att citaten från dokumentationen från socialtjänsten kommer att vara riktiga. Men kommer citaten att vara vara tagna ut som context? Om papperna som visas har mycket överstrykningar kan man ju misstänka det.

I sådana här frågor finns det ju aldrig en tydlig sanning, det finns bara olika upplevelser av det inträffade. Det är ju inte så att Jockes mamma var en ond människa som medvetet gjorde sin son illa. Hon var väl bara icke kompetent. Jag tror inte pappa Berg heller var medvetet dum. Han bara var nog berusad och tänkte inte så mycket. De övriga syskon är självklart helt oskyldiga till vad som hände under Jockes uppväxt. De var ju barn.

Jag tror inte att denna dokumentär kommer att ha önskad effekt för Jocke. Han verkar vilja ha någon form av upprättelse. Men den enda som kan ge honom det är han själv.
Citera
2025-02-02, 13:37
Avstängd
Skrev nedan ang dokumentären som svar på ett inlägg i Chrippas tråd.

Handlar om vad som kommer att tas med i dokumentären.

_ _

Om de nu lyfter att modern kämpade för att få hjälp till Jocke.

Eller om de utesluter sådant som att det inte gick att ha Jocke bland andra barn för han gjorde dem illa. Inte heller i fosterhemmet gick det att ha andra barn så Jocke fick vara den enda placeringen där.

Kommer det att skyllas lika mycket på Jockes pappa som stack?

Det fanns heller inte särskilt goda kunskaper om NPF-barn och deras behov på den tiden.

Dokumentären väcker en hel del frågor om vad exakt den ska ge svar på.
Citera
2025-02-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Som jag förstått det är det just Jockes sida de ska skildra. Dokumentären handlar inte om familjen Berg, utan om Jockes upplevelser av sin uppväxt.

Jag tror att citaten från dokumentationen från socialtjänsten kommer att vara riktiga. Men kommer citaten att vara vara tagna ut som context? Om papperna som visas har mycket överstrykningar kan man ju misstänka det.

I sådana här frågor finns det ju aldrig en tydlig sanning, det finns bara olika upplevelser av det inträffade. Det är ju inte så att Jockes mamma var en ond människa som medvetet gjorde sin son illa. Hon var väl bara icke kompetent. Jag tror inte pappa Berg heller var medvetet dum. Han bara var nog berusad och tänkte inte så mycket. De övriga syskon är självklart helt oskyldiga till vad som hände under Jockes uppväxt. De var ju barn.

Jag tror inte att denna dokumentär kommer att ha önskad effekt för Jocke. Han verkar vilja ha någon form av upprättelse. Men den enda som kan ge honom det är han själv.
Jockiboi kommer aldrig vara nöjd.
Hela hans liv går ut på att bli sedd av sin mor.
Men även om den vinklade "dokumentären" visar att Jockiboi hade rätt så kommer självklart inte mamman acceptera denna lögn.
Hon kommer bara bli mer sårad och uthängd.

Jag är besviken på Tv4. Dels för att de vill visa upp Jockiboi som ett offer (när han inte är det) och dels för att det inte kommer finnas någon som helst källkritik i sliten.

Det som bevisar detta är att Jockiboi som har sett dokumentären är nöjd över den.

De kommer inte i fullmakt begära ut dokumenten utan de kommer blint kolla på dokumentationen som Jockiboi ger dem.
Dessa papper misstänker jag starkt är modifierade
Citera
2025-02-02, 14:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av What-do-u-meanhi
Jockiboi kommer aldrig vara nöjd.
Hela hans liv går ut på att bli sedd av sin mor.
Men även om den vinklade "dokumentären" visar att Jockiboi hade rätt så kommer självklart inte mamman acceptera denna lögn.
Hon kommer bara bli mer sårad och uthängd.

Jag är besviken på Tv4. Dels för att de vill visa upp Jockiboi som ett offer (när han inte är det) och dels för att det inte kommer finnas någon som helst källkritik i sliten.

