• 1
  • 2
2025-01-27, 11:27
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Hur kan man vara läkare men ändå så jävla dum?
Förlossningsvårdens högsta chef och läkare på Karolinska universitetssjukhuset, får sparken efter att hon i flera år drivit sitt eget vårdbolag på arbetstid på Karolinska.
Hon har inte rapporterat bisysslor, när hon gjorde det så blev 6 av 7 bisysslor och externa andra uppdrag inte godkända.
Hon rapporterade i tidsrapporteringen att hon var på plats på KS, medans hon var i en annan stad och förläste, med sitt eget vårdbolag. Pengarna från uppdragen begärde hon in direkt på sitt privata konto.
Hon har mejlat minst 40.000 privata/för sina andra uppdrag från sin arbetsmejl hon har från KS. Hon använde deras logga i egna föreläsningar, och signerade med sin titel på KS.
Detta har orsakat skada ekonomiskt för sjukhuset samt att hon inte utfört sina arbetsuppgifter på förlossningen.
Sen går kyrkhoran ut i media och gråter? Framför korset och Jesus han själv, ingen skam i kroppen finns i såna här idioter.
Jag personligen skulle skickat ut henne med huvudet före. Hon har inget att göra på ett sjukhus. Hon har varit anställd sen 1998. Förstå hur mycket hon har fifflat.
Anonymt tips från kollega att hon inte var på plats på arbetet, utredning gjord av jurister med särskild inriktning på nationell och internationell kontraktsrätt och arbetsrätt.
Väldigt bra rapport och granskning, värd varenda krona.

https://easyupload.io/9abnhn

KS droppa bollen lite med diarieföring och utlämnade av allmän handling men sånt som händer.

https://www.dn.se/sverige/sparkade-f...nte-ta-in-det/

Citat:
”-Jag såg omedelbart på förstasidan att det stod att jag varit grovt illojal mot min arbetsgivare. Jag kunde inte ta in det, säger Karin Pettersson.
Av den färdiga rapporten - som är en offentlig handling - framgår att utredningen startat efter att medarbetare uppgett anonymt att hon inte varit pả jobbet på arbetstid och vid flera tillfällen inte gått att nå.
- Det är ren lögn. Antingen är jag i Huddinge eller Solna, eller sả jobbar jag hemifrän. Jag stänger aldrig av min mobil.
Det hade varit lätt för Karolinska att kontrollera genom att ringa någon av mina medarbetare, chefer eller kollegor på andra sjukhus.”

Helt förvånad över vad hon blev ”anklagad” över.
Jag skulle vilja se henne dömd och betala tillbaka varenda snodd skattekrona.

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...in-pettersson/

Citat:
”Karin Pettersson, mångårig chef och läkare inom kvinnovården på Karolinska universitetssjukhuset, fick tidigare i år sparken efter att en advokatutredning slagit fast att hon agerat grovt illojalt gentemot sin arbetsgivare. Kritiken i rapporten handlade bland annat om att hon inte anmält bisysslor, som hon dessutom ska ha utfört i så hög utsträckning att de hindrat henne från att utföra sitt arbete. Betalning för föreläsningsuppdrag ska också ha gått till Karin Petterssons privata konto i stället för till arbetsgivaren. Därutöver kritiserades hon i utredningen för att ha skickat privata mejl från jobbmejlen i stor utsträckning. I samband med att hon avskedades gjorde också Karolinska universitetssjukhuset en polisanmälan, gällande misstänkt bedrägeri och misstänkt trolöshet mot huvudman.

Nu har en förundersökning inletts, uppger åklagare Mats Jansson på riksenheten mot korruption. I nuläget är brottsrubriceringen tagande av muta och trolöshet mot huvudman.”

Hennes anställda börjar protestera och skriker på Karolinska. De visste nog inte om allt detta. Verkligen falsk människa. Hur kan hon inte bli fråntagen sin läkarlicens? Hon har skitit i att dyka upp på jobbet, där hon ska rädda liv, vilket hon får betalt för.
Ingen heder eller moral. Skäms Karin.
Citera
2025-01-27, 12:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag läser förstås slarvigt men eftersom du både verkar insatt och skriker i falsett passa på att förtydliga: varken i Läkartidningen, utredningen eller DN ser jag just nu att hon skulle "drivit ett parallellt vårdbolag" medan hon jobbat på KS. Talas det inte främst om att hon haft "föreläsningar", supportat Patientnämnden och liknande? Kan du ha rört ihop hennes huvudsyssla och bisyssla? För att fler här skall kunna hänga med i diskussionen (att den inte skall handla om påhitt), kan du väl (även om du redan gjort det) ännu tydligare citera var hon drivit detta företag och skippat ta upp det.
Citera
2025-01-27, 13:09
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag läser förstås slarvigt men eftersom du både verkar insatt och skriker i falsett passa på att förtydliga: varken i Läkartidningen, utredningen eller DN ser jag just nu att hon skulle "drivit ett parallellt vårdbolag" medan hon jobbat på KS. Talas det inte främst om att hon haft "föreläsningar", supportat Patientnämnden och liknande? Kan du ha rört ihop hennes huvudsyssla och bisyssla? För att fler här skall kunna hänga med i diskussionen (att den inte skall handla om påhitt), kan du väl (även om du redan gjort det) ännu tydligare citera var hon drivit detta företag och skippat ta upp det.

