2025-02-01, 00:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Ni som spekulerar i att mördaren besköt från taket ovanför balkongen och sen hoppade ner på en utav balkongerna för att avsluta jobbet. Hur tänker ni sen då, att mördaren klättrade upp på taket igen och försvann den vägen?

Vore ytterdörren ett orimligt alternativ, är den utesluten?
Citera
2025-02-01, 00:09
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldPalmer
Jag tyckte det var betryggande att höra svensk polis i arbete med full koll på situationen, en dag på jobbet med ett lik med sönderskjutet ansikte. Domdera hörde jag inte någon som gjorde, du är nog överkänslig för kvinnoröster.

BO bodde på Granövägen 46, i ”penthouse” lägenheten högst upp och skyttarna stod sannolikt på taket ovanför balkongen och sköt nedåt/hoppade ner efter att de knäppt honom.
Blev nog lite överraskad av att polisen lät så lugn, som om det var världens naturligaste sak att ta sig an en död med sönderskjutet ansikte.

Hur tog de sig upp på taket igen efter de knäppt Momika? Hade de rep de bundit kring skorstenen? Det här börjar likna Mission Impossible
Citera
2025-02-01, 00:10
Medlem
ArnoldPalmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Granöv. 46 är samtliga lgh uthyrda? Skulle han bo längst upp är det då tillsammans med det svenska gamla paret eller dörr 2 där fyra andra är folkbokförda?

Och dom tidigare misstänkta bodde på nmr 50? Vilka är det då? EN lgh är 5 pers boende mellan 20-59ÅR däremot är det syrianska namn, inte muslimska varav den gamla är läkare?

Lägenheten kan vara uthyrd i andra hand, svart eller till polisen som skyddsbostad. Mest troligt att det inte är lägenheten där det gamla paret bor kanske? Folkbokföring fuskas det mycket med.

Det är de 5 som var misstänkta. Tidigare ostraffade utom en, två i 58-59 årsåldern. Det är väl ingen som sagt att de måste vara muslimer?
Citera
2025-02-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Genom vems lägenhet, lägenheten bredvid där Salwak bodde? Hade inte Salwak sällskap av någon arab vid denna tidpunkt, eller var han ensam hemma? Det syntes någon arab i klippet jag såg, samma klipp där polisen också syntes. Jag inser att jag personligen inte alls har koll på hela läget.

Var han ensam hemma, så hade en mördare kanske kunnat ta exit via BOs ytterdörr. Inga vittnen som hade stört honom. Om Salwan inte var ensam hemma vid liven då kunde förstås mördaren varken synas på den balkongen eller försvinna den vägen.

Ja fråga inte mig, vet vi tex om dessa grannar var hemma? Det verkar inte ha kommit ut någon info alls. Förutom att 5 pers i samma hus blev gripna, vilken lgh de bodde i har i vart fall inte jag kollat upp och har inte läst hela tråden.
Senast redigerad av Liljor 2025-02-01 kl. 00:19.
Citera
2025-02-01, 00:13
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Du har rätt så klart. Ibland blir man helt förblindad och tänker inte logiskt
Citera
2025-02-01, 00:15
Medlem
Sleepdancers avatar
Är det därför imamen blev utvisad? Ingen säger ju vad han gjort sig skyldig till. 1 + 1 typ.
Citera
2025-02-01, 00:19
Medlem
ArnoldPalmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Ni som spekulerar i att mördaren besköt från taket ovanför balkongen och sen hoppade ner på en utav balkongerna för att avsluta jobbet. Hur tänker ni sen då, att mördaren klättrade upp på taket igen och försvann den vägen? Är det inte svårt att hoppa upp på taket igen?

Ser inte så svårt ut om man är hyfsat vig. De kan ju också ha avlossat alla skott från taket för att sedan snabbt springa tillbaka samma väg de kom. Det går att stå längst ut på taket till vänster om balkongen och därifrån kan man skjuta in mot balkongdörren. Ska bli spännande att läsa FUP när den kommer.
Senast redigerad av ArnoldPalmer 2025-02-01 kl. 00:25.
Citera
2025-02-01, 00:21
Medlem
Det var väl en evinnerlig tur att Momika sköts. Nu kan domstolen skriva om domen då döda inte kan straffas. Annars hade vi haft en dom som antingen sa att "Sverige tycker att det är ok att bränna koranen." Det hade försämrat säkerhetsläget ytterligare och gjort Sverige och svenskar till terrormål. Hade domen varit fällande hade vi haft en polariserande debatt om yttrandefrihet i Sverige.

Så oavsett vem som sköt så räddade skotten upp ett potentiellt kaos som både en fällande och friande dom hade kunnat orsaka. Båda utfallen hade kunnat vara en fara för rikets säkerhet.

Det kan ju vara ytterligare en möjlig orsak till mordet och ett alternativ till "galen islamist" som gärningsperson.
Citera
2025-02-01, 00:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifly
Beställning från utomlands?

Nja vi får se hur det går för hans tjej Jad* Sandb*rg nu närmsta veckorna.

*=e
Citera
2025-02-01, 00:22
Medlem
Citat:
Lägenheten kan vara uthyrd i andra hand, svart eller till polisen som skyddsbostad. Mest troligt att det inte är lägenheten där det gamla paret bor kanske? Folkbokföring fuskas det mycket med.

Det är de 5 som var misstänkta. Tidigare ostraffade utom en, två i 58-59 årsåldern. Det är väl ingen som sagt att de måste vara muslimer?
Läs 205 sidor av tråden där majoriteten av inläggen beskylls det på att det är islamister och muslimer som ligger bakom. Dessa fem har syrianska namn, dvs kristna befolkningen. Samma befolkning av momikas egna typ. Och en av dom ska vara läkare. Folk bara kastar ut skit här känns de som
Citera
2025-02-01, 00:24
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Det hade nog fångats på film i så fall. Stod i LT att Momikas livestream fortsatte sända medan och efter hand blev skjuten, samt att mobilen som spelade in stod riktad mot balkongen*. Så hade nån skjutit Momika och sedan kommit in genom balkongdörren hade X antal tittare sett dem i realtid (och senare kunnat vittna till polisen), och dessutom hade man kunnat kolla filmen i efterhand.

*Eller "gardinerna" i alla fall. Jag tolkar det som gardiner innanför balkongen.
Citera
2025-02-01, 00:24
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ser inte så svårt ut om man är hyfsat vig. De kan ju också ha avlossat alla skott från taket för att sedan snabbt springa tillbaka samma väg de kom. Ska bli spännande att läsa FUP när den kommer.

Den finns om han är åtalad. Men då han är fimpad vet jag inte om det längre räknas som allmän handling.

Edit: Hehe, jag förstår nu. Det tog ett par sekunder för mig att fatta.

Givet kommer Förundersökningen komma om och när de hittar gärningspersonen/personerna.
Om det inte räknas som risk för riket då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in