2025-01-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halladarkopblabar
Krans! Jag brukar låtsas att ollonet har polo 🤩

Hur var första dagen/dagarna för dig? Tycker det går ok hittils men har ju fortfarande kvar bedövningen, dvs långt kvar…

Kan du berätta lite om din resa den första tiden? Har du några tips eller nåt att tänka på?
Citera
2025-01-24, 13:38
Medlem
Läste på 1177 vad urologen antecknade om operationen. Han skriver kontaktorsak: Phimosis, dvs trång förhud. ”Klipper mellan kl 12 och kl 6.”, vettifan vad det innebär. Han skrev ”blödning: 2ml”, är det mycket? Står det hur mycket ni blödde under OP?

Ska även på återbesök för kontroll om 4 veckor. Det känns bra att han ska kolla så att allt läker bra osv. Tyckte urologen gjorde det bra med att jag kunde kontakta honom vid frågor och att han ville ha återbesök.
Citera
2025-01-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
Läste på 1177 vad urologen antecknade om operationen. Han skriver kontaktorsak: Phimosis, dvs trång förhud. ”Klipper mellan kl 12 och kl 6.”, vettifan vad det innebär. Han skrev ”blödning: 2ml”, är det mycket? Står det hur mycket ni blödde under OP?

Ska även på återbesök för kontroll om 4 veckor. Det känns bra att han ska kolla så att allt läker bra osv. Tyckte urologen gjorde det bra med att jag kunde kontakta honom vid frågor och att han ville ha återbesök.
Måste säga att jag tycker det är lite absurt hur stor skillnad det är mellan våra behandlingar. Jag blev bara utskickad på gatan och blev tillsagd att söka vård om det var en infektion och att undvika sex och träning tills "det ser läkt ut"

Står inget för mig om hur mycket blod jag torska men de sa mer än vanligt och det kom lite på min tröja. För mig klippte dem kl 12 sedan cirkulärt vad det nu betyder. Tror inte 2ml är särskilt mycket.
Citera
2025-01-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aladino
Måste säga att jag tycker det är lite absurt hur stor skillnad det är mellan våra behandlingar. Jag blev bara utskickad på gatan och blev tillsagd att söka vård om det var en infektion och att undvika sex och träning tills "det ser läkt ut"

Står inget för mig om hur mycket blod jag torska men de sa mer än vanligt och det kom lite på min tröja. För mig klippte dem kl 12 sedan cirkulärt vad det nu betyder. Tror inte 2ml är särskilt mycket.

Vänta lite, hade du tröja på dig under OP? De sa till mig att ta av mig allt förutom strumpor och kalsonger i det lilla omklädningrummet. Sedan satte jag på mig en operationsrock, hårmössa (en sån mat-tanter har på huvet) och skydd för fötterna (sånna där blåa som man har på skor för att det inte ska bli smutsigt). Vid operationsbordet skulle jag ta av kallingarna och gjorde redo för OP. Efter OP gav de mig nätkalsonger att sätta på under kallingarna.

Vilken klinik hade du? Gick vi ens på samma verkligen?
Senast redigerad av Kaptenpannkaka 2025-01-24 kl. 14:12.
Citera
2025-01-24, 14:11
Medlem
Citat:
Väntar lite, hade du tröja på dig under OP? De sa till mig att ta av mig allt förutom strumpor och kalsonger i det lilla omklädningrummet. Sedan satte jag på mig en operationsrock, hårmössa (en sån mat-tanter har på huvet) och skydd för fötterna (sånna där blåa som man har på skor för att det inte ska bli smutsigt). Vid operationsbordet skulle jag ta av kallingarna och gjorde redo för OP. Efter OP gav de mig nätkalsonger att sätta på under kallingarna.

Vilken klinik hade du? Gick vi ens på samma verkligen?
Hahaha, jag tog av mig byxor och kallingar och fick lägga mig på bordet.

Sergelkliniken Karlavägen 112 var jag
Citera
2025-01-24, 14:14
Medlem
Kör 2 eller 3 om du inte har tänkt bli jude/muslim.
Citera
2025-01-24, 14:16
Medlem
Citat:
Hahaha, jag tog av mig byxor och kallingar och fick lägga mig på bordet.

