2025-01-26, 01:02
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Förlåt om jag är dryg, men vad tror du?
Om tullarna blir dyrare, kommer bilarna bli billigare eller dyrare, vad är din gissning?

Jag gissar på att en redan dyr bil blir ännu dyrare.
Citera
2025-01-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag gissar på att en redan dyr bil blir ännu dyrare.

EX30 kommer att byggas i EU redan under detta året, så om man inte beskattar komponenter så spelar det nog inte så stor roll.

/Dick
Citera
2025-01-27, 21:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Intressant att den här tråden har varit död rätt länge men nu idag då jag beställt en EX30 Ultra Twin motor Performance Extended range, så skriver någon och väcker den till liv

Ser mycket fram emot att få bilen 😀
Då får du ju en komplett bil, med relativt hög utrustningsnivå, stark motor och helt ok räckvidd.
Men frågan är vad du får betala?
Förmodar du valde leasing.
Vilken färg?
Citera
2025-01-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Då får du ju en komplett bil, med relativt hög utrustningsnivå, stark motor och helt ok räckvidd.
Vilken färg?

Leasing ja, 5100 per månad, 36 mån, 2000 mil per år och inklusive vinterdäck. Superpris om du frågar mig.
Citera
2025-01-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vilken färg?
Bilen är ju ganska kort, är bagageutrymmet tillräckligt för
en familj med ett antal resväskor och div. annan bråte?
Citera
2025-01-27, 22:10
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Leasing ja, 5100 per månad, 36 mån, 2000 mil per år och inklusive vinterdäck. Superpris om du frågar mig.

Jag har kört omkring en del med en sån ett tag. Dom är roliga att köra går som fan, från stillastående och full gas så drar det iväg som en Porsche turbo fast utan motorljud. Men hjulupphängning och chassi är inte gjort för den prestandan. Jag tycker dom drar för mycket ström, jag fick aldrig den att dra under 2,3kWh/mil.
Citera
2025-01-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Bilen är ju ganska kort, är bagageutrymmet tillräckligt för
en familj med ett antal resväskor och div. annan bråte?

Det är en större bil än jag har idag. Inget för en familj om det ska vara den enda bilen, då bör man ha större bil, men vi är bara 2 vuxna så då funkar det toppen.
Citera
2025-01-28, 17:38
Avstängd
Citat:

Men det ær væl en engångssumma i børjan att betala??
Citera
2025-01-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Men det ær væl en engångssumma i børjan att betala??

Nej, 0kr kontant. Var en kampanj på lagerbilar.
Citera
2025-02-01, 02:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag har kört omkring en del med en sån ett tag. Dom är roliga att köra går som fan, från stillastående och full gas så drar det iväg som en Porsche turbo fast utan motorljud. Men hjulupphängning och chassi är inte gjort för den prestandan. Jag tycker dom drar för mycket ström, jag fick aldrig den att dra under 2,3kWh/mil.

2,3 kWh/mil motsvarar ungefär en förbrukning på 0.23l/mil för en bensindriven bil så det är rätt låg förbrukning med tanke på prestandan.

Då de flesta EX30 saknar värmepumpvariant av ACn (finns bara i Ultra-paketet) så blir också förbrukningen ca 0.5 kWh/mil högre på vintern när det är kallt ute, likaså går det åt ca 2kWh vid kallstart för att värma upp bilen.

Jag har testat EX30 en del men den är alldeles för dyr i förhållande till utrustningsnivå, funktion och kvalitet. Den saknar det mesta och känns som den är helt oisolerad t.ex. i tak. Man får känslan av mopedbil. Andra konkurrenter som också är tillverkade i Kina med samma prestanda och utrustningsnivå kostar typ 300.000 idag för instegsmodeller.
Senast redigerad av Megaforce 2025-02-01 kl. 02:43.
Citera
2025-02-01, 10:10
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
2,3 kWh/mil motsvarar ungefär en förbrukning på 0.23l/mil för en bensindriven bil så det är rätt låg förbrukning med tanke på prestandan.

Då de flesta EX30 saknar värmepumpvariant av ACn (finns bara i Ultra-paketet) så blir också förbrukningen ca 0.5 kWh/mil högre på vintern när det är kallt ute, likaså går det åt ca 2kWh vid kallstart för att värma upp bilen.

Jag har testat EX30 en del men den är alldeles för dyr i förhållande till utrustningsnivå, funktion och kvalitet. Den saknar det mesta och känns som den är helt oisolerad t.ex. i tak. Man får känslan av mopedbil. Andra konkurrenter som också är tillverkade i Kina med samma prestanda och utrustningsnivå kostar typ 300.000 idag för instegsmodeller.

Jag brukar räkna vad det kostar att köra en mil. Jag snabbladdar bara. Kostar runt 6kwh, milkostnad runt 15spänn.
Citera
2025-02-01, 12:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag brukar räkna vad det kostar att köra en mil. Jag snabbladdar bara. Kostar runt 6kwh, milkostnad runt 15spänn.

Snabbladdar man mycket så är det bättre att skaffa avtal och då kostar det ca 3.5 kr/kwh plus någon hundralapp i månaden. Brukar själv inte välja de ställen som kostar över 5 kr/kwh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in