2025-01-25, 15:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Desto högre chef desto mindre arbetar man. Om dina kompisar arbetar kl 20-23:30 gör de fel.

Gör fel?
Merparten har byggt ett antalt företag o gjort fantastiska exit.
Det görs inte med 9-5.
Citera
2025-01-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ja alltså jag vet att det är så min fråga var retorisk. Desto högre chef desto mindre arbete. Det är fullkomligt bullshit detta med att chefer arbetar mer. Det finns kanske inte lika mycket helt ledig tid (alltid tillgänglig) men den faktiska arbetstiden är mycket mindre.

Om du tittar på någon stor konsultbyrå så kommer de som är nya på kontoret vara de som överlägset arbetar flest timmar i veckan. Inte sällan dubbelt så många timmar som chefen/delägarna.

Javisst, precis så!
Citera
2025-01-25, 15:59
Medlem
zobras avatar
Vad många det är som underskattar t.o.m ignorerar vikten av fika rasten och vara inom fysiskt kontaktbart närområde till sina kollegor och chefer under arbetstid.

Jag må inte själv jobba med kontorsjobb men till och med jag fattar att grupper som aldrig möts eller har chansen att mötas internt under arbetstid alltid kommer vara sämre än grupper som arbetar från samma plats. Online grupper är stagnerande och utvecklas ej i sin gruppdynamik, vilket kan leda till massa problem men det uppenbaraste är att nyanställda aldrig kommer in.

Jag har ett jobb som egentligen skulle kunna göra ute på arbetsplats och åka hemifrån direkt dit är inga problem. Men tro fan att vi alla i företaget samlas varje morgon, dricker lite kaffe och tjötar om våra uppgifter, projekt och allt annat bransch nyttigt.

Jag trodde det här var naturligt för människan och bara den mest exklusiva skogseremit inte förstod det. Jösses.
Citera
2025-01-25, 16:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter jobbigt. Har ni vuxenblöja på er också, eller håller ni er?

Nu är du bara barnslig.
Klar folk har 1 timme lunch, varav 30 min är betalt av företaget.
Kaffe dricker man lämpligast vid sin arbetsplats. Det märks väldigt snabbt vilka som inte klarar av att fokusera på sina uppgifter utan pratar bort andras arbetstid.

Att gå på toa tar inte många minuter för en normal person.
Citera
2025-01-25, 16:07
Medlem
kukflashs avatar
Utför man sitt jobb och är lika produktiv som på kontoret ser jag inte varför man måste in.
Brukar själv köra hemifrån och anser mig själv vara mer bekväm att sitta vid min egna dator, i mitt egna hem och använda min mus, stol och skrivbord.

Sen är det givetvis skönt att komma in till kontoret och få åka därifrån, blir en helt annan känsla när man kommer hem efter att ha varit där.

Förslagsvis kan man bygga bostäder av alla dessa kontorshotell, hade varit mer gångbart i samhället än att kontorsnissar ska ockupera fina adresser.
Citera
2025-01-25, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle kunna vara så. Eller kontrollbehov.
Märks att många, inte minst i denna tråd är missunnsamma. De kan inte köra lastbil eller torka gamlingar i rumpan hemifrån. Då ska ingen annan heller få jobba hemna resoneras det. Avundsjukan lyser igenom.

Det är nog inte avundsjuka, det är fakta du kan inte torka gamlingar på distans eller köra lastbil i distribution, eller, ja varför inte vill du flyga ner till Medelhavet i ett plan medan piloten ”jobbar” hemifrån?.
Citera
2025-01-25, 16:18
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är märkligt att det typ är 50/50 när man ringer de hemarbetande på arbetstid att de råkar vara i en butik, tvättmaskin, byggnation eller hör barn leka i bakgrunden.

Människor är mer effektiva på ett kontor. Företag är grupparbete o då är det viktigt att bygga fungerande grupper.

Arbeta hemma. Kan fungera någon dag här o där. Precis som när man är på tjänsteresa.

Som sagt man jobbar inte hela tiden som du tror, ett kontorsjobb är inte slaveri.

