• 1
  • 2
2025-01-28, 00:19
Medlem
Black.Panthers avatar
För några år sedan sålde jag en orm och terrarium och annat på blocket, jag la ut varorna väldigt billigt, klart under nyköpspris ändå skulle folk pruta, sålde även två madrasser där man fick en om man köpte den ena för ett lågt pris. ändå skulle det prutas.

Sitter med mycket smågrejer hemma nu som jag vill bli av med, tex kursböcker och annan litteratur. Jag vill egentligen mest bli av med dem för jag vill få mer plats. Men vet inte om jag orkar med allt prutande, där de mer eller mindre vill köpa det för typ en krona.

kommer det känns värt att lägga tiden på att sälja böcker för typ 30-50 kr eller kommer jag att sitta där och bli mer och mer frustrerad med folk som vill pruta 5, 10 eller 20 kr?
Citera
2025-01-28, 00:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Synd att det inte är mer transparent kring Blocket. Vore intressant se om hundra varor som läggs ut, hur många förblir osålda. Hur lång tid tog det, och hur mycket jidder är det med folk som inte dyker upp, eller försökt scamma. Mycket skrik för lite ull, kunde vara Blockets slogan.
Citera
2025-01-28, 00:31
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
För några år sedan sålde jag en orm och terrarium och annat på blocket, jag la ut varorna väldigt billigt, klart under nyköpspris ändå skulle folk pruta, sålde även två madrasser där man fick en om man köpte den ena för ett lågt pris. ändå skulle det prutas.

Sitter med mycket smågrejer hemma nu som jag vill bli av med, tex kursböcker och annan litteratur. Jag vill egentligen mest bli av med dem för jag vill få mer plats. Men vet inte om jag orkar med allt prutande, där de mer eller mindre vill köpa det för typ en krona.

kommer det känns värt att lägga tiden på att sälja böcker för typ 30-50 kr eller kommer jag att sitta där och bli mer och mer frustrerad med folk som vill pruta 5, 10 eller 20 kr?

Jag satt i en liknande situation för några år sedan.
En djäkla massa saker som behövde avyttras, men var det värt tiden och besväret?
Tog kontakt med en yngre, arbetslös, släkting som tog hand om det åt mig.
Han hade gott om tid och tjänade några 10 tusen.
Jag fick hälften utan att lyfta ett finger.
Win-win...
Citera
2025-01-28, 00:32
Medlem
Xer0s avatar
Säljer aldrig på blocket längre. Bara tradera.
Man får pengarna via dem och man behöver inte träffa dessa eländen till människor som inte har pengar med sig och har swishat upp sin gräns och dylikt.

Man bara skickar det med posten. Dessutom kan man köra auktion vilket kan ge lite bättre pris ibland.

Det enda negativa är att man måste packa grejerna och faktiskt gå till posten.
Citera
2025-01-28, 00:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag satt i en liknande situation för några år sedan.
En djäkla massa saker som behövde avyttras, men var det värt tiden och besväret?
Tog kontakt med en yngre, arbetslös, släkting som tog hand om det åt mig.
Han hade gott om tid och tjänade några 10 tusen.
Jag fick hälften utan att lyfta ett finger.
Win-win...

ok, 10 K är ju ändå en bra summa. För mig handlar det mest om smågrejer som jag skulle egentligen kunna gå o slänga men tycker det känns lite synd att slänga böcker och ser hellre att någon annan köper dem. Men ja jag ska snart förhoppningsvis börja med ett heltidsjobb och kommer inte orka sitta och chatta med folk som frågar om de kan pruta med tio kronor och om inte jag kan åka till dem och lämna boken osv. Sånt blir jag snabbt trött på.

Hade det varit större grejer typ bilar hade jag förstått men när det gäller sånt här så är det "köp eller inte köp".
Citera
2025-01-28, 03:27
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Tror det handlar om att folk inte behöver ta konsekvenser längre.

Om personen skulle möta dig face to face och säga att han vill köpa saken för 1 krona.

Då åker han ju troligtvis på en smäll.

Att man kan frakta nu har gjort saken mycket värre.

Och smartphones gör att köparen i princip aldrig behöver träffa dig.

Alltså släpper köparen alla spärrar.
Citera
2025-01-28, 04:32
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
ok, 10 K är ju ändå en bra summa. För mig handlar det mest om smågrejer som jag skulle egentligen kunna gå o slänga men tycker det känns lite synd att slänga böcker och ser hellre att någon annan köper dem. Men ja jag ska snart förhoppningsvis börja med ett heltidsjobb och kommer inte orka sitta och chatta med folk som frågar om de kan pruta med tio kronor och om inte jag kan åka till dem och lämna boken osv. Sånt blir jag snabbt trött på.

Hade det varit större grejer typ bilar hade jag förstått men när det gäller sånt här så är det "köp eller inte köp".

Ha loppis utanför huset varje dag istället.
Citera
2025-01-28, 06:04
Medlem
Rekommenderar tradera. Jag har sålt mycket och det har nästan aldrig strulat. Dessutom behöver du inte träffa köparen och köparen står för fraktkostnaden.
Citera
2025-01-28, 06:22
Medlem
Citat:

Det låter mer som att Tradera är lämpligt. För böcker, så kanske - Bokbörsen, också.
Citera
2025-01-28, 06:27
Medlem
Citat:

Sälj din kurslitteratur och böcker på bokbörsen.

Har både köpt och sålt där under flera år. Aldrig några problem.
Citera
2025-01-28, 06:30
Ja, Tradera är förmodligen Sveriges absolut bästa tjänst. Blir bara bättre med åren också till skillnad från åtskilliga appar.
Citera
2025-01-28, 09:06
Medlem
är nog mest en sysselsättning för de som inte har nått att göra på dagarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem