2025-01-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aladino
Hur mår du? Taggad inför första natten?
Själv mår jag förvånansvärt bra, kan numera duscha ganska normalt och råkade till och med slå till snorren med slangen utan att det gjorde särskilt ont. Dock känner jag att det fortfarande är ganska ömtåligt nu när jag ligger här med den riktad mot naveln. Tänker att jag testar köra utan kompress inatt då ollonet fastnade lite lätt förra morgonen i det vilket gjorde lite små ont att dra bort.

Tror också det e mer ömtåligt efter en dusch då det blir blött.

Försök om du kan kissa innan läggdags så du minimerar nattstånden.

Ska inte ljuga men att ha ollonet fritt så här e lite kul, jösses vad stort det är, särskilt när det är så svullet. Inte konstigt att förhuden inte kunde ta sig över.

Psykiska välmåendet idag kontra första dagen är verkligen natt och dag. Känner fan hopp att allt kan lösa sig nu.

(förmodligen jinxar jag det nu)
Nu blir det lite lufttorkande och sen läggdags för min del. (Snälla hjärna skippa stånden inatt)
Tack även till Canoptek som kommer tillbaka till tråden efter han gjort op så länge sedan. Ger oss som genomgår skiten hopp att se att folk överlevt detta.

Mår helt ok hittills. Har legat i sängen med ballen mot naveln hela jävla dagen. Tryckt Alvedon o någon Ipren. Är mest mentalt jobbigt just nu inför att ev få nattstånd som folk beskrivit i tråden, och att ta bort förbandet/kompressen imorn bitti.

Kan inte sova med täcke över kroppen för om täcket nuddar ollonet är det obekvämt. Ska sova med en tjock hoodie och täcke från fötterna till pungkulorna, ballen fritt med förband/kompress på från OP.
Citera
2025-01-25, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canoptek
Jag skulle absolut rekommendera att ta bort det i duschen. Det var rejält fasttorkat för mig, och hade jag inte blött upp det hade jag förmodligen gråtit av smärta. Det var en process som tog ett bra tag, men ta det bara lugnt och försiktigt.

Angående vaselinet som nämndes några inlägg tidigare: jag hade fått instruktion att använda REJÄL mängd. Inte smörja på lite grann som vid vanliga tillfället, utan verkligen dränka det med millimeter tjockt lager. Och det var inte problem alls att dutta på det, trots att mitt ollon var EXTREMT känsligt i början. Det var tillochmed jätteskönt att dutta på den kylande sörjan. Och för mig var det en lifesaver, då all annan form av beröring var omöjlig. Så vaselinet var som en skyddande barriär mellan kompressen.

Jag stressade aldrig med att vänja mig vid kontakt. Det liksom bara försvann efter några dagar. Och så fort jag plockat bort stygnen vid dag 12 kunde jag ha på kallingar utan vaselin och kompress. Men som jag nämt tidigare kan sömmarna skava, och då kan du testa att bära dem bak och fram.

Minns du när du slutade använda kompresser? De stod 2 dagar max men sjuksyrran sa de flesta körde längre och att det inte är någon fara, så länge man byter de regelbundet.

Och det var efter det som du började använda vaselin då antar jag? Det fastnar inte liksom i kalsongerna?
Citera
2025-01-25, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
Hur var första dagen/dagarna för dig? Tycker det går ok hittils men har ju fortfarande kvar bedövningen, dvs långt kvar…

Kan du berätta lite om din resa den första tiden? Har du några tips eller nåt att tänka på?

Jag tycker hela resan varit ganska jobbig, allt är bara så sjukt jävla obekvämt. Sticker, svider, kliar o gör ont. Det är först nu det börjar bli mer hanterbart tycker jag. Dag 9

Ett tips som funkade för mig är att fixera paketet, så jag köpte vanliga kallingar o lägger den till vänster så den inte rör på sig. Men när den låg fritt i boxershorts tyckte jag det gjorde för ont när den rörde sig hela tiden.

Har varit noga med hygien.. dusch en gång om dagen. Tvättar efter varje toabesök o byter också såna pads efter varje besök. Körde väl ganska mkt värktabletter första 5 dagarna men nu kanske bara nån Alvedon per dag.

