2025-01-30, 13:43
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle det vara budget? Var har du fått det ifrån?

Exempelvis anses högrevsfärs passa bäst till hamburgare, den har en fetthalt på 15-20%.
Smaken är som baken .
Utomlands är 10% köttfärs den billiga budgett köttfärs .
Tycker att nötbog är fantastiskt bra att göra köttfärs på fetthalten vet jag inte vad blir
Men mindre än 5% gissningsvis
Mal du ner griskött tex kotlett
Då blir det jättebra
Affärens 20 % fläskfärs är inte bra
Citera
2025-01-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Smaken är som baken .
Utomlands är 10% köttfärs den billiga budgett köttfärs .
Tycker att nötbog är fantastiskt bra att göra köttfärs på fetthalten vet jag inte vad blir
Men mindre än 5% gissningsvis
Mal du ner griskött tex kotlett
Då blir det jättebra
Affärens 20 % fläskfärs är inte bra
Jo, smaken är som baken. Men nu var det inte vad jag undrade, utan varför nötfärs med 10-12% fett anses vara budget.

Vad man köper beror på vad man ska använda den till. Jag kan faktiskt inte komma på något användningsområde för färs som är så mager som med 5% fett. Fett är en smakbärare.

Vad griskött och kotlett har med saken att göra förstår jag inte.
Citera
2025-01-30, 13:57
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Jo, smaken är som baken. Men nu var det inte vad jag undrade, utan varför nötfärs med 10-12% fett anses vara budget.

Vad man köper beror på vad man ska använda den till. Jag kan faktiskt inte komma på något användningsområde för färs som är så mager som med 5% fett. Fett är en smakbärare.

Har du provat? har du en köttkvarn ?
Jag blev positivt överraskad själv över smakuplevelsen i köttfärs gjort på riktigt kött med låg fetthalt .farmors köttbullar bra typ
Färdigmalat köp köttfärs kan man inte få detssmma utav
Senast redigerad av MyJustice 2025-01-30 kl. 14:01.
Citera
2025-01-30, 14:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jag håller med dig. Pratar man om nötfärs är 12% bäst. "Allt-i-allo", sen kan man bland det med fläskfärs om man göra köttbullar etc..
Citera
2025-01-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Har du provat? har du en köttkvarn ?
Jag blev positivt överraskad själv över smakuplevelsen i köttfärs gjort på riktigt kött med låg fetthalt .farmors köttbullar bra typ
Färdigmalat köp köttfärs kan man inte få detssmma utav
Men nu var inte det frågan, utan varifrån du fått att färs med 10-12% fetthalt är budget. Och varför blandar du in fläskfärs och kotletter, och nu butiksmalen respektive köpt? Och menar du att butikernas färs inte är från "riktigt kött"? Om jag har köttkvarn eller inte har inte det minsta med saken att göra.

Till ts: Kollade några random butiker på ICA:s hemsida, och de flesta hade nötfärs med 5% fetthalt hemma. Kanske det ordnat upp sig nu när vi har färre helger?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-30 kl. 15:17. Anledning: Justerade ett stavfel. Inget i sak har ändrats.
Citera
2025-01-30, 15:06
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Men nu var inte det frågan, utan varifrån du fått att färs med 10-12% fetthalt är budget. Och varför blandar du in fläskfärs och kotletter, och nu butiksmalen respektive köpt? Och menar du att butikernas färs inte är från "riktigt kött"? Om jag har köttkvarn eller inte har inte det minsta med smaken att göra.

Till ts: Kollade några random butiker på ICA:s hemsida, och de flesta hade nötfärs med 5% fetthalt hemma. Kanske det ordnat upp sig nu när vi har färre helger?

På hemsidorna ser du innehållet i ICA:s normala sortiment och där finns förstås även 5% färsen med. Men i praktiken är den slut centralt och du kommer inte få den om du beställer, eller går till butiken. I slutet av februari beräknas tillgången vara normal igen, enligt en chef på Maxi som jag pratade med.

Sen vad gäller skillnaden mellan butikernas färs och den du maler den själv, så håller den sistnämnda högre kvalitet. Då vet du ju vad du äter. Slakterierna maler först och främst såna delar av djuret som inte går att sälja på annat sätt, som nacke, hals och annat slaktavfall.
Citera
2025-01-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Ett tips är att köpa det kött du vill ha i butikens manuella köttdisk och be dem mala den. Jag har köpt högrev flera gånger och fått den mald men det går såklart att välja en mager köttdetalj. Fråga personalen om passande kött.

Sist jag gjorde det med just 5% fetthalt kostade det nästan 250kr för att göra en köttfärssås. Men ändå värt det
Citera
2025-01-30, 16:25
Medlem
OneTaps avatar
de finns i väl sorterade ica butiker. men 5% de borde inte ens få säljas öht :P minst 15% ska de va o helst 30-35% när man steker hamburgare =)
Citera
2025-01-30, 17:05
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Sist jag gjorde det med just 5% fetthalt kostade det nästan 250kr för att göra en köttfärssås. Men ändå värt det
Det är därför man ska ha en köttkvarn .
Då koster det mindre
för riktigt bra och högkvalitativt köttfärs.
Citera
2025-01-30, 17:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Hur kan det vara det när det är i fettet som smaken sitter i köttet? Låter som bortkastade pengar.

För övrigt är det brist på all köttfärs i dagsläget upptäckte jag precis i butiken, inte bara 5%-ig.
Citera
2025-01-30, 17:39
Medlem
Xer0s avatar
Handlar om EUs klimatmål som gör att Irland måste minska antal kor.
Citera
2025-01-30, 17:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leuko
Varför är det brist på enbart 5% nötfärs i varenda jävla butik?
Tillverkas det på annat ställe än normal nötfärs med fetthalt på tex 12 och 20 %?
Behöver förklaring
Läste någonstans att det är brist på nötkött överlag sedan jul- och nyårshelgerna.
Och då blir det väl den "finare" 5%-färsen som får stryka på foten först. Jag köper helst 5%-färsen, men överlever tillsvidare med 12 %:arn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in