Det som bevisar detta är att Jockiboi som har sett dokumentären är nöjd över den.

De kommer inte i fullmakt begära ut dokumenten utan de kommer blint kolla på dokumentationen som Jockiboi ger dem.
Dessa papper misstänker jag starkt är modifierade

Jag tycker det är märkligt att han sagt att den kommer att ge svar på allt.

Det kan den absolut inte göra för det är omöjligt utan att vara opartisk. Den här är ju vinklad.
Citera
2025-02-02, 15:05
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:

Problemet är dock att en dokumentär ska skildra sanningen.
Att enbart berätta ifrån Jockes sida, hur han ser på saken, ta bort delar som visar Jockes dåliga sidor, är ju inte att skildra sanningen.
Detta ju blir ju snarare en självbiografi i film, än en dokumentär.
Citera
2025-02-02, 15:29
Medlem
Citat:
Kanske samma produktionsbolag som släppte Margaux dokumentären. De är väl båda knutna till Nineton? Stefan Hallgrens satsar på sina kassakor.

Har frågat här innan och någon påstod att det var TV4 som gjorde "dokumentären" men det är jag tveksam till. En sak att TV4 har köpt in den men det rör sig nog om ett produktionsbolag som är på Joakims sida. Har svårt att tro att Joakim skulle ställa upp om den skulle visa en annan sida av historien än den han visat upp i minst åtta år nu.

Stefan Hallgren gör ju nu reklam för "dokumentären" (läs självbiografin) på Facebook, så han har nog flera fingrar med i spelet.

https://www.facebook.com/stefan.hall...53397408/?_rdr
Citera
2025-02-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Problemet är dock att en dokumentär ska skildra sanningen.
Att enbart berätta ifrån Jockes sida, hur han ser på saken, ta bort delar som visar Jockes dåliga sidor, är ju inte att skildra sanningen.
Detta ju blir ju snarare en självbiografi i film, än en dokumentär.

Ja någon sanning blir det ju inte om inte Joakims mamma, pappa, alla syskon etc. får berätta sin historia och ge sin syn på saken.
Frågan är ju om denna s.k. dokumentär (självbiografi) kommer vinklas till Joakims fördel. Skulle inte se bra ut för TV4 om den innehåller förtal mot Joakims mamma. Granskningsnämnden nästa?
Senast redigerad av VemSkaManTroPa 2025-02-02 kl. 15:45.
Citera
2025-02-02, 15:44
Medlem
Är jag ensam om att inte förstå varför TV4 har köpt in denna "dokumentär" (självbiografi) om Joakim?

Har det inte ältats tillräckligt mycket om hans barndom under alla dessa år? Har inte han varit med i varenda "pratprogram" som finns och upprepat samma saker, om och om igen?

Vad finns det mer att tillföra liksom, har TV4 sådan brist på fantasi?

Inlägg av Stefan Hallgren på Facebook, premiär 13 februari, 3 delar:
https://www.facebook.com/stefan.hall...53397408/?_rdr
Citera
2025-02-02, 15:50
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSkaManTroPa
Ja någon sanning blir det ju inte om inte Joakims mamma, pappa, alla syskon etc. får berätta sin historia och ge sin syn på saken.
Frågan är ju om denna s.k. dokumentär (självbiografi) kommer vinklas till Joakims fördel. Skulle inte se bra ut för TV4 om den innehåller förtal mot Joakims mamma. Granskningsnämnden nästa?
Eftersom psykologen inte kommer få läsa alla papper, utan enbart utvalda papper, och mamman inte kommer delta så blir det ju vinklat till jockes fördel.
Granskningsnämnden vore nog inte fel.

Jacke kommer delta. Men han var en väldigt liten bebis, han minns ju ingenting från tiden då Jocke hamnade i familjehem, och visste ju inte heller vad som sades emellan mamman, socialen och bup. Han kan berätta om sin uppväxt, men han kan inte säga något om det som hände runt Jocke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in