Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Fast jag pratar inte om universum utan om allt som existerar. Hur mycket allt som existerar än utgörs av så kan man alltid prata om ett bortanför, och där hittar man per definition ingenting.
Att man kan prata om nåt betyder inte så mycket.

Det stämmer att om man har en mängd ting så kan man tömma mängden och inte längre ha några ting. Men existensen är inte ett ting, inte en mängd, inte nåt sånt. Den bara är, och något alternativ finns inte. Inte ens "jaja men den kan ju bara sluta vara!" Nä, det kan den inte. Vi kan inbilla oss det, men som sagt, att man kan inbilla sig nåt betyder inte så mycket.
Citera
2025-01-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Att man kan prata om nåt betyder inte så mycket.

Det stämmer att om man har en mängd ting så kan man tömma mängden och inte längre ha några ting. Men existensen är inte ett ting, inte en mängd, inte nåt sånt. Den bara är, och något alternativ finns inte. Inte ens "jaja men den kan ju bara sluta vara!" Nä, det kan den inte. Vi kan inbilla oss det, men som sagt, att man kan inbilla sig nåt betyder inte så mycket.
Existensen av ingenting är inte ett ting, existensen av något är ett ting.

Upphör existensen av ett ingenting så blir det ett ting, upphör existensen av ett ting så blir det ett ingenting.
Citera
2025-01-24, 14:43
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Just precis, då både kan och måste inget finnas utanför.

Som sagt, det enda alternativet till att någonting finns är att ingenting finns.

Sant
Citera
2025-01-24, 14:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Existensen av ingenting är inte ett ting, existensen av något är ett ting.

Upphör existensen av ett ingenting så blir det ett ting, upphör existensen av ett ting så blir det ett ingenting.
Om ett ting inte finns, och ett ingenting inte finns, det vill säga att du tar bort båda, vad landar du i då?
Citera
2025-01-24, 15:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
”Inget” finns som begrepp i människors medvetande för att förstå världen. Men jag påstår att inget, inte finns.

Inget finns inte för att det finns inte något i den fysiska världen som existerar som att det inte finns.

Hur tänker du?
Finns det hål i fickan då? Vad består det av isf? Vad kallar du ett hål i fickan för? Om hålet inte finns, varför ramlar saker isf ut?

I p-dopade halvledare finns det en annan sorts hål med fysikaliska egenskaper. Ett sådant hål är avsaknaden av en elektron. Ett sådant har positiv laddning (avsaknaden av elektronens minusladdning), och det kan röra på sig då en närliggande elektron fyller hålet men då bildar ett nytt hål där det kom ifrån. Med många hål som rör sig får man en elektrisk ström i halvledaren, t ex i din mobil när du surfar. Man KAN formulera detta som att det ju faktiskt är elektroner som rör sig, men både begrepp och fysik blir enklare om man istället talar om hål. "Hål" och "ingenting" är rackarns praktiska begrepp, för att slippa omständliga förklaringar om bara sånt som "finns".
Citera
2025-01-24, 15:08
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
”Inget” finns som begrepp i människors medvetande för att förstå världen. Men jag påstår att inget, inte finns.

Inget finns inte för att det finns inte något i den fysiska världen som existerar som att det inte finns.

Hur tänker du?
⭕<--->Ꝏ<--->⭕--->Eftersom inget finns, så finns inte inget för när inget finns så finns inget och då finns inte inget eftersom inget finns<---⭕<--->Ꝏ<--->⭕

Det är en paradox som den där jävla pipan.

Det är inte en pipa utan en bild på en pipa....
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-01-24 kl. 15:13.
Citera
2025-01-24, 15:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Din tankegång är korrekt i en strikt fysisk mening, det finns ingen observerbart "inget" i universum. Varje punkt i rymden, även om vi kallar den "tom", innehåller energi, kvantfluktuationer eller rumtidsstruktur. Men här uppstår en filosofisk paradox, genom att säga "inget finns inte" använder du själva begreppet "inget" för att förneka det. Detta avslöjar att "inget" är ett språkligt och kognitivt verktyg som vi inte kan undvika, även när vi diskuterar dess icke-existens.

