2025-01-22, 23:27
Medlem
TroPelleDets avatar
Segregationen accelerade tyvärr när gängkriget drog igång på allvar, samt när man fångade den iranska spionen. Industrispionge med utländska uppdragsgivare är också känsligt nu. Det var två stycken väckarklockor. Nu drar sig cheferna från att anställa människor från mellanöstern. Riktigt trist om man ska få bukt på integrationen.
Citera
2025-01-22, 23:32
Medlem
judejappares avatar
Du är blatte. Ändra ditt namn till svensk så får du jobb.
Citera
2025-01-22, 23:47
Medlem
EddieGeins avatar
Hej!

Jag förstår din frustration. Jag fick nyligen mitt första IT-jobb efter att ha sökt under en lång tid. Jag höll verkligen på att förlora förståndet. Det är en tuff ekonomi just nu och svårt att bli anställd. Hur ser ditt CV ut? Håller du dig till ett A4? Jag kan rekommendera dig att använda mallarna som finns på Canva för hjälp med styling. Sen kan du också mata in det till ChatGPT för tips. Söker du runt i hela Sverige eller hur gör du?
Citera
2025-01-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?
Är du mobil för uti i landsorten finns inga konstruktörsjobb.
Ingenjör finns bara i största städerna och på största arbetsgivarna. Prata aldrig lön skulle jag säga och fråga facket om arbetsplatsen innan du träffar någon på plats.
Vissa arbetsgivare för de olika inriktningarna av utbildningen sedan får du lära allt ingen för varje nytt jobb.
Citera
2025-01-23, 00:59
Medlem
Var inte en loser. Visa att du är värd din titel. Få in en fot någonstans så kommer du igång med karriären.

Ursäkter är ointressant.
Senast redigerad av 124minuten 2025-01-23 kl. 00:59. Anledning: Texten
Citera
2025-01-23, 01:01
Medlem
Citat:
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?

Pratar du ortensvenska? Säger du ord som ”jalla”, ”bre” och ”len”? Har du en klassisk hård blatteattityd?

Något fel gör du om du inte får jobb. Vi har flera ingenjörer på mitt jobb (IT) som är invandrare och även några som är muslimer. Dock är alla rätt assimilerade. Alla pratar flytande svenska och ingen pratar ortenspråk. Alla klär sig ”som oss”. Vad någon heter eller hur någon ser ut är definitivt inget vi bryr oss om när vi anställer, däremot har många med invandrarbakgrund en hård attityd och dessa sorteras bort direkt. Vi vill ha snälla och artiga medarbetare.
Citera
2025-01-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ok, grävde lite i din post historik och ser att du är högskoleingenjör inom byggteknik. En mycket smal utbildning med väldigt lite möjlighet att jobba med något utanför byggbranschen. Speciellt nu när bygg fullständigt slaktas så behöver man kunna byta bransch.

Ska man blir ingenjör så får man faktiskt göra det ordentligt. Det ska vara civilingenjör inom något riktigt (typ maskin, elektro, data). Att ta ”den lätta vägen” för att slippa svår matematik och liknande leder inte sällan till att det blir svårare i längden, typ som i det här fallet svårt att få jobb.

Byggingenjörer har sin plats: För att dimensionera konstruktioner, göra ritningar m.m.
Men om man tittar på situationen just nu är det en hårt pressat branch: Sen om jag skall tolka mina bekanta och släktingar som gjort det valet en ganska speciell bransch:
De jag känner har antingen jobbat några år som byggare och sedan pluggat på senare år: De har senare fått jobb på företag de varit i kontakt med:
Eller fått jobb på firman de genomförde sitt examensarbete på.
Några mer avlägsna bekanta som inte gick någon av de vägarna hade svårt att få jobb.

Så även under goda tider var det nog lite speciellt att få jobb som byggnadsingenjör: Idag kan jag tänka mig att det är i princip omöjligt utan extremt goda kontakter.
Citera
2025-01-23, 13:37
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vad lär man sig rent konkret i den utbildningen?

Gör någonting som i verkligen konkret vet är i varje fall att de verkar sakna praktikterminen.

För det var i varje fall det som TS råkade försäga sig om igår. Hen tyckte att det behövdes ingen praktik för att få ut sin examen som ingenjör.

( Dock de flesta om inte alla mina bekanta har haft praktik och examensjobb som pluggat ingenjör).
Jag själv pluggade Master i Lund och vi hade då fan praktik fast vi ej var ingenjörer och det var också under praktikterminen som vi de allra flesta knöt kontakter så vi kunde fortsätta jobba där efter praktiken trots vi hade två terminer kvar.

Jag tror dock fortfarande att TS är ett troll. Som är här för att provocera och skrika rasist.
Citera
2025-01-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Segregationen accelerade tyvärr när gängkriget drog igång på allvar, samt när man fångade den iranska spionen. Industrispionge med utländska uppdragsgivare är också känsligt nu. Det var två stycken väckarklockor. Nu drar sig cheferna från att anställa människor från mellanöstern. Riktigt trist om man ska få bukt på integrationen.

+1.

Såhär är det nu.

När iranierna gjorde narr av svensk rättssäkerhet blev SÄPO m.fl sura.
Sverige förlorar bara på att inte ge intellektuella folkgrupper jobb.
Många företag anställer idioter framför smarta och som jag tidigare påtalat i tråden, drabbar det endast verksamheten negativt.
Jag har sett det åtskilliga gånger.
Senast redigerad av BlackRockInc 2025-01-23 kl. 14:38.
Citera
2025-01-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Byggingenjörer har sin plats: För att dimensionera konstruktioner, göra ritningar m.m.
Men om man tittar på situationen just nu är det en hårt pressat branch: Sen om jag skall tolka mina bekanta och släktingar som gjort det valet en ganska speciell bransch:
De jag känner har antingen jobbat några år som byggare och sedan pluggat på senare år: De har senare fått jobb på företag de varit i kontakt med:
Eller fått jobb på firman de genomförde sitt examensarbete på.
Några mer avlägsna bekanta som inte gick någon av de vägarna hade svårt att få jobb.

Så även under goda tider var det nog lite speciellt att få jobb som byggnadsingenjör: Idag kan jag tänka mig att det är i princip omöjligt utan extremt goda kontakter.

En maskiningenjör-civilare kan göra det jobbet utan problem, och dessutom förmodligen mycket bättre. Och med den utbildningen låser man sig inte till en bransch, utan kan massa annat också.
Citera
2025-01-24, 10:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Byt till ett svenskklingande namn så brukar det lösa sig. Om jag var i samma sits och märkte att jag inte fick någon anställning i tex Irak så skulle jag byta namn till Ahmed Nazrulah om det skulle lösa problemet.
Citera
2025-01-24, 10:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Skitsnack. Du måste ha fullgjort ett visst antal veckors relevant industripraktik (minns inte hur många veckor, det var många år sedan för min del, men gissningsvis någonstans mellan 10 och 20 veckor) för att få ut en civilingenjörsexamen.

Har han sagt att han är civilingenjör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in