2025-01-24, 13:03
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du missade kanske det här inlägget apropå runda glasskålar?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Varför inte lita på Rajs och sätta detta i relation till de runda glasskålar som tydligen syntes på de inlämnade bilderna?

Du nämnde även djurhår i ett tidigare inlägg, jag å andra sidan hade en teori om det kan ha varit kaninhår?

Här är en annan skribent som har tagit upp djurhåren.

Borde inte vi gemensamt kunna diskutera vad det kan ha varit för djurhår?
Det är nästan imponerande att på så få ord lyckas få till ett så ologiskt och inbördes motsägelsefullt inlägg.

Jag noterar även att Lawnmoverman, precis som förväntat, klippte bort halva mitt inlägg och vägrade att besvara frågorna.

Vi gör ett nytt försök att reda ut detta:

1) Lawnmoverman menade att den påstådda förekomsten av runda glasskålar på de påstådda fotografierna utgjorde en besvärande omständighet. På vilket sätt och för vem detta skulle vara en besvärande omständighet kan inte Lawnmoverman uppge. Att Rajs påstod att det fanns runda glasskålar på rättsläkarstationen är givetvis inte ett svar på min fråga.

Slutsats: Lawnmoverman kan inte skilja mellan ett påstående om ett föremåls existens och en tolkning av vad denna påstådda existens skulle innebära.

2) På den blå handduken fanns ett blåaktigt hårstrå.
Detta hårstrå var humant. På handduken fanns även hårstrån av animalt ursprung. Dessa var inte blåaktiga.

Lawnmoverman utvecklar en mycket lös teori om att ett hårstrå skulle härröra från en kanin, eftersom det finns kaniner med blågrå päls. Man får då anta att Lawnmoverman syftar på det blåaktiga hårstrået, som var vad som ursprungligen var uppe för diskussion.

Slutsats: Lawnmoverman förstår inte skillnaden mellan animalt och humant.

Nej tack, jag tror att jag skippar att "gemensamt diskutera" djurhår med Lawnmoverman, ty denna debattör kan inte diskutera.

Nu inväntar jag återigen att få se vad i mitt inlägg som klipps bort härnäst och vilken bisarr analys som dyker upp nästa gång.
Citera
2025-01-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, med reservation för att C kanske försökte få loss 150 kr av TÅ till annat, vilket inte kan uteslutas. Men det skulle vara intressant att ta en titt i tidningarna för det datumet och se vad som framkommer.

Ja, antingen hade hon ett boende eller så ville hon bara bli av med TÅ. Hon bodde ju även hos N.K. ute i Hägersten, vilket vore opraktiskt om hon hade boende ordnat mer centralt.

Det jag har reagerat över är att flera av C:s bekanta tog upp hennes bruk av sömn-/ångestdämpande tabletter. Hon verkar ha saknat kontroll över detta sidomissbruk och stundvis ha blivit förvånad av dess effekter. Att kombinera heroin och någon form av benso är givetvis inte riskfritt och skulle mycket väl kunnat ge upphov till t ex andningsdepression.

Tillägg: tidigare diskuterade Aftonbladet-exemplar var daterade 5/6 respektive 21/5 1984.

Det är fullt möjligt att kolla igenom annonssidorna, som sagt var.
Men kattungar säljs i parti och minut, så det blir ett komplicerat arbete.
Monikas nummer användes iaf inte i några kattsäljarannonser 1984, vad jag vet.

Inte i DN eller SVD och inte i någon annan tidning heller. Jag är ganska säker på detta.

Ja, BO:s blandmissbruk var katastrofalt. Hon kunde sluta andas när som helst + fallrisk, EP osv.
Hade BO inte dött på sommaren 1984, hade hon inte blivit 30 år gammal. Inte med den livsstilen.
Citera
2025-01-24, 15:13
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är nästan imponerande att på så få ord lyckas få till ett så ologiskt och inbördes motsägelsefullt inlägg.

Jag noterar även att Lawnmoverman, precis som förväntat, klippte bort halva mitt inlägg och vägrade att besvara frågorna.

