2025-01-30, 01:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leuko
Jag har ett kostschema där det är med i ingredienserna, men för tillfället är det slut i alla butiker och vill bara veta varför just den magra färsen är en bristvara

All nötfärs är slut på Mathem, kan jag ju flika in med här. (Under onsdagen köpte jag mat för leverans på fredagen). Även blandfärsen var slut. Jag får väl tina ett paket annat kött så länge. Jag tror att kycklingfärsen fanns, men jag gillar den inte.

I TV sa de att det beror på helgerna runt jul-nyår. Tror inte det, jag är från 1960-talet och det har aldrig varit så här förr. Kanske under WWII..

Kupongfri köttfärs från kriget, men ny variant;
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1363011-hybridfarsen-tar-plats-i-butikshyllorna
Citera
2025-01-30, 03:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man behöver inte fettreducera nötfärs för att få en fetthalt på 5%. Mal en oxfilé, och det är fortfarande kött.

Att någon skulle fettreducera färsen man köper i butik har jag för övrigt aldrig hört talas om.
Om du får "grisdregel" av nötfärs, så är det någon som har lurat dig.

Jag köper oftast svensk nötfärs typ 12%. Willys irländska 20%-variant har jag köpt för några år sedan, men den är för fet. Måste ta omeprazol samt samarin då, och det är inte bra..
5%-nötfärs tror jag att inte är så bra, man behöver ha lite fett i, för att exempelvis att burgaren ska smaka bra.
Senast redigerad av kraftfoder 2025-01-30 kl. 03:36.
Citera
2025-01-30, 03:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag köper oftast svensk nötfärs typ 12%. Willys irländska 20%-variant har jag köpt för några sedan, men den är för fet. Måste ta omeprazol samt samarin då, och det är inte bra..
5%-nötfärs tror jag att inte är så bra, man behöver ha lite fett i, för att exempelvis att burgaren ska smaka bra.

Lägg till frukt tex papaya, ananas eller kiwi som efterrätt, det hjälper matsmältningen att hantera mat med mycket fett/protein om man har lite kass magsyra/galla.
Citera
2025-01-30, 03:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lägg till frukt tex papaya, ananas eller kiwi som efterrätt, det hjälper matsmältningen att hantera mat med mycket fett/protein om man har lite kass magsyra/galla.

Jag har inga problem annars, bara med 20%-köttfärs från Willys. Bara där..
Citera
2025-01-30, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har inga problem annars, bara med 20%-köttfärs från Willys. Bara där..

Ja, Willys irländska 20% står i en klass för sig.
Citera
2025-01-30, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Det är dumt och kalla det en brist när produkten inte finns. Det finns helt enkelt inte en efterfrågan på sån mager färs. Köp 10 % du kommer inte dö, kan lova dig det. Anpassa ditt kostschema till vad som finns att köpa.

Klart den finns? Men hyllorna i butiken är tomma för tillfället och varit under en längre tid. Jag använder mig av 12% nötfärs nu det var bara en fråga varför just 5% är en bristvara ute i butikshyllorna.
Jag dör självklart inte av att äta 12% fetthaltig nötfärs
Citera
2025-01-30, 08:21
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Varför är det brist på enbart 5% nötfärs i varenda jävla butik?
Tillverkas det på annat ställe än normal nötfärs med fetthalt på tex 12 och 20 %?
Behöver förklaring

Den är slut p.g.a. den generella nötköttbristen, vars problem går tillbaka till torkan 2023 och nu har kulminerat i samband med helgerna kring jul då leveransdagarna var färre. Slakterierna väljer då att fokusera på hela köttdetaljer. Tillgången ska återkomma i slutet av februari, enligt en chef på Ica Maxi jag pratade med häromdan, och då kommer det finnas 5% färs som vanligt.

Ett tips så länge är att själv mala rostbiff eller fransyska. Den färsen får en fetthalt på c:a 3% och är förstås också 0 points hos Viktväktarna, om det är kostprogrammet du följer.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-01-30 kl. 08:39.
Citera
2025-01-30, 13:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
När behöver man någonsin 5% köttfärs.?
När man äter råbiff.
Citera
2025-01-30, 13:31
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Varför är det brist på enbart 5% nötfärs i varenda jävla butik?
Tillverkas det på annat ställe än normal nötfärs med fetthalt på tex 12 och 20 %?
Behöver förklaring
Köp en köttkvarn
Så har du bra köttfärs framöver
Citera
2025-01-30, 13:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
När man äter råbiff.
Nja, förvisso gör man ju helst råbiff på oxfilé, och den har ju inte så hög fetthalt, men att göra den på random köttfärs på 5% tror jag inte bir något vidare. Man ber butiken att mala köttet (oxfilén) a la minute.
Citera
2025-01-30, 13:33
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uno72
fanns ingen nötfärs på affären här om dagen ... sedan undrar man ju vem som använder 5% ? kan inte smaka bra ? lite fett vill man väl ha !
10 till 12 % fett räknas som budget köttfärs
Citera
2025-01-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
10 till 12 % fett räknas som budget köttfärs
Varför skulle det vara budget? Var har du fått det ifrån?

Exempelvis anses högrevsfärs passa bäst till hamburgare, den har en fetthalt på 15-20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in