Citat:
Ursprungligen postat av
Tratten52
Jag har kört omkring en del med en sån ett tag. Dom är roliga att köra går som fan, från stillastående och full gas så drar det iväg som en Porsche turbo fast utan motorljud. Men hjulupphängning och chassi är inte gjort för den prestandan. Jag tycker dom drar för mycket ström, jag fick aldrig den att dra under 2,3kWh/mil.
2,3 kWh/mil motsvarar ungefär en förbrukning på 0.23l/mil för en bensindriven bil så det är rätt låg förbrukning med tanke på prestandan.
Då de flesta EX30 saknar värmepumpvariant av ACn (finns bara i Ultra-paketet) så blir också förbrukningen ca 0.5 kWh/mil högre på vintern när det är kallt ute, likaså går det åt ca 2kWh vid kallstart för att värma upp bilen.
Jag har testat EX30 en del men den är alldeles för dyr i förhållande till utrustningsnivå, funktion och kvalitet. Den saknar det mesta och känns som den är helt oisolerad t.ex. i tak. Man får känslan av mopedbil. Andra konkurrenter som också är tillverkade i Kina med samma prestanda och utrustningsnivå kostar typ 300.000 idag för instegsmodeller.