Citat:
Ursprungligen postat av
OsloRbastFTrest
Du "resar" bakåt i tid varje dag om du bara tittar på stjärnorna, även solen är 8 min bakåt..
Så svaret blir: Nej, vi vet inte hur det är möjligt, men det är långtifrån omöjligt att sådana resor kan genomföras när man bara studerar lite fakta om verkligheten.
Om man drar dit ljuset från jorden har kommit på 2025 år (bara) så kan man se jorden omkring Jesus tid och födelse.
Det finns ganska stora hinder gällande detta. Att "spola" tillbaka tiden skulle mer eller mindre kräva att entropin minskar lokalt såtillvida det inte finns någon okänd mekanism som förhindrar detta. Alternativt skulle vara om ett parallellt universum blir resultatet eller alternativ tidslinje men det är ju bara spekulationer.
Så kallade maskhål som det pratas om som teoretisk alternativ lösning skulle kräva exotisk materia med negativ energi vilket vi inte ens vet om det kan existera i de mängder som skulle krävas.
Och som jag tidigare skrev så skapas paradoxer och kvantmekaniska problemställningar så som hur kvantsystem skulle hantera återkopplingar i tid.
Man tror även att universums expansion och bakgrundsstrålning gör det oerhört svårt att skapa så stabila förhållanden som skulle krävas för maskhål eller andra mekanismer för tidsresor.
Ja, det går att se ljus bakåt i tiden, men det blir ganska snabbt begränsat vilka detaljer som går att se. Även om vi skulle kunna se ljuset från en stjärna eller planet x antal ljusår bort så begränsar optiska fysiska lagar att uppnå någon förstoring i den grad att det skulle gå att se några detaljer.
Som exempel bad jag för skojs skull chatgpt uppgiften att beräkna hur stort teleskop det skulle behövas för att kunna se en skyskrapa på en planet på 1 ljusårs avstånd från jorden. Svaret är att diametern hade behövt vara 12 700 km vilket är nästan identiskt med jordens diameter (12 742 km, denna tillfällighet var helt oavsiktlig men ganska kul).
Dessutom är inte damm och gas i rymden som ytterligare skulle försvåra observationen medtaget i beräkningen.