Citat:
Ursprungligen postat av
tazzo
Hej!
Vilken tid går ni och lägger er/försöker somna?
Kämpar med att vända tillbaks på dygnet. Säger åt mig själv varje dag att "nä nu fan idag ska jag lägga mig tidigt!", men när det väl blir kväll vill man göra allt annat än att lägga sig, och så plötsligt är klockan 03. Ni som varit i samma sits, hur har ni löst det?
Somnar mellan 22:30-24. Går det över midnatt så är det oftast fest eller helg eller så.
Bästa sömnen får du mellan kl 22-24, eftersom kroppen har lite av en inbyggd klocka, som inte ens behöver ljus genom ögonlocken för att bedöma ungefärlig tid. Dom få perioder i livet jag lagt mig kl 04-05 på morgonen, så har nästa dag varit mer töcken-lik och slö .. inte alls samma driv.
Testa att tänka, att "Nästa dag" börjar inte med uppstigandet ur sängen, utan "Nästa dag" börjar med sänggåendet på kvällen. Man preppar för uppstigandet på morgonen innan man går och lägger sig, då får dagen en rivstart. Det har bidragit med en del för mig.
Vill man göra annat än att sova, så får man försöka lugna sig med det. I långa loppet blir man långt mer produktiv som människa och i sina göromål, om man gör samma saker på morgonen, som man försökte göra med en halvt avstängd hjärna kl 3-4 på natten. Vad som "känns bra" är sällan samma som det som faktiskt är bra.
Det kan även vara en fråga om att inte vara uttröttad tillräckligt. Är du inte trött nog efter ditt jobb, så testa att börja träna/idrotta 3-4 dagar i veckan. Då VILL du sova när det bli sen kväll.