Läsa slarvigt? Du kan ju börja med att öppna rapporten iaf.

”Befintligt uppdrag som styrelseordförande i ett vårdbolag ("Vårdbolaget") sedan 2020. Det framgar av Vårdbolagets årsredovisning att Vårdbolaget under 2022 hade 60 anställda, en omsättning om 58 458 000 kronor och betalade ut arvode till VD och sju styrelseledamöter om 872 000 kronor. Chefen har under intervju med
FHH angivit att uppdragets omfattning är begränsat till 5 möten kvällstid per år
och att Chefen inte engagerat sig i Vårdbolaget under arbetstid. Chefen angav
också att hen inte erhållit nägot arvode. Enligt uppgifter frän Bolagsverket, ska
Vårdbolaget "bedriva vård av behövande personer samt bereda sådan bostad i av bolaget ägda eller hyrda lokaler samt idka annan därmed förenlig verksamhet".

Vårdbolaget ingår i en koncern som via sina dotterbolag äger flera bostäder, hotell och kontor i Stockholms innerstad. Syftet med koncernen är att skapa ekonomiska resurser till
ett trossamfund och att trygga församlingens arbete, enligt trossamfundets hemsida. Vad ovan angivits avseende verksamhetens omfattning talar för att Chefens uppdrag är tidkrävande. Sökning har gjorts med särskilt utvalda sökord i Chefens e-post varvid man kunnat finna att ett mycket stort antal e-postmeddelanden avser Värdbolaget och andra engagemang inom koncernen som Vårdbolaget ingår i (se punkten 2) nedan). Det har framkommit i utredningen att Chefen under sitt uppdrag som styrelseordförande i Värdbolaget,
bland annat, hanterat rekryteringsprocess, hanterat löpande lönefrågor och
hanterat löpande verksamhetsfrågor och arbetsmiljöfråga inom Vårdbolaget. Av stickprov i e-postmeddelanden har framkommit att Chefen har arbetat med sitt uppdrag för Värdbolaget under sin arbetstid på Karolinska.
2) Engagemang i ett fastighetsbolag. Fastighetsbolaget ingar i samma koncern som
Vårdbolaget. I utredningen har man funnit ett flertal e-postmeddelanden relaterat till detta uppdrag i Chefens e-post.”

”21 4.22 4.24 4.25 gäller om hen är osäker. Hen har fätt förtroendet att vara chef över andra anställda och att hantera bland annat anmälningar om bisysslor. Chefen har ocksả anmält en bisyssla 2022 och erhållit godkännande i behörig ordning. Enligt var bedömning har Chefen i de aktuella fallen varit informerad om att bisysslor omgående ska anmälas i Heroma och också känt till hur det går till.

I de aktuella fallen har arbetsgivaren inte haft möjlighet att fatta beslut om huruvida
Chefens bisysslor är tillåtna eller inte.

Arbetsgivaren har inte givits möjlighet att fà en
korrekt bild av Chefens samtliga bisysslor och inte heller över hur mycket tid som
Chefen lagt ned pa bisysslor eftersom Chefens bisysslor antingen inte varit anmälda
eller varit felaktigt anmälda. Samtliga de bisysslor som upptas i ovan nämnda punkt
4.3 har anmälts först efter att bisysslorna redan slutförts eller påbörjats. Flera av de
anmälda bisysslorna innehaller dessutom felaktig information genom att inte samtliga
uppdrag framgår samt att datum och omfattning varit missvisande.

Chefen har angivit under intervju att hen varit av uppfattningen att endast bisysslor som genererade arvode skulle anmälas. Det är inte en korrekt tolkning av riktlinjerna, men motsägs ocksắ av att Chefen t ex erhällit arvode om 125 114 kronor under inkomståret 2021 trots att Chefen inte anmält några bisysslor alls det året.