Nu får man bara hoppas stygnen läker snabbt så jag kan börja träna.. tränar nästan varje dag i vanliga fall

Ni andra som gjort op, hur lång tid till ollon vande sig o slutade svida vid kontakt? Det är nog det jag ser fram emot mest nu, o ett runk kanske (hur gör man ens nu?? &#128514
Senast redigerad av Halladarkopblabar 2025-01-25 kl. 06:54.
Citera
2025-01-25, 07:57
Medlem
Uppdatering

Har tagit av förbandet/kompressen nu, inget blod alls kom! Bara blod från kompressen och lite torkat från stygnen på baksidan fanns. Är dock duktigt svullen på baksidan på högersida (där vid strängen), antar att det inte är något att oroa sig över?

Tack för tipset att ta av den i duschen, gick väldigt smidigt. Det gjorde knappt ont alls, bara nån gång lite men var inte farligt. Denna tråd är guld värd! Vet inte hur jag skulle bära mig åt utan er här.

Dock så var det riktigt riktigt jobbigt att se sin penis såhär. Aldrig har min penis varit såhär exponerad. Är sjukt skumt att se. Penisen är definitionen av att att tröcka in den i en köttkvarn och mangla skiten. Visste inte vad jag skulle ta vägen när jag såg hela.

Lade på bedövningssalvan jag fick av läkarna på såret, dock så sved de lite pga bedövningssalva mot öppet sår. Ska lyckas sätta på kompress/gasbinda nu på något sätt. Får se hur det går, kanske får använda mig av vaselin.

Urologen svarade även på SMS och sa att mina symptom är vanliga efter OP.

Ändå, so far so good!
Citera
2025-01-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkbert
Minns du när du slutade använda kompresser? De stod 2 dagar max men sjuksyrran sa de flesta körde längre och att det inte är någon fara, så länge man byter de regelbundet.

Och det var efter det som du började använda vaselin då antar jag? Det fastnar inte liksom i kalsongerna?

Nej, vaselinet använde jag i samband med kompress och förband från dag 1 till dag 12. Det var jätteobekvämt att ha kompresserna direkt mot ballen utan vaselinet emellan. Det var dag 12 som jag tog bort stygnen och kunde därmed ha kalsonger utan vaselin, kompress och förband. Stygnen var så helvetes känsliga, så de var den stora begränsningen för mig att kunna skippa allt skydd. Ollonet hade vant sig vid kontakt någonstans däremellan, men exakt när vet jag inte.
Citera
2025-01-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canoptek
Nej, vaselinet använde jag i samband med kompress och förband från dag 1 till dag 12. Det var jätteobekvämt att ha kompresserna direkt mot ballen utan vaselinet emellan. Det var dag 12 som jag tog bort stygnen och kunde därmed ha kalsonger utan vaselin, kompress och förband. Stygnen var så helvetes känsliga, så de var den stora begränsningen för mig att kunna skippa allt skydd. Ollonet hade vant sig vid kontakt någonstans däremellan, men exakt när vet jag inte.

Hur gör du när du sätter ihop kompressen runt ballen? Jag använde mig av gasbinda och lindade runt istället för kompress, använde kirurgtejp för att få fast den. Använde vaselin för det hjälpte mot känsligheten. Det var ett jäkla meckande och det blev pannkaka av skiten. Har någon tips på hur jag kan linda kompress eller gasbinda runt ballen på bästa sätt? Sitter lite löst och inte lika ”hårt” som när sjuksköterskan gjorde.

Tror det tog 1h 40 min för mig att ta av förbandet från ballen som sattes på efter OP, duscha (jäkligt försiktigt med strålarna mot ballen, lät bara vatten rinna ner från kroppen mot ballen.) och att sätta på ny gasbinda. Jag märkte att sjuksköterskan lindade ballen med typ exakt samma gasbinda som jag använde, fattar inte hur läkarna kan göra de så bra.
Citera
2025-01-25, 10:42
Medlem
Citat:
Hur gör du när du sätter ihop kompressen runt ballen? Jag använde mig av gasbinda och lindade runt istället för kompress, använde kirurgtejp för att få fast den. Använde vaselin för det hjälpte mot känsligheten. Det var ett jäkla meckande och det blev pannkaka av skiten. Har någon tips på hur jag kan linda kompress eller gasbinda runt ballen på bästa sätt? Sitter lite löst och inte lika ”hårt” som när sjuksköterskan gjorde.

