Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Ditt resonemang håller inte. Om du ifrågasätter Katolska kyrkan som ju faktiskt sammanställde Bibeln, hur kan du då veta att det Jesus påstås säga där är sant? Då utgår du i från att kyrkan inte förvanskade Jesu ord.
Du antyder att Katolska kyrkan är felbar, men hur kan en felbar kyrka vara upphov till en ofelbar Bibel?
Ditt resonemang är ett starkt argument för att Sola Scriptura bara är båg, för som du själv skriver så dröjde det några år innan allt skrevs ner. För att då lita på att det som står i Bibeln är oförvanskat måste du förlita dig på den apostoliska traditionen och det är ju kyrkan som är bärare av den.
Du har alltså inga konkreta argument mot det jag säger och svarar inte på det, utan försöker med en annan vinkling.
Katolska kyrkan sammanställde bibeln, de skrev den inte. Det kan förstås ha fört in felaktigheter där. Men då måste man visa vilka de är och vad det har med den här debatten att göra. Månglarna finns där, det går inte att ifrågasätta. Avlatsbrev är mot Bibelns budskap, helt klart. Var har jag sagt att Bibeln är ofelbar? Den är vad den är.
Finns inget som jag säger som visar att Sola Scripta är fel. Det är egentligen hur protestanterna och Martin Luther valde att tolka den. Men eftersom Jesus inte sade hur man ska tolka den, kan det inte vara fel. Det går inte mot Bibelns budskap. Jag menar till och med att det är mer rätt än hur katolikerna gjorde, då vissa av deras delar, går mot Jesus budskap.