Sergelkliniken Karlavägen 112 var jag

Okej, ja då var vi på samma klinik. Vad var det för tomtar som skötte din OP egentligen?

Nu vet jag ju inte hur min OP har gått riktigt då jag ballen är bedövad fortfarande, men lät som att det gick bra utifrån vad de sa. Får se inom några dagar hur det har gått. Längtar till slutresultatet. För dig verkar det ändå gå smidigt hittills förutom igår morse iallafall.
Citera
2025-01-24, 14:16
Medlem
Hej! Jag är 22 år och körde hel omskärelse i tisdags för phimosis (+frenelumplastikkirurgi), inne på dag 3 nu. Det har överlag gått bra, inte haft så mycket problem. Jag fick tips att göra som en kompress som man kunde pissa ut ifrån utan att blöta ner hela grejen, men det är svårt att hålla rent då man är så pass känslig och inte vill pilla i området. Det enda är att strängen baktill ofta fastnar i kompresserna. Är det någon som har tips? Använda babyolja/vaselin? Lil-John har alltid varit täckt så ollonet aldrig varit ute i det fria, han är extremt känslig nu och vill helst inte röra vid han.
Själva såret och stygnen i sig är inte särskilt känsligt, men det är som sagt baksidan vid strängen som det gör ont eller blir obehagligt.
Citera
2025-01-24, 14:20
Medlem
Citat:
Okej, ja då var vi på samma klinik. Vad var det för tomtar som skötte din OP egentligen?

Nu vet jag ju inte hur min OP har gått riktigt då jag ballen är bedövad fortfarande, men lät som att det gick bra utifrån vad de sa. Får se inom några dagar hur det har gått. Längtar till slutresultatet. För dig verkar det ändå gå smidigt hittills förutom igår morse iallafall.
Ingen aning, verkar ju helt klart som du fick bättre bemötande men spelar ingen roll för mig så länge allt bara löser sig med tid.
Citera
2025-01-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkbert
Hej! Jag är 22 år och körde hel omskärelse i tisdags för phimosis (+frenelumplastikkirurgi), inne på dag 3 nu. Det har överlag gått bra, inte haft så mycket problem. Jag fick tips att göra som en kompress som man kunde pissa ut ifrån utan att blöta ner hela grejen, men det är svårt att hålla rent då man är så pass känslig och inte vill pilla i området. Det enda är att strängen baktill ofta fastnar i kompresserna. Är det någon som har tips? Använda babyolja/vaselin? Lil-John har alltid varit täckt så ollonet aldrig varit ute i det fria, han är extremt känslig nu och vill helst inte röra vid han.
Själva såret och stygnen i sig är inte särskilt känsligt, men det är som sagt baksidan vid strängen som det gör ont eller blir obehagligt.
Då gjorde vi samma dag och typ samma ingrepp tror jag. Tror de sparade lite av min dock, men vet inte pga svullnaden.
När jag tog av kompressen första dagen tror jag något fastnade i frenulum och så började det forsa blod i några minuter. Efter det har jag inte vågar köra något bandage, känns lite obehagligt då och då men funkar får sällan verkligen ont i ollonet, sen har jag lite sårskorpa i form av allt torkat blod från tidigare som skyddar lite tror jag.
Citera
2025-01-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkbert

Gjorde idag så du har kommit lite längre än mig. Mitt ollon har aldrig heller varit i det fria, tror det kommer vara galet känsligt för mig med när bedövningen släpper. Kan tipsa dig om att hälla upp ljummet vatten i ett glas och försiktigt hälla vid urinöppningen när du pissar för att göra rent.

Hur länge höll bedövningen för dig? När tog du av kompressen och hur gick det?
Citera
2025-01-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ingen aning, verkar ju helt klart som du fick bättre bemötande men spelar ingen roll för mig så länge allt bara löser sig med tid.

Jag tror det löser sig och blir bra för oss båda! Hoppas bara på en okej läkningsprocess utan att det är alldeles för jobbigt. Har redan tryckt någon Alvedon, tror jag kommer knarka alvedon när bedövningen släpper När släppte bedövningen för dig? Har gått typ 6h nu sedan OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in