2025-01-24, 15:17
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?
Arbete handlar främst om att kontrollera folk, man köper deras frihet så att de gör som man vill att de ska göra. Vid hemarbete minskar kontrollen och friheten riskerar att bli för stor.
Citera
2025-01-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Det där är inte helt sant! Har levt utomlands i ex. Frankrike och förvisso är det det mer strikt hierarki, men jäklar i min lilla låda vad folk tar sig friheten att klaga och protestera där även de i lägre rang. De är inte bara ”tacksamma”.
Ute på gatorna och skriker och strejkar när ex. pensionsåldern höjs men här i Sverige knyter vi skrämda näven i fickan och håller käft.

Frankrike är väl världsledande på att bråka och protestera. Franska bönder speciellt, de blockerar ju hela städer, sprutar gödsel på myndighetsbyggnader mm.
Citera
2025-01-24, 15:39
Medlem
Citat:
Varför inte ta möjligheten att spara in lokalkostnader och höja lönsamheten?
därför att medarbetarna är såpass slöa vid hemarbete att det inte väger upp inslålning av lokalkostnader. dessutom är det där rent skitsnack. de flesta företag har tex sitt huvudkontor, huvudkontoret blir inte automatiskt mindre av att en andel jobbar hemifrån. vad ska de göra menar du? göra om delar av byggnaden till lägenheter och hyra ut? nja.... de kanske kan spara in på lite lokalvård på sin höjd
Citera
2025-01-24, 15:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek
därför att medarbetarna är såpass slöa vid hemarbete att det inte väger upp inslålning av lokalkostnader. dessutom är det där rent skitsnack. de flesta företag har tex sitt huvudkontor, huvudkontoret blir inte automatiskt mindre av att en andel jobbar hemifrån. vad ska de göra menar du? göra om delar av byggnaden till lägenheter och hyra ut? nja.... de kanske kan spara in på lite lokalvård på sin höjd

Hyra mindre och mer perifera lokaler.
Citera
2025-01-24, 15:57
Medlem
Citat:
Hyra mindre och mer perifera lokaler.
lönekostnaderna är den stora utgiften, även om man drar igång en stor cirkus för att flytta en hel verksamhet (vilket också kostar pengar) kommer slöa medarbetare som jobbar hemifrån ändå vara det stora problemet.

säg att du sparar 5% av totala utgifterna av att byta till mindre lokaler men att arbetarna rullar tummarna 35% av arbetstiden, var ligger då problemet någonstans?
Citera
2025-01-24, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
lönekostnaderna är den stora utgiften, även om man drar igång en stor cirkus för att flytta en hel verksamhet (vilket också kostar pengar) kommer slöa medarbetare som jobbar hemifrån ändå vara det stora problemet.

säg att du sparar 5% av totala utgifterna av att byta till mindre lokaler men att arbetarna rullar tummarna 35% av arbetstiden, var ligger då problemet någonstans?

För de med kontor i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö torde lokalkostnaderna utgöra betydligt mer än 5% av lönekostnaderna. I Stockholms innerstad säkerligen 200-300 tkr per arbetsplats inkl biytor per år. Säg att en medelmåttig kontorsråtta kostar 1 mkr år inkl sociala avgifter och pensionsavsättningar. Då utgör ändå lokalkostnaderna 20-30% och det är inte försumbart. Kan man minska dessa med 50% är det definitivt pengar.
Citera
2025-01-24, 16:21
Medlem
Citat:
För de med kontor i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö torde lokalkostnaderna utgöra betydligt mer än 5% av lönekostnaderna. I Stockholms innerstad säkerligen 200-300 tkr per arbetsplats inkl biytor per år. Säg att en medelmåttig kontorsråtta kostar 1 mkr år inkl sociala avgifter och pensionsavsättningar. Då utgör ändå lokalkostnaderna 20-30% och det är inte försumbart. Kan man minska dessa med 50% är det definitivt pengar.
ja, okej kanske i sthlm innerstad. men faktum är att de flesta inte jobbar i sthlm innerstad.

i sthlm innerstad kostar kontor mellan 6-20k per anställt enl chatgpt. ju fler anställda, desto billigare per anställd

shb har 2000 anställda på Kungsträdgårdsgatan, av totalt 12 000 anställda

på Kungsträdgårdsgatan har handelsbanken hela huset för sig själva, jag har mycket svårt att se att de skulle stycka upp huset för att få ner lokalkostnaderna

även om man skulle få ner lokalkostnaderna med galna 50% (önsketänk?), så blir skillnaden inte 10-15% då bara 2/12 jobbar i sthlm. dessutom kostar väl en anställd med overhead i sthlm säkert 40k/vecka ändå? kanske ännu högre för finans, vad vet jag

det skapar ju också andra problem med för få konotsplatser. tex var sitter din kollega idag? är han på jobbet idag, någon som vet? "jaha, idag var det fullt, jag får väl åka hem och jobba hemifrån då". dessutom ska alla stockholmare få plats med hemmakontor i sina små lägenheter - hur ska det gå i en etta på 25kvm? lockande med en arbetsgivare som tvingar dig lägga dyrbara kvm av din lilla skolåda på ett hemmakontor som inte ens kan ordna en fast skrivbordsplats åt dig
Senast redigerad av elefantstorlek 2025-01-24 kl. 16:26.
Citera
2025-01-24, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
ja, okej kanske i sthlm innerstad. men faktum är att de flesta inte jobbar i sthlm innerstad.

i sthlm innerstad kostar kontor mellan 6-20k per anställt enl chatgpt. ju fler anställda, desto billigare per anställd

shb har 2000 anställda på Kungsträdgårdsgatan, av totalt 12 000 anställda

på Kungsträdgårdsgatan har handelsbanken hela huset för sig själva, jag har mycket svårt att se att de skulle stycka upp huset för att få ner lokalkostnaderna

