Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag håller med. Det känns samordnat. När restriktionerna övergavs växte någon form av praxis fram att det behövde vara minst 51% och man hänvisade till att Arbetsmiljöverket krävde det. Arbetsmiljöverket dementerade det, men många höll ändå fast vid att det skulle vara så ändå. Besluten känns inte alltid så genomtänkta utan det är mycket "hur gör andra?" och så gör man likadant. Faktum är ju att många kontorsjobb går att till 100% att sköta hemifrån. Man behöver inte ens sitta i samma land, men underlättas förstås om man sitter i någorlunda samma tidszon. Andra jobb går inte alls, eller mycket sämre. Vissa har svårt för dessa individuella skillnader. Vill att företaget ska ha samma för alla oavsett arbetsuppgifter.
Jag skulle säga att på företaget jag jobbar för så sköts arbetet hemifrån generellt sämre än om hemarbetarna skulle vara på kontoret istället. Min bror däremot, som sitter och knackar kod, är inte alls lycklig över att hans högpresterande team nu tydligen skall börja sköta "huvuddelen av arbetet på kontoret".
Han skickade något mejl till chefen och påpekade att hans team kommer få betydligt mindre gjort om de skall behöva bli störda av en massa folk som håller på med att "leka kontor" när han och teamet försöker arbeta. "Dessutom har de ju förstört kontoret", säger han. Det är hans sätt att beskriva att de infört öppet kontorslandskap.
Även om jag kan förstå att det känns så här för ett gäng kod-apor, så finns det å andra sidan jobb som nästan alltid blir sämre utförda om de sköts på distans, så jag är lite kluven.
Generella regler för alla, utan att man tar hänsyn till att jobben är olika tror jag inte alls på, men som sagt, till och med jag som kollega blir irriterad när jag ringer och efterfrågar något kl.13:42, och inte kan få det just nu, eftersom man svarade i telefon från golfbanan eller hästryggen. Man var ju redan "klar"...
Vågar knappt tänka på hur chefen skulle reagera om det kom fram att det är så man sköter sitt arbete.
Eller ja, chefen är ju inte bättre han heller, så han kanske skiter i det. En gång råkade min chef försäga sig, "näe, på tisdag kan vi inte ha det mötet, för då är jag led'.., eller jag menar, då jobbar jag hemifrån.".