Vi gör ett nytt försök att reda ut detta:

1) Lawnmoverman menade att den påstådda förekomsten av runda glasskålar på de påstådda fotografierna utgjorde en besvärande omständighet. På vilket sätt och för vem detta skulle vara en besvärande omständighet kan inte Lawnmoverman uppge. Att Rajs påstod att det fanns runda glasskålar på rättsläkarstationen är givetvis inte ett svar på min fråga.

Slutsats: Lawnmoverman kan inte skilja mellan ett påstående om ett föremåls existens och en tolkning av vad denna påstådda existens skulle innebära.

2) På den blå handduken fanns ett blåaktigt hårstrå.
Detta hårstrå var humant. På handduken fanns även hårstrån av animalt ursprung. Dessa var inte blåaktiga.

Lawnmoverman utvecklar en mycket lös teori om att ett hårstrå skulle härröra från en kanin, eftersom det finns kaniner med blågrå päls. Man får då anta att Lawnmoverman syftar på det blåaktiga hårstrået, som var vad som ursprungligen var uppe för diskussion.

Slutsats: Lawnmoverman förstår inte skillnaden mellan animalt och humant.

Nej tack, jag tror att jag skippar att "gemensamt diskutera" djurhår med Lawnmoverman, ty denna debattör kan inte diskutera.

Nu inväntar jag återigen att få se vad i mitt inlägg som klipps bort härnäst och vilken bisarr analys som dyker upp nästa gång.

Får ta på mig en del av skulden till Lawns kaninteori. Mitt slarv avseende det blå hårstrået ledde till en teori om katthår. Helt fel förstås. Gissar att Lawn passade på att trolla lite. Vet inte varför tråden måste göras oläslig och svår att följa. Kanske det är själva syftet med tramsandet.
Citera
2025-01-24, 15:24
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är fullt möjligt att kolla igenom annonssidorna, som sagt var.
Men kattungar säljs i parti och minut, så det blir ett komplicerat arbete.
Monikas nummer användes iaf inte i några kattsäljarannonser 1984, vad jag vet.

Inte i DN eller SVD och inte i någon annan tidning heller. Jag är ganska säker på detta.

Ja, BO:s blandmissbruk var katastrofalt. Hon kunde sluta andas när som helst + fallrisk, EP osv.
Hade BO inte dött på sommaren 1984, hade hon inte blivit 30 år gammal. Inte med den livsstilen.

Precis. Hemskt men sant. Hon hade kunnat halka i en trappa och dött med tanke på missbruket och hennes skick -84. Christer P. dog pga en isfläck.
Citera
2025-01-24, 15:37
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Tack men det räcker nog med vad Rajs uppgav i förhör.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Tack själv. Vet du om Rajs sade något om sågen som kom ner från taket på rättsläkarstationen? Tydligen fanns den ju med på bild, och när vi talar om bilder, Rajs använde tydligen någon supermetod för att se att Catrine da Costa fotograferats. Hur upptäcker man egentligen att ett styckat lik fotograferats? Bra diskussionsunderlag tycker jag.
Citera
2025-01-24, 16:13
Medlem
Skafferns avatar
"Efter SVT-serien om da Costa: Läkarförbundet vill ha ny granskning"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/efter-svt-serien-om-da-costa--lakarforbundet-vill-ha-ny-granskning/
Citera
2025-01-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Precis. Hemskt men sant. Hon hade kunnat halka i en trappa och dött med tanke på missbruket och hennes skick -84. Christer P. dog pga en isfläck.

Ja han slog i skallen, om jag minns rätt. Det krävs inte mycket för att döda en tung missbrukare, och det är såklart bra att komma ihåg om man spekulerar kring BO:s död.

Om hon råkade i handgemäng med en langare som hade narkotikalager hemma och under handgemänget råkade falla illa och slå ihjäl sig, kom väl styckningen av liket logiskt och naturligt.

En brottsbelastad person har såklart inte råd att få ett lik på halsen. Det kan ha funnits flera andra faktorer som spelade in också, tex barn som använde bostaden, en nyfiken hyresvärd etc.
Citera
2025-01-24, 16:41
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Dan Josefsson i en två timmar lång intervju i Antipodden, släpptes igår:

https://open.spotify.com/episode/23or8W8MAKJvisZTXAhaWp
Tack för tipset. Intressant lyssning även om det inte framkom något direkt nytt. Lite kom det fram att det var en helt annan samförståndsanda i rättegångar på den tiden. Advokater förväntades inte krångla till det då det kunde slå tillbaka på de tilltalade. Slasken var inget man rotade i då heller.

