2025-01-24, 20:12
  #40177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Sveriges Läkarförbundet:
"– Vi hoppas förstås att justitieministern tar initiativ till en oberoende granskning av myndigheternas och domstolarnas handläggning av fallet. Det behövs en öppen redovisning och utvärdering av hur rättsinstanserna hanterat det här fallet, säger Sofia Rydgren Stale till Expressen."

Ska bli spännande att se om han törs genomföra denna.
Lärarförbundet är en tung instans. De kan inte bara ignorera detta
Citera
2025-01-24, 21:17
  #40178
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Tack för svar.
Ja styckmordet på prostituerade Margareta har man hört talas om, det ger vissa associationer.
GM var legitimerad läkare. Och en läkarkollega var på sätt och vis inblandad, men han avskrevs.
LäkarGM begick självmord innan polisen hann få tag på honom.
Den misstänkte GM var mycket riktigt läkare även om han aldrig åtalades, då han begick självmord innan polisen fick tips om honom. Och skall vi använda lawnmovers traditionella argumentation så kan en alternativ gärningsman/män inte uteslutas. Men allt vi vet talar för att han var skyldig. Den utpekade kollegan avskrevs efter förhör.

Skall också tilläggas att den misstänkte läkaren var en missbrukare av både tabletter och alkohol vilket kan visa att styckmördare typiskt nog ofta är missbrukare. Även offret, grevinnan af Forselles hade alkoholproblem.
Citera
2025-01-24, 21:40
  #40179
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Lärarförbundet är en tung instans. De kan inte bara ignorera detta

Härm och Allgen liksom Allgens far var alla medlemmar i Läkarförbundet.
De tog kontakt för att få support och hjälp av sitt förbund när det höll på som värst.

Tyvärr ville inte Läkarförbundet ”smutsa ner sig” och ta parti för ”fel” sida i debatten. Fegt höll de problemen ifrån sig.
Bl a var underföreningen för kvinnliga läkare och dess ordförande, en vassnäst dam vid namn Ing•er M•ssb•erg mycket hård i sitt fördömande av dessa perversa män som förgripit sig och styckat en stackars kvinna.

Agn•eta von Sch•inkel, fd ägare av och fd. chefredaktör av Svensk Damtidning, samt förlagschef på Fischer & Co lämnade bokförlaget i protest mot att de skulle ge ut boken ”Döden är en man” av Jan Lindberg. Även Hanna Olsson försökte förmå förlaget att inte ge ut boken.

Det var många som var väldigt fel ute när det begavs sig. Oftast utan att ta reda på fakta, de följde bara strömmen av media och vänsterorienterade kvinnoförbund som skrek högst.

Postaren ”tradera” skrev väldigt bra om att de som ställde till och ljög mest - Jovan Rajs och Christina Allgen - verkligen borde skämmas idag när deras lögner avslöjas.
Men det finns fler som också borde känna av skammens rodnad.

Rätt skönt att flera av dem fortfarande lever och får uppleva det som sker nu, när opinionen vänt och folk äntligen börjat förstå vilket justitiemord som skett och fortfarande pågår.
__________________
Senast redigerad av coli 2025-01-24 kl. 22:10.
Citera
2025-01-24, 22:31
  #40180
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är fullt möjligt att kolla igenom annonssidorna, som sagt var.
Men kattungar säljs i parti och minut, så det blir ett komplicerat arbete.
Monikas nummer användes iaf inte i några kattsäljarannonser 1984, vad jag vet.

Inte i DN eller SVD och inte i någon annan tidning heller. Jag är ganska säker på detta.

Ja, BO:s blandmissbruk var katastrofalt. Hon kunde sluta andas när som helst + fallrisk, EP osv.
Hade BO inte dött på sommaren 1984, hade hon inte blivit 30 år gammal. Inte med den livsstilen.
Ja, det blir ett av flera kommande projekt. Förmodligen ger det inget, men det kan så klart vara värt att undersöka

Aha, så du har redan undersökt Monika i det avseendet. Att få fram en bekräftad koppling mellan henne och C hade ju varit fascinerande, men det tycks inte vara helt enkelt.

Ja, C:s oerhört dåliga hälsa är intressant. Längre tillbaka i tråden diskuterade vi ju C:s sjukhusinläggning vilken angavs vara i syfte att utreda om hon var gravid eller ej. Ett sådant förfarande är givetvis osannolikt och skulle kunna tyda på att hon hade symptom på någon allvarlig sjukdom.

Som jag har förstått det hade inte C en särskilt hög dos heroin i kroppen när hon dog, men jag är osäker på om man utredde eventuell förekomst av lugnande. En heroinöverdos har ansetts vara mindre troligt, men tog man i beaktande att hon kan ha dött av en kombination mellan olika droger och preparat? Om man lägger till alkohol i blandningen blir det ju rejält alarmerande.