Att anställda svarar när man är i en butik eller liknande är väl inget konstigt och det är vad som är bra med jobba var som helst för man anpassar sin tid själv, mellan sitt arbete kan man passa på att göra ett ärende eller liknande.

Det är som min tidigare chef sa till mig privat om chefer och företag som vill återgå till kontoren handlar om att chefen har kontrollbehov, det man inte ser på plats så jobbar man inte heller.

Det är så här det ser ut, arbetslivet är fortfarande stenålder medans samhället i övrigt utvecklar sig.

Det kanske är dags rensa ut alla onödiga chefer på låg nivå, de är inget än kontrollpersoner och administratörer i realiteten.
Citera
2025-01-25, 16:19
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Utför man sitt jobb och är lika produktiv som på kontoret ser jag inte varför man måste in.
Brukar själv köra hemifrån och anser mig själv vara mer bekväm att sitta vid min egna dator, i mitt egna hem och använda min mus, stol och skrivbord.

Sen är det givetvis skönt att komma in till kontoret och få åka därifrån, blir en helt annan känsla när man kommer hem efter att ha varit där.

Förslagsvis kan man bygga bostäder av alla dessa kontorshotell, hade varit mer gångbart i samhället än att kontorsnissar ska ockupera fina adresser.

Har du (och alla andra) någonsin tänkt något i still med eget företag? För är arbetet så bortkopplat från företaget som många försöker ge sken av är det också fullt möjligt för både företaget och du att göra tjänsten till att vara inhyrt. Företaget vinner på det och alla ni som inte klarar av att jobba i grupp får chansen att köra solo.
Citera
2025-01-25, 16:20
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash

.

Tar extremt mycket negativ energi att vara på kontoret och höra alla prata och andra irriterade beteende som vissa har, sen när man kommer hem vill man bara sova för man är helt dränerad på energi.

Nej fyfan för kontor.
Citera
2025-01-25, 16:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Gör fel?
Merparten har byggt ett antalt företag o gjort fantastiska exit.
Det görs inte med 9-5.
Exit brukar betyda att man inte jobbar. Motsatsen till vad du påstod alltså.
Citera
2025-01-25, 16:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Vad många det är som underskattar t.o.m ignorerar vikten av fika rasten och vara inom fysiskt kontaktbart närområde till sina kollegor och chefer under arbetstid.

Jag må inte själv jobba med kontorsjobb men till och med jag fattar att grupper som aldrig möts eller har chansen att mötas internt under arbetstid alltid kommer vara sämre än grupper som arbetar från samma plats. Online grupper är stagnerande och utvecklas ej i sin gruppdynamik, vilket kan leda till massa problem men det uppenbaraste är att nyanställda aldrig kommer in.

Jag har ett jobb som egentligen skulle kunna göra ute på arbetsplats och åka hemifrån direkt dit är inga problem. Men tro fan att vi alla i företaget samlas varje morgon, dricker lite kaffe och tjötar om våra uppgifter, projekt och allt annat bransch nyttigt.

Jag trodde det här var naturligt för människan och bara den mest exklusiva skogseremit inte förstod det. Jösses.
När ni dricker kaffe på morgonen, var är ägarna då?
Citera
2025-01-25, 16:24
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Makten utgår ifrån folket. Det behöver man inte vara kommunist för att förstå. Det står i Sveriges grundlag, kanske ett bekant dokument även för dig.

Hur som helst, gillar vi inte hur det går till så ändrar vi det. Chefer tar nästan aldrig något ansvar. I själva verket brukar standardförfarandet när något chef förlorar hundra miljoner och det blir kaos vara att chefen får sparken - till en annan chefstjänst någon annanstans.

Det är en myt att chefer tar ansvar. Det finns nästan ingen risk överhuvudtaget att vara chef.

Ordet chef är ett av de orden jag hatar mest, det är ett förlegat stenålders ord, att ens behöva chefer år 2025 är även det ett bevis på att företagen lever i det förgångna, vissa har tagit steget ur detta och gjort alla anställda medarbetare, dvs alla är sin egen chef i bolaget på ett sätt om man nu vill använda ordet chef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in