Så de svaga advokatsinsatserna går åtminstone delvis att förklara med tidsandan.
Citera
2025-01-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Tack för tipset. Intressant lyssning även om det inte framkom något direkt nytt. Lite kom det fram att det var en helt annan samförståndsanda i rättegångar på den tiden. Advokater förväntades inte krångla till det då det kunde slå tillbaka på de tilltalade. Slasken var inget man rotade i då heller.

Så de svaga advokatsinsatserna går åtminstone delvis att förklara med tidsandan.

När man lyssnar på den här historian blir jag förfärad över hur tillståndet var i svenskt rättsystem och inom Polisen.
Allt som stod i media var sant och TV nyhetssändningar återgav sanningen utan tveksamheter.

Medborgarnas tilltro till myndigheter var orubbligt , vi levde i en av världens bästa demokratier!

Nu med facit i hand inser vi att mycket blev fel men det ursäktar inte alla råtttor som var med i processen att sätta dit läkarna.

Etik och moral fanns även på den tiden hos människorna , tydligen så var Rajs och Christina totalt utan dessa egenskaper som de flesta människor ändå har.
Dom två är de största giftormarna som agerade i ett syfte att få bort några medmänniskor till er, R kännde sig hotad yrkesmässigt och frun insåg att hon gått på en mina , hon fick inte mannen som hon kunde manipulera så lätt.

Erat ego kan inte låta bli att gå in här och läsa........mår ni bra? sover ni gott på natten?
Ni trodde i er enfald att ni aldrig skulle bli påkomna med era lögner och erat agerande men , men nu är ni dömda av vanliga moraliska medborgare med etik och moral som rättenöre!
Det känns skönt att inte vara i era kläder , vilket avskrap till människor ni är! USCH !

Fotohandlarparets vittnesutsaga är ett skämt ....det har aldrig funnits några bilder!

Käringen med hunden ville bara hjälpa till och kollegan till CdC läser ur sin dagbok där allting handlar om Catrine....vem skriver dagbok om en annan persons vardag.

Det finns offer i den här soppan ,de två läkarna , en dotter och framför allt Catrine själv.
Citera
2025-01-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
"Efter SVT-serien om da Costa: Läkarförbundet vill ha ny granskning"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/efter-svt-serien-om-da-costa--lakarforbundet-vill-ha-ny-granskning/

Lovvärt initiativ. Men tror ej justitieministern orkar lyfta på arslet för att lösa detta.
Senast redigerad av TomasoRocchi 2025-01-24 kl. 18:32.
Citera
2025-01-24, 18:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Lovvärt initiativ. Men tror ej justitieministern orkar lyfta på arslet för att lösa detta.

Sveriges Läkarförbundet:
"– Vi hoppas förstås att justitieministern tar initiativ till en oberoende granskning av myndigheternas och domstolarnas handläggning av fallet. Det behövs en öppen redovisning och utvärdering av hur rättsinstanserna hanterat det här fallet, säger Sofia Rydgren Stale till Expressen."

Ska bli spännande att se om han törs genomföra denna.
Citera
2025-01-24, 20:03
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Koffertmordet 1969, tråd finns även här på FB.
Väldigt intressant läsning, extra märkligt är att det dök upp ett "tips" två år senare (1971)
https://www.expressen.se/gt/grevinnan-lag-dod-i-en-koffert-pa-havet/

Lustmordet i Nacka 1975.
(FB) Dubbelt lustmord; Nacka december 1975, Vasastan januari 1976
Det kvinnliga offret i lustmordet stod dessutom på Malmskillnadsgatan och sålde sig, precis som CdC gjorde.
Tack för svar.
Ja styckmordet på prostituerade Margareta har man hört talas om, det ger vissa associationer.
GM var legitimerad läkare. Och en läkarkollega var på sätt och vis inblandad, men han avskrevs.
LäkarGM begick självmord innan polisen hann få tag på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in