Även tillfället då C kollapsade på Gullmarsplans tunnelbanestation är intressant. Hon krampade och benämndes som ett "tokigt fruntimmer" av personalen som hämtade upp henne. Man kan fundera över hur mindre toleranta missbrukare skulle hantera C:s "tokiga" beteende.
Citera
2025-01-25, 04:37
  #40181
Medlem
Läsvärt angående skuldfrågan och synen på oducenten efter Josefssons och Hallboms dokumentär:


Citat ur artikeln:

”Nästa person som drar en lans för obducenten som en lite underlig kille, kanske också kan passa på att förklara hur hen ställer sig till hans samling av kokta huvuden. Det är väl känt att en ännu olegitimerad H*rm skar av huvudet på en död kvinnas kropp från bårhuset, för att senare ställa kraniet på sitt arbetsrum. Är en sådan hantering av mänskliga kvarlevor förenlig med god läkaretik?”
Citera
2025-01-25, 08:32
  #40182
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Läsvärt angående skuldfrågan och synen på oducenten efter Josefssons och Hallboms dokumentär:


Citat ur artikeln:

”Nästa person som drar en lans för obducenten som en lite underlig kille, kanske också kan passa på att förklara hur hen ställer sig till hans samling av kokta huvuden. Det är väl känt att en ännu olegitimerad H*rm skar av huvudet på en död kvinnas kropp från bårhuset, för att senare ställa kraniet på sitt arbetsrum. Är en sådan hantering av mänskliga kvarlevor förenlig med god läkaretik?”
När det gäller skallar på arbetsrum är det klarlagt att detta inte var något ovanligt på rättsläkarstationer. Men nu har synen på mänskliga kvarlevor ändrats och sådant skulle, med rätta, ses som oetiskt idag.

Artikeln i "Parabol" är ett inlägg av två uppenbart rasande människor som inte gillar tanken på att en person som Härm skulle vara oskyldig. Språkbruket säger allt; "kokta huvuden", "manskör sjunger allsång", det är så dumt att klockorna stannar. Thomas Quick kommer också med på ett hörn i artikeln, troligen för at just Dan Josefsson skrivit om denne.

Men läs gärna denna artikel. Det är en inblick i feministernas värld, lite som att titta in i helvetet.
Citera
2025-01-25, 10:22
  #40183
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När det gäller skallar på arbetsrum är det klarlagt att detta inte var något ovanligt på rättsläkarstationer. Men nu har synen på mänskliga kvarlevor ändrats och sådant skulle, med rätta, ses som oetiskt idag.

Artikeln i "Parabol" är ett inlägg av två uppenbart rasande människor som inte gillar tanken på att en person som Härm skulle vara oskyldig. Språkbruket säger allt; "kokta huvuden", "manskör sjunger allsång", det är så dumt att klockorna stannar. Thomas Quick kommer också med på ett hörn i artikeln, troligen för at just Dan Josefsson skrivit om denne.

Men läs gärna denna artikel. Det är en inblick i feministernas värld, lite som att titta in i helvetet.

Ja, bara att de jämför Quick med TH och TA säger en del om dessa människor - Huvva!
Citera
2025-01-25, 11:24
  #40184
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Är det fastställt att Teet Härm är högerhänt? Han har klockan på höger arm på en bild
Citera
2025-01-25, 11:27
  #40185
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Är det fastställt att Teet Härm är högerhänt? Han har klockan på höger arm på en bild

Ingen aning. Irrelevanta fakta alldeles oavsett. Frågan är väl vem eller vilka Catrine bor hos/besöker/får besök av någon gång mellan 10-20 (ca) juni 1984.
Citera
2025-01-25, 11:34
  #40186
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ingen aning. Irrelevanta fakta alldeles oavsett. Frågan är väl vem eller vilka Catrine bor hos/besöker/får besök av någon gång mellan 10-20 (ca) juni 1984.

Det är det väl inte alls. Jag läste någonstans att TH och TA var högerhänta. Är man det brukar man ha klockan på vänsterarmen. Folk har spekulerat i om GM varit högerhänt eller vänsterhänt. Kan mycket väl vara en intressant detalj att ha på bordet
Citera
2025-01-25, 12:29
  #40187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Tack för tipset. Intressant lyssning även om det inte framkom något direkt nytt. Lite kom det fram att det var en helt annan samförståndsanda i rättegångar på den tiden. Advokater förväntades inte krångla till det då det kunde slå tillbaka på de tilltalade. Slasken var inget man rotade i då heller.

Så de svaga advokatsinsatserna går åtminstone delvis att förklara med tidsandan.
Som TH:s advokat i tingsrätten nämnde i DJ dokumentären angående att banden med CA och barnet inte användes, det skulle rätten inte gilla att lyssna på 9 timmar band. Så då skulle det få negativ inverkan på domen?
Att man slår fast med handfast bevis att CA:s vittnesmål är rent nonsens?
Dessutom torde det väl inte vara krav på att alla timmar spelas upp om försvaret och åklagaren är överens om att de bitar som spelas upp är representativa. I annat fall får åklagaren spela upp det som visar annat.
Lat och bekväm advokat.
Det finns även uppgifter, om än inte så handfasta, att TA:s advokat ska ha sagt till polisen (Bäckström eller Larsson?) att de skulle sätta dit honom, advokaten var övertygad om hans skuld.
Citera
2025-01-25, 12:47
  #40188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Dan Josefsson i en två timmar lång intervju i Antipodden, släpptes igår:

https://open.spotify.com/episode/23or8W8MAKJvisZTXAhaWp
Tack för länken.
I början, samband med att fallet flyttades till Stockholms polisen, nämner DJ att Allan Bäckström skulle ha varit någon sorts antagonist till TH. Någon som vet vad det gällde?
Från auto-transkription av programmet:
24:16
Det jag menar var att man direkt kommer man skygglapparna på och det blir ju bara det här spåret.
Vi har den här personen.
Allan Bäckström, som ju uppenbart har ett horn i sidan till teet här som leder det här och sen då när han flera år senare byts ut.
__________________
Senast redigerad av nbsp 2025-01-25 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in