även om man skulle få ner lokalkostnaderna med galna 50% (önsketänk?), så blir skillnaden inte 10-15% då bara 2/12 jobbar i sthlm. dessutom kostar väl en anställd med overhead i sthlm säkert 40k/vecka ändå? kanske ännu högre för finans, vad vet jag

det skapar ju också andra problem med för få konotsplatser. tex var sitter din kollega idag? är han på jobbet idag, någon som vet? "jaha, idag var det fullt, jag får väl åka hem och jobba hemifrån då". dessutom ska alla stockholmare få plats med hemmakontor i sina små lägenheter - hur ska det gå i en etta på 25kvm? lockande med en arbetsgivare som tvingar dig lägga dyrbara kvm av din lilla skolåda på ett hemmakontor som inte ens kan ordna en fast skrivbordsplats åt dig

Jag var på intervju där en gång på Kungsträdgårdsgatan. Var länge sen. Kommer ihåg att det var mycket tjusiga lokaler. Ekpaneler på väggarna m.m.
Övriga banker som Swedbank och SEB har väl flyttat sina huvudkontor ut från innerstan. De spar nog pengar på det.

Just vad gäller personal på lokalkontor ute på landet mot privatmarknaden förstår jag ju att de vill ha folk på plats. Å andra sidan kan man där ifrågasätta SHB affärsmodell. De flesta kunder vill ha effektiva processer och låga priser. Den typ av relationsskskapande som SHB är ute efter känns gammaldags och framförallt kostsam. Lokalkontor kostar pengar.

Inte plats för hemmakontor säger du? Har inte alla en laptop nu för tiden? Jag varierar. Allt från kök, liten kontorsplats, fåtölj till soffa. Trivs med varierad arbetsställning.

Jag vet flera företag som sett över sina lösningar. Skulle alla vara på plats samma dag finns det helt enkelt inte plats.

En del tycks tro att man är mer effektiv på kontoret än hemma. De flesta inkl mig själv säger att det är tvärtom. På kontoret springer man ju bara runt och snackar hela dagarna. Långa fikapauser och luncher ute på stan. Hemma tar många bara en snabblunch framför datorn. Många slipper ju dessutom långa arbetsresor så deras livskvalitet förbättras.
Citera
2025-01-24, 17:11
Medlem
Jag tror inte att begränsat distansarbete kommer bidra till massuppsägningar på Handelsbanken.
Jag själv har jobbat på banken i flera år och man tjänar bra, har bra förmåner och det är ganska lätt att klättra om man ler och verkligen fjäskar väldigt få slutar utan jobbar kvar 10-30 år.

Banken anställer mycket internt och har många vän-rekryteringar inom banken, dessa högre jobb hade aldrig personerna fått i någon annan bank.

Finns många exempel på personer som saknar utbildning, erfarenhet som blir chefer eller fond förvaltare på Handelsbanken.
Är så illa att chefer anställer sin fru eller bror som chef till olika avd trots de helt saknar kompetens, utbildning eller erfarenhet.
Banken har klarat sig från massuppsägningar tidigare trots att det framkommit uppgifter om sexuella trakasserier, psykisk terror mm.

Tror du folk kommer säga upp sig från SHB med en lön på runt 50.000 - 60.000 i månaden samt friskvård på 4.800 kr per år för att man inte får jobba lika mycket på distans för att ta ett jobb på den lokala kommunen och tjäna 39.000 samt friskvård på 2.500 / år?
Citera
2025-01-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111
Jag tror inte att begränsat distansarbete kommer bidra till massuppsägningar på Handelsbanken.
Jag själv har jobbat på banken i flera år och man tjänar bra, har bra förmåner och det är ganska lätt att klättra om man ler och verkligen fjäskar väldigt få slutar utan jobbar kvar 10-30 år.

Banken anställer mycket internt och har många vän-rekryteringar inom banken, dessa högre jobb hade aldrig personerna fått i någon annan bank.

Finns många exempel på personer som saknar utbildning, erfarenhet som blir chefer eller fond förvaltare på Handelsbanken.
Är så illa att chefer anställer sin fru eller bror som chef till olika avd trots de helt saknar kompetens, utbildning eller erfarenhet.
Banken har klarat sig från massuppsägningar tidigare trots att det framkommit uppgifter om sexuella trakasserier, psykisk terror mm.

Tror du folk kommer säga upp sig från SHB med en lön på runt 50.000 - 60.000 i månaden samt friskvård på 4.800 kr per år för att man inte får jobba lika mycket på distans för att ta ett jobb på den lokala kommunen och tjäna 39.000 samt friskvård på 2.500 / år?
Givetvis vet ledningen om detta. Folk jobbar på Handelsbanken hela livet för att de inte vet något annat. Lite gnäll i början kanske men sen släpper det.

Nej, detta var ett bra beslut av högsta hönsen. Nu får latmaskarna göra någorlunda skäl för sina redan oförtjänta lön.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-24 kl. 17:45.
Citera
2025-01-24, 17:40
Medlem
Tusentals utvecklare på mitt jobb kör hemifrån 3-4 dagar i veckan, 10 miljarder+ i vinst blev det förra året och produktiviteten har ökat...

Folk som tror att alla roller kräver ett kontor har antingen kontrollbehov/sociopater, är avundsjuka eller helt enkelt dumma i huvet.
Citera
2025-01-24, 17:43
Medlem
Citat:
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?

Det är för att cheferna också behöver något att göra när de inte är på roliga semesterresor.. Personalen /teamen löser alla problem nuförtiden och personalstyrkan är nedbantad. Då finns det inte så mycket över när de kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in