Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Ok, grävde lite i din post historik och ser att du är högskoleingenjör inom byggteknik. En mycket smal utbildning med väldigt lite möjlighet att jobba med något utanför byggbranschen. Speciellt nu när bygg fullständigt slaktas så behöver man kunna byta bransch.
Ska man blir ingenjör så får man faktiskt göra det ordentligt. Det ska vara civilingenjör inom något riktigt (typ maskin, elektro, data). Att ta ”den lätta vägen” för att slippa svår matematik och liknande leder inte sällan till att det blir svårare i längden, typ som i det här fallet svårt att få jobb.
Byggingenjörer har sin plats: För att dimensionera konstruktioner, göra ritningar m.m.
Men om man tittar på situationen just nu är det en hårt pressat branch: Sen om jag skall tolka mina bekanta och släktingar som gjort det valet en ganska speciell bransch:
De jag känner har antingen jobbat några år som byggare och sedan pluggat på senare år: De har senare fått jobb på företag de varit i kontakt med:
Eller fått jobb på firman de genomförde sitt examensarbete på.
Några mer avlägsna bekanta som inte gick någon av de vägarna hade svårt att få jobb.
Så även under goda tider var det nog lite speciellt att få jobb som byggnadsingenjör: Idag kan jag tänka mig att det är i princip omöjligt utan extremt goda kontakter.