Att påstå att "inget inte finns" är att blanda ontologisk nivå (vad som existerar) med epistemologisk nivå (hur vi förstår). "Inget" är en mental konstruktion för att beskriva avsaknad eller negation, inte en fysisk substans. Utan detta begrepp skulle vi inte kunna formulera frågor som "Vad saknas här?" eller upptäcka att en teori inte förklarar alla observationer. Så även om "inget" inte existerar som en sten eller en stjärna, är det en nödvändig illusion, likt horisonten, en gräns som guidar oss, fast den inte är fysiskt "verklig". Din intuition om den fysiska verkligheten är korrekt, men begreppets roll i vår förståelse är oupphörlig.
Precis. Ontologi och epistemologi. Bra att iaf någon tar upp vilka grenar inom filosofi som är relevanta för Topic.
Senast redigerad av nerdnerd 2025-01-24 kl. 15:28.
Citera
2025-01-24, 15:33
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Precis. Ontologi och epistemologi. Bra att iaf någon tar upp vilka grenar inom filosofi som är relevanta för Topic.
Is it possible that nothing exists?
It is logically impossible for 'nothing' to exist. As soon as anything exists it is 'something' - therefore something has always existed

↓↓ Som jag sa ↓↓
Citera
2025-01-24, 15:45
Medlem
Ingenting kan existera utan dess motsats. Ingenting kan inte existera utan dess motsats.
Citera
2025-01-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om ett ting inte finns, och ett ingenting inte finns, det vill säga att du tar bort båda, vad landar du i då?
Hej p, skickar dej några tankemoln och tror inte du har landat då det inte går!

I det som är komplett, så att säga finns inga tillägg eller saknad, landning eller avfärd, födsel eller död, andra eller du ...

Att det bara finns en själ är även det för mycket.
Ett.mysterium och dagens sanning får duga.

Tankar är ett namn på "allt som finns" och går runt i ring
och att stoppa det är vad jag hört ... hopplöst.

Utan tro är du fri att göra det du redan gör.
Duger det eller vill du ha mer av det som inte finns? Jomen...

Mina tankar om mer kommer och går igen helt naturligt.

Är de verkligen mina tankar? Det verkar så ibland vilket bara är en ny tanke som kämpar på för att ha mer.

Universum ökar tempot under ljustiden och får lite vila när mörkret kommer. Allt bara händer som vanligt. Ojojoj utan slut eller början

Vilket spel!
Citera
2025-01-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Ingenting kan existera utan dess motsats. Ingenting kan inte existera utan dess motsats.
Japp och utan den tanke visheten är vi hemma i allt och inget haha ...

Jag känner mej avslöjad och.fångad I spelet. OK
Citera
2025-01-24, 16:39
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Hej p, skickar dej några tankemoln och tror inte du har landat då det inte går!

I det som är komplett, så att säga finns inga tillägg eller saknad, landning eller avfärd, födsel eller död, andra eller du ...

Att det bara finns en själ är även det för mycket.
Ett.mysterium och dagens sanning får duga.

Tankar är ett namn på "allt som finns" och går runt i ring
och att stoppa det är vad jag hört ... hopplöst.

Utan tro är du fri att göra det du redan gör.
Duger det eller vill du ha mer av det som inte finns? Jomen...

Mina tankar om mer kommer och går igen helt naturligt.

Är de verkligen mina tankar? Det verkar så ibland vilket bara är en ny tanke som kämpar på för att ha mer.

Universum ökar tempot under ljustiden och får lite vila när mörkret kommer. Allt bara händer som vanligt. Ojojoj utan slut eller början

Vilket spel!
Inget kan jag inte svara.
Även om mina fingrar teg,
skulle avsaknaden tala –
tomheten viska:
den blotta frånvaron av ett svar
är inte det sanna inget.

Ty det sanna inget
tillåter sig inte fångas,
som skuggor försvinner i ljuset,
som tystnad döljs av ett andetag.

Inget är ett djup,
en gåta vi inte kan röra,
en icke-verklighet bortom förståelsen.

Men misströsta ej,
för ett tröstpris finns –
en förståelse, skör som dimma,
om varför inte inget
kan låta sig förstås.
Och kanske, just där,
är något ändå dolt,
en glimt av det ogripbara,
en närvaro i dess frånvaro.
Senast redigerad av particulum1 2025-01-24 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in