Tror det tog 1h 40 min för mig att ta av förbandet från ballen som sattes på efter OP, duscha (jäkligt försiktigt med strålarna mot ballen, lät bara vatten rinna ner från kroppen mot ballen.) och att sätta på ny gasbinda. Jag märkte att sjuksköterskan lindade ballen med typ exakt samma gasbinda som jag använde, fattar inte hur läkarna kan göra de så bra.

Några direkta tips har jag tyvärr inte. Det var lite meckigt och mest trial and error. Använde vaselinet som "klister" för att lägga dit kompresserna, och sedan lindade runt med gasbindan och kirurgtejpen. Försökte få det lika hårt och stabilt som sköterskans, utan att göra det för hårt.
Senast redigerad av Canoptek 2025-01-25 kl. 10:48.
Citera
2025-01-25, 10:50
Medlem
Hitta lite vad jag tror är var?
Pyttelite torkat vitgul grej på såret. Känner mig varken febrig dock och det gör inte särskilt ont.

Något jag bör oroa mig över?
Citera
2025-01-25, 11:01
Medlem
Citat:
Hitta lite vad jag tror är var?
Pyttelite torkat vitgul grej på såret. Känner mig varken febrig dock och det gör inte särskilt ont.

Något jag bör oroa mig över?

På pappret jag fick hem står det såhär:
”Vid alla operationer finns risk för infektion, då blir operationsområdet svullet, rött, smärtande och det kommer gult var från såret, kontakta oss!”

Jag skulle nog invänta mer av dessa symptom, men håll koll på området ofta
Citera
2025-01-25, 11:05
Medlem
Citat:
På pappret jag fick hem står det såhär:
”Vid alla operationer finns risk för infektion, då blir operationsområdet svullet, rött, smärtande och det kommer gult var från såret, kontakta oss!”

Jag skulle nog invänta mer av dessa symptom, men håll koll på området ofta
Tack
Kollade även med chat som sa att det förmodligen var vanligt sårsekret då jag ej hade ont eller kände mig febrig.
Hur gick natten för dig annars?
Denna var ganska tuff för mig faktiskt
Citera
2025-01-25, 11:14
Medlem
Citat:
Tack
Kollade även med chat som sa att det förmodligen var vanligt sårsekret då jag ej hade ont eller kände mig febrig.
Hur gick natten för dig annars?
Denna var ganska tuff för mig faktiskt

Kunde knappt sova alls, blev någon enstaka timme.. hade inte ont men är typ omöjligt att sova på rygg med ballen uppåt. Brukar alltid sova på mage i vanliga fall. Sov dessutom typ 1,5h på dagen när jag kom hem igår. Längtar bara tills detta är över helt ärligt.

Går runt hemma nu naken, förutom lite gasbinda inlindat. Men ollonet ligger öppet så att den får bli van med nya miljön. Tror xylocain jag smörjde på stygnen och ”kransen” förut hjälpte faktiskt lite. Att smörja in vaseline på ollonet gjorde inte ont alls, tror vaselinet kan vara en lifesaver sen när ollonet blir lite mer vant och man kan ha kompress med kallingar.

Hur länge kommer kransen vara kvar? Är det någon som vet?
Senast redigerad av Kaptenpannkaka 2025-01-25 kl. 11:17.
Citera
2025-01-25, 11:20
Medlem
Citat:
Kunde knappt sova alls, blev någon enstaka timme.. hade inte ont men är typ omöjligt att sova på rygg med ballen uppåt. Brukar alltid sova på mage i vanliga fall. Sov dessutom typ 1,5h på dagen när jag kom hem igår. Längtar bara tills detta är över helt ärligt.

Går runt hemma nu naken, förutom lite gasbinda inlindat. Men ollonet ligger öppet så att den får bli van med nya miljön. Tror xylocain jag smörjde på stygnen och ”kransen” förut hjälpte faktiskt lite. Att smörja in vaseline på ollonet gjorde inte ont alls, tror vaselinet kan vara en lifesaver sen när ollonet blir lite mer vant och man kan ha kompress med kallingar.

Hur länge kommer kransen vara kvar? Är det någon som vet?
Kan du tydligt se dina stygn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in