Förutom det faktum att Chefen inte anmält bisysslor, har Chefen underlåtit att
meddela samtliga bisysslor hen haft när Karolinska uppmanat hen till det samt
lämnat oriktiga eller ofullständiga uppgifter angäende bisysslor och andra uppdrag.
Att medvetet undanhålla information som en arbetstagare är skyldig att meddela sin arbetsgivare är förtroendeskadande och grovt åsidosättande av lojalitetsplikten mot arbetsgivaren.”

Här är bolaget.
https://www.bolagsfakta.se/556228825...ard_Aktiebolag

Vanvård av äldre. Snyggt. Så mycket för kristna värderingar.
https://aldreomsorg.stockholm/hitta-...-omsorgsboende

https://ssan.stockholm.se/anonym/web..._S%C3%A4bo.pdf

Frågor på det? Eller ska jag läsa högt för dig?
Senast redigerad av Lisauppsala87 2025-01-27 kl. 13:18.
Citera
2025-01-27, 13:56
Kyrkhoran?
Citera
2025-01-27, 13:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
... ska jag läsa högt för dig?
Du verkar kolerisk. Vem har inte smygjobbat i nån förening utan att anmäla det. Hon har varit ordförande med fem möten om åren, oarvoderat. Vadå "vanvård", du lyckas inte länka in det korrekt som du hamrar på tangenterna. Trist att du måste skjuta över målet för att lura in folk i tråden. Vad kommer detta ursinne ifrån? Den administrativa delen av sjukhus är som en cancersvulst, så bästa besparingen vore om de inte hade en stab där som satt och läste andras mail hela dagarna.
Citera
2025-01-27, 14:02
Avstängd
Citat:
Är du anställd eller ägare i blufföretaget? Eller bara allmänt höger och tycker allt fusk är ok så länge det är svenskar?
Citera
2025-01-27, 14:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Är du anställd eller ägare i blufföretaget? Eller bara allmänt höger och tycker allt fusk är ok så länge det är svenskar?
Istället för att fundera på mig, hjälp trådstartaren.
Citera
2025-01-27, 14:21
Avstängd
Citat:
Istället för att fundera på mig, hjälp trådstartaren.
Du kanske kan orka läsa inläggen.
Hur är det? Kan du svara på min fråga istället för att försöka snacka bort korruptionen?
Citera
2025-01-27, 14:38
Medlem
Wikitomtes avatar
Hon satte sig på höga hästar, vart fartblind och girig och trodde att regler inte gällde henne. Så gick det som det gick. "Jag tog en rövare" som Johan Glans hade sagt.
Citera
2025-01-27, 14:59
Medlem
Bra att det uppdagades och heder till kollegorna som snitcha ner henne!

Verkar ju helt sjukt att hon kör sin egen grej på sjukhuset.
Verkar vara jävligt mycket mygel på sjukhusen, minns att det var fiffel bland högt uppsatta i dokumentären om Paolo Macchiarini också.

Inte konstigt att kvaliteten på sjukvården är som i nått U-land.
Citera
2025-01-27, 16:27
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Läkartidningen har varit i kontakt med Karin Pettersson som har avböjt att kommentera[/b].

Bara det säger en del...
Citera
2025-01-27, 18:28
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Du verkar kolerisk. Vem har inte smygjobbat i nån förening utan att anmäla det. Hon har varit ordförande med fem möten om åren, oarvoderat. Vadå "vanvård", du lyckas inte länka in det korrekt som du hamrar på tangenterna. Trist att du måste skjuta över målet för att lura in folk i tråden. Vad kommer detta ursinne ifrån? Den administrativa delen av sjukhus är som en cancersvulst, så bästa besparingen vore om de inte hade en stab där som satt och läste andras mail hela dagarna.

Smygjobbat på jobbet med annat jobb när mina kollegor stressar sönder ute på avdelningen och patienter lider och dör? Aldrig. Annars har jag fullt upp med dessa äckel.

Är de administrativa som är cancersvulsten? Inte de som fifflar med våra skattepengar och förstör vården med korruption som är cancern?
Stoppar skattepengarna som skulle kunna rädda livet på de unga psykiskt sjuka i kön till väntan på BUP? De akut sjuka som dör på akuten för de inte finns vårdplatser?
Jag jobbar för att motverka allt som dessa äckliga horungar tror att de ska komma undan med.
Det är generationsbyte nu och de är dags för detta land att vända.
Folket förtjänar bättre än dessa giriga falska råttor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in