2025-01-25, 16:25
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som sagt man jobbar inte hela tiden som du tror, ett kontorsjobb är inte slaveri.

Men du har fasta arbetstider på kontoret vilken avsevärt underlättar för alla andra att veta när du är kontaktbar för arbetssamtal. Det är problemet med flexande arbetstider vid hemarbete.
Citera
2025-01-25, 16:30
Medlem
Bagdads avatar
Citat:
Som sagt man jobbar inte hela tiden som du tror, ett kontorsjobb är inte slaveri.

Att anställda svarar när man är i en butik eller liknande är väl inget konstigt och det är vad som är bra med jobba var som helst för man anpassar sin tid själv, mellan sitt arbete kan man passa på att göra ett ärende eller liknande.

Det är som min tidigare chef sa till mig privat om chefer och företag som vill återgå till kontoren handlar om att chefen har kontrollbehov, det man inte ser på plats så jobbar man inte heller.

Det är så här det ser ut, arbetslivet är fortfarande stenålder medans samhället i övrigt utvecklar sig.

Det kanske är dags rensa ut alla onödiga chefer på låg nivå, de är inget än kontrollpersoner och administratörer i realiteten.

Ja mellanchefer är något man villl undvika men har man inte personal som är kompetent nog så kan det bli svårt.
Citera
2025-01-25, 16:32
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
När ni dricker kaffe på morgonen, var är ägarna då?

Förstår inte riktigt din poäng med den frågan. Hade det inte varit mer relevant om du frågade vart chefen var?

Men iallafall vår ägare är ibland i fikarummet med oss och ibland upptagen med nått jobb.
Citera
2025-01-25, 16:33
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Men du har fasta arbetstider på kontoret vilken avsevärt underlättar för alla andra att veta när du är kontaktbar för arbetssamtal. Det är problemet med flexande arbetstider vid hemarbete.
Ja så klart men inom min bransch IT så är man mer eller mindre kontaktbar dygnet runt även fast det inte händer ofta på natten, jag har inga problem med att svara kl 22, det är en del av jobba i denna bransch.

Så för att svara dig finns inget 9-17 i mitt yrke i varje fall.
Citera
2025-01-25, 16:34
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
Ja mellanchefer är något man villl undvika men har man inte personal som är kompetent nog så kan det bli svårt.

Lägre chefer utgår alltid från att sina anställda är barn och inte kompetenta ta ansvar själva är min erfarenhet.
Citera
2025-01-25, 16:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med. Det känns samordnat. När restriktionerna övergavs växte någon form av praxis fram att det behövde vara minst 51% och man hänvisade till att Arbetsmiljöverket krävde det. Arbetsmiljöverket dementerade det, men många höll ändå fast vid att det skulle vara så ändå. Besluten känns inte alltid så genomtänkta utan det är mycket "hur gör andra?" och så gör man likadant. Faktum är ju att många kontorsjobb går att till 100% att sköta hemifrån. Man behöver inte ens sitta i samma land, men underlättas förstås om man sitter i någorlunda samma tidszon. Andra jobb går inte alls, eller mycket sämre. Vissa har svårt för dessa individuella skillnader. Vill att företaget ska ha samma för alla oavsett arbetsuppgifter.
Jag skulle säga att på företaget jag jobbar för så sköts arbetet hemifrån generellt sämre än om hemarbetarna skulle vara på kontoret istället. Min bror däremot, som sitter och knackar kod, är inte alls lycklig över att hans högpresterande team nu tydligen skall börja sköta "huvuddelen av arbetet på kontoret".
Han skickade något mejl till chefen och påpekade att hans team kommer få betydligt mindre gjort om de skall behöva bli störda av en massa folk som håller på med att "leka kontor" när han och teamet försöker arbeta. "Dessutom har de ju förstört kontoret", säger han. Det är hans sätt att beskriva att de infört öppet kontorslandskap.

Även om jag kan förstå att det känns så här för ett gäng kod-apor, så finns det å andra sidan jobb som nästan alltid blir sämre utförda om de sköts på distans, så jag är lite kluven.
Generella regler för alla, utan att man tar hänsyn till att jobben är olika tror jag inte alls på, men som sagt, till och med jag som kollega blir irriterad när jag ringer och efterfrågar något kl.13:42, och inte kan få det just nu, eftersom man svarade i telefon från golfbanan eller hästryggen. Man var ju redan "klar"...
Vågar knappt tänka på hur chefen skulle reagera om det kom fram att det är så man sköter sitt arbete.
Eller ja, chefen är ju inte bättre han heller, så han kanske skiter i det. En gång råkade min chef försäga sig, "näe, på tisdag kan vi inte ha det mötet, för då är jag led'.., eller jag menar, då jobbar jag hemifrån.".
Citera
2025-01-25, 16:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Att anställda svarar när man är i en butik eller liknande är väl inget konstigt och det är vad som är bra med jobba var som helst för man anpassar sin tid själv, mellan sitt arbete kan man passa på att göra ett ärende eller liknande.

