2025-01-20, 08:09
Medlem
Hoppar på tåget och delar med mig.
Tog första sprutan igår förmiddag på fastande mage. Sambon hjälpte till att sätta sprutan i baksidan av armen och jag kände väl ingenting direkt efteråt. Äter normalt inte så mycket på helgen och brukar därför bli rätt hungrig på kvällen men ingen hungerkänsla eller sug kom. Väl vid middag förbereddes en sallad. Jag små åt en cocktail tomat innan vi satte oss till bords och då fick jag världens kallsvettningar och yrsel. Tomaten kom upp minuten därpå. Men känslorna gick snabbt över och jag kunde sedan äta min middag och kände då inget obehag. Kunde njuta av maten men också känna mig nöjd med en liten portion utan det där suget av att trycka i mig mer

Idag har jag ont i kroppen. Men känner mig pigg och glad, ska bli intressant att se hur hungern och framförallt söt/salt suget blir under veckan.
Citera
2025-01-22, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Varför har du inte gått upp till 5mg efter 4e veckan?

Följer läkarens rekommendation och kommer öka vid dos 8:a
Citera
2025-01-22, 09:54
Medlem
Dag 4:

- Biverkningar: lite förstoppad, kan leva med det.
- Observationer:
- Känner inte hunger öht
- Läser i tråden att vissa upplever ångest, där har jag tur; om något så går jag omkring och småmyser
över det faktum att jag äntligen ska gå ner i vikt.
- Handlade i förrgår, jobbade övertid. Ni vet när man har jobbat en lång dag, måste handla och går förbi
godiset innan kassan och tänker "...jag ska bara ta lite", eller "fan, jobbat över idag, förtjänar
skräpmat/godis"? Noll sug. NOLL!
Citera
2025-01-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llm0r
Kände skillnad på en dag. Har inte varit hungrig en enda gång sedan jag tog första sprutan. Jag föreställer mig att det är såhär det känns med typ en opererad magsäck… har gått ner ca 3kg sen jag började med denna spruta, och totalt drygt 10kg sedan i våras då jag började med Saxenda.

Går fortfarande på 2,5mg, inte en enda biverkning. Går upp till 5mg om två veckor.

Hur mår du efter doshöjningen?
Citera
2025-01-23, 00:47
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VittnetNumBro1
Följer läkarens rekommendation och kommer öka vid dos 8:a
Jaha, trodde standarden var 4v på 2.5 och sedan ökning.
Citera
2025-01-23, 00:52
Medlem
Lillprinsessans avatar
3 veckor med mounjaro: har gått från 84.4 kg till 81.0. Vägde mig idag (inte invägningsdag egentligen).
-3.4 kg! På 3 veckor, helt otroligt. Tycker min hud liksom känns "mjuk" eller snarare inte hård som innan om man kan tänka att fettet låg tryckt mot huden. Så något händer ju nu. Ca 1 kg i veckan är verkligen inte dåligt om det fortsätter likadant framöver.
Tar min sista 2.5 dos på söndag och min 5mg penna hämtar jag ut på fredag. Ville beställa i tid så jag är säker på att den finns på lager.
Citera
2025-01-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonX
Hur mår du efter doshöjningen?

Jag är fortfarande utan biverkningar. Har fortsatt på 5mg sedan höjningen jag gjorde efter en månads intro. Orkar fortfarande inte äta stora portioner, har minskad aptit och inget sötsug alls.

Kombinerade med LCHF första 2 månaderna och då blev det extremt effektivt. Nu sen nyår då jag ätit mer varierad kost så upplever jag att effekten från sprutorna inte varit lika effektiv på aptiten.

Måste komma igång med träningen ordentligt så kommer jag nog vara klar till sommaren med mitt mål.
Citera
2025-01-23, 09:29
Medlem
Låter ju lovande detta, har kört Ozempic i ett år och blivit av med 12kg men har minst lika mycket till att tappa. Så nu byter jag och kliver på på 5mg.
Citera
2025-01-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlsEndSimulation
Hoppar på tåget och delar med mig.
Tog första sprutan igår förmiddag på fastande mage. Sambon hjälpte till att sätta sprutan i baksidan av armen och jag kände väl ingenting direkt efteråt. Äter normalt inte så mycket på helgen och brukar därför bli rätt hungrig på kvällen men ingen hungerkänsla eller sug kom. Väl vid middag förbereddes en sallad. Jag små åt en cocktail tomat innan vi satte oss till bords och då fick jag världens kallsvettningar och yrsel. Tomaten kom upp minuten därpå. Men känslorna gick snabbt över och jag kunde sedan äta min middag och kände då inget obehag. Kunde njuta av maten men också känna mig nöjd med en liten portion utan det där suget av att trycka i mig mer

Idag har jag ont i kroppen. Men känner mig pigg och glad, ska bli intressant att se hur hungern och framförallt söt/salt suget blir under veckan.

hur går det?
Citera
2025-01-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
3 veckor med mounjaro: har gått från 84.4 kg till 81.0. Vägde mig idag (inte invägningsdag egentligen).
-3.4 kg! På 3 veckor, helt otroligt. Tycker min hud liksom känns "mjuk" eller snarare inte hård som innan om man kan tänka att fettet låg tryckt mot huden. Så något händer ju nu. Ca 1 kg i veckan är verkligen inte dåligt om det fortsätter likadant framöver.
Tar min sista 2.5 dos på söndag och min 5mg penna hämtar jag ut på fredag. Ville beställa i tid så jag är säker på att den finns på lager.

Jag är inne på vecka 6 med Mounjaro och har tappat 9,8 kg. Inget godissug eller sug efter skräpmat. Helt fantastiskt 🙌
Citera
2025-01-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonX
hur går det?
Oförskämt bra!
Inga biverkningar, peppar peppar ta i trä! Känner mig oförskämt pigg och full av energi trots kaloriunderskott. Hungerkänslor och mat/sötsug är helt borta. Ibland känner man ju att magen är tom men ingen hunger liksom.

Tror det är viktigt att lyssna på kroppen och verkligen äta lite och ofta, röra på sig och sova ordentligt!
Har försökt ligga på max 800 kalorier/dag och har fått in ett rent styrkepass samt två kombinerade styrke/konditionspass samt minst 10 000 steg/dag.

Vågen visar idag -3,5 kg sen start.

Ska bli spännande att se om effekten avtar nu i helgen när jag närmar mig dos 2 på söndag samt om jag kan behålla den här takten på viktnedgången följande veckor. Isåfall är jag nere på min målvikt mycket snabbare än jag vågats hoppas på.

Ska tillägga att jag inte är ovan vid träning bara haft problem med vikten på grund av stress och medicinering.Va därför jävligt osäker när jag sökte recept, extremt mycket skam och rädslor för biverkningar.

Men så här långt känns det som ett av de bästa beslut jag tagit i livet!
Citera
2025-01-25, 17:17
Medlem
Är inne på åttonde veckan. Gick inte ner så mycket när jag var på 2,5, men det har gått fortare mer 5mg.

Har nog ätit för lite mat, för jag blir lättare irriterad, trött och fryser som fan. Nu har sambon fått lägga upp maten på tallriken för att jag ska äta bättre portioner.

Nu är jag nere i 111 från starten på 118kg. 186 cm man...

Priset är inte så farligt. Har turen att jag är höginkomsttagare och I kombination med ränte- och skattesänkningar så har jag ändå flera tusen mer i plånboken än samma tid förra året trots nästan 3000:- per månad för det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in