Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Jag skulle gissa att intelligent liv är väldigt sällsynt i universum. Jag tror på liv, men typ djur. På Jorden kan det äldsta djuret bli upp emot 500 år (Håkäringen). Hur länge klarar sig något ombord på ett rymdskepp, den tid det tar att resa dessa enorma sträckor? Om än att man ser till tidsdilatationen om det ens är möjligt att resa i sådana hastigheter så att den blir märkbar? Robotar som drivs med t.ex. RTG:er eller någon form av förnyelsebar energi - möjligen?
Sen skulle jag tro att den tekniken som krävs för att resa interstellärt är så komplicerad så att i princip ingen har utvecklat den. Och har någon gjort det, så känner de inte till oss här på Jorden.
Vi började sända ut radiovågor för lite mer än 100 år sen, o jag tror inte det finns så intelligent liv inom 100 ljusår ens. Men finns de så kanske de är på väg mot oss?
Fermi-paradoxen kanske kan vara intressant;
https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox
Fast även om intelligent liv är sällsynt kan det fortfarande krylla av intelligenta civilisationer p.g.a hur massivt det hela är. En större utmaning är kanske att olika intelligenta livsformer också skall existera i samma tid för att kunna etablera kontakt. Sen behöver ju inte avstånden vara ett hinder för andra civilisationer, maskhål, andra dimensioner, icke kolbaserade livsformer/medvetanden etc.
Tänk om en resa från Andromedagalaxen till Vintergatan bara är en fråga om sekunder/minuter/timmar, kanske inte mer krävande än vad en flygresa är för oss idag mellan två olika länder. Det där att man skall resa genom rymden i '' warp speed'' som i filmerna är ju bara hur vi själva är vana att resonera eftersom det är så vi genomför transporten, en sträcka från A till B, behöver ju inte vara så en mer utvecklad livsform som lärt sig mer om livet och dess lagar genomför sin transport. Filmerna och sci-fi präglas ju av antropomorfism, så även vetenskapen ibland.
Den vildaste teorin vore kanske tidsresor ( det har föreslagits att aliens kan vara något från en framtid) men det är antagligen det minst troliga p.g.a hur absurt det skulle vara. Annat kan vara att utomjordingar inte är från andra fysiska himlakroppar utan att vi pratar om ett lokalt andligt/paranormalt fenomen, något vi helt enkelt inte är tillräckligt utvecklade för att kunna förstår med tillvaron eller oss själva.