Det är som min tidigare chef sa till mig privat om chefer och företag som vill återgå till kontoren handlar om att chefen har kontrollbehov, det man inte ser på plats så jobbar man inte heller.

Det är så här det ser ut, arbetslivet är fortfarande stenålder medans samhället i övrigt utvecklar sig.

Det kanske är dags rensa ut alla onödiga chefer på låg nivå, de är inget än kontrollpersoner och administratörer i realiteten.

”man anpassar sin tid själv, mellan sitt arbete kan man passa på att göra ett ärende eller liknande”

Sin tid?

Är du anställd så är den betalda tiden arbetsgivares tid.

Men som för mycket så är det skillnad på arbetsuppgifter o på individnivå. För vissa funka det, andra inte.
Citera
2025-01-25, 16:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Exit brukar betyda att man inte jobbar. Motsatsen till vad du påstod alltså.

Hehe.
Man har oftast i avtal viss karantän innan man får startar nytt företag.

Men när man kör så är det full fart.
När man riskerar att förlora miljoner eller göra en extremt god affär så lallar man inte.
Citera
2025-01-25, 16:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
”man anpassar sin tid själv, mellan sitt arbete kan man passa på att göra ett ärende eller liknande”

Sin tid?

Är du anställd så är den betalda tiden arbetsgivares tid.

Men som för mycket så är det skillnad på arbetsuppgifter o på individnivå. För vissa funka det, andra inte.
Det är ett argument jag ofta hör, att det är käckt att kunna "slänga in en tvätt", eller "förbereda middagen" samtidigt som man arbetar.
Spontant kan jag känna att det skulle vara jättekäckt att få sköta hushållssysslor under betald arbetstid, men det är tyvärr inte riktigt förenligt med mina arbetsuppgifter...
Däremot är det ingen som bryr sig om jag skulle behöva sticka iväg en stund och uträtta något privatärende under arbetstid, men hade jag satt det i system så hade jag garanterat fått veta att det inte är OK.

Det kanske är det arbetsledningar ute på företagen vill kunna hålla koll på, ungefär hur mycket arbetstid som läggs på privata angelägenheter?
Citera
2025-01-25, 16:45
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ja så klart men inom min bransch IT så är man mer eller mindre kontaktbar dygnet runt även fast det inte händer ofta på natten, jag har inga problem med att svara kl 22, det är en del av jobba i denna bransch.

Så för att svara dig finns inget 9-17 i mitt yrke i varje fall.

Och jag gissar att inlägget du citerade från Sam.Boyd inte syftade på er IT-folk, den här tråden handlar inte om IT-folk för den delen heller. Dom flesta av oss har förstått att ni är lite sådär "speciella" sedan länge

Troligtvis kommer klagomålen från att behöva föra samtal med någon som är i en störande miljö när yrket annars har en viss nivå av professionalism som standard både internt och externt.
Citera
2025-01-25, 16:56
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är ett argument jag ofta hör, att det är käckt att kunna "slänga in en tvätt", eller "förbereda middagen" samtidigt som man arbetar.
Spontant kan jag känna att det skulle vara jättekäckt att få sköta hushållssysslor under betald arbetstid, men det är tyvärr inte riktigt förenligt med mina arbetsuppgifter...
Däremot är det ingen som bryr sig om jag skulle behöva sticka iväg en stund och uträtta något privatärende under arbetstid, men hade jag satt det i system så hade jag garanterat fått veta att det inte är OK.

Det kanske är det arbetsledningar ute på företagen vill kunna hålla koll på, ungefär hur mycket arbetstid som läggs på privata angelägenheter?

Kan tänka mig att det är svårare att genomföra förändringar samt lära ut nya standarder inom företaget med en hop människor online än vad det är med en grupp på en arbetsplats.
För det är inte så mycket av "grupp" kvar om alla jobbar hemifrån och har minimal kontakt via en skärm.

Att fysiskt kunna se och vara på samma plats som andra är en STOR del äv mänsklig kommunikation. Skillnaden i att uträtta privatärenden under arbetstid hemifrån jämfört med arbetsplats är enkel, folk kan se att du är där eller inte och om du är upptagen på arbetstid hemifrån kan du lika gärna vara på orgie i Tyskland.
Senast redigerad av zobra 2025-01-25 kl. 17:06.
Citera
2025-01-25, 16:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Nej, om arbetsgivare ställer sådana krav kommer de bästa säga upp sig och hitta andra arbetsgivare eller skapa eget. Ett välskött företag kommer att fråga sig vad i helvete är det som pågår. Det är en fri arbetsmarknad, företaget kan välja att hitta en junior eller någon annan åsna och börja om från början till kundernas förtret.

Nej så kommer det inte att bli. Vem avgör vad som är det »bästa« och hur mäter du det? Hela den offentliga sektorn är ett exempel på hur resultat har noll betydelse. De företag som lyckas gör det för att de har ledare som är närvarande, inte medarbetare som sitter hemma och driftar IT-system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in