2025-01-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det du skriver bevisar bara tesen om attityd och svårigheter med analyser: Vilken är nyckeln fören ingenjör:

Du svarade inget på mina frågor:

Du beskriver här att du jobbat knappt 7år: Sen beskriver du att du sökt jobb i 1.5år efter examen:

så skall jag tolka det som du har passerat 30?

Vad jag beskrev att man överdrivit yrkeserfarenhet: Har sett beskrivningar där rena sommar jobb eller att man hjälpt farfar som avancerade anställningar med benämningar som manager etc. och det har varit en majoritet med icke nordiska namn:
För mig har det varit en källa för att ifrågasätta ansökan.

Du beskriver dina kurskamrater: Men det beror väl på hur strukturen sett ut: Har det varit ett gäng välmotiverade med tidigare yrkeserfarenhet som har svenska namn. Och ett antal halvmotiverade strebrar utan yrkeserfarenhet med utländska namn?
Det skulle kunna förklara skillnaderna i fallet med vem som har jobb eller inte efter examen.

Ser jag statistiskt så börjar "Äldre" svenskar plugga på högskolan medan personer med invandrarbakgrund går direkt till universitet/högskola.
När man anställer en person så finns många aspekter: Utbildning, yrkeserfarenhet, hur personen passar in i gruppen etc. etc.
! parametrar kan vara att anställande chef prioriterar Svenskar, men det kan vara att man föredrar folk som haft tidigare erfarenhet i området eller genomförd värnplikt etc.
Skall du statistik se detta som etnisk diskriminering får du titta på fler parametrar.
Nu är jag lastgammal: Men när jag tog min examen så hade i princip alla inkuderat mig själv en anställning innan vi tagit ut examen: Förutom de killar som inte genomfört värnplikt. De hade det betydligt tuffare. Men på den tiden var det så få som inte genomförde värnplikten så det var en rejäl varningsklocka.

Där jag sitter nu så passar inte en nyexad junior in alls: Däremot skulle en erfaren yrkesman som läst upp en masterexamen på senare år vara klockren. Eller naturligtvis en person som jobbat inom området länge och har relevant utbildning: Men det är så otroligt att man skulle nog falla av stolen om man skulle få en sån ansökan.
Däremot har jag suttit i rekryteringar där vi faktiskt letat efter nyexade men med en specifik utbildning.

kan man inte vara flitig och jobba under gymnasiet, sabbatsåren och under tiden man pluggade på universitet? Byggs lätt upp en massa år där vettu.

Du skriver "Du beskriver dina kurskamrater: Men det beror väl på hur strukturen sett ut: Har det varit ett gäng välmotiverade med tidigare yrkeserfarenhet som har svenska namn. Och ett antal halvmotiverade strebrar utan yrkeserfarenhet med utländska namn?
Det skulle kunna förklara skillnaderna i fallet med vem som har jobb eller inte efter examen."

Hade du trott mig om jag sa att fallet var exakt det motsatta? Detta bevisar fullständigt min tes och analys angående min situation och påståenden om den stora smygrasismen hos er etniska svenskar. Du kan inte veta detta eftersom du inte vet sanningen kring vilka som var driftiga och jobbade samtidigt som de pluggade och vilka som levde på pappas pengar hade flyttat 60 mil hemifrån och började plugga direkt efter gymnasiet dvs ingen längre arbetserfarenhet. Men gissa vilken grupp som fick alla jobben efter plugget? Men iom ditt inlägg så fick jag en hel del bekräftat för mig, tack så mycket!
Senast redigerad av Gorlarson 2025-01-22 kl. 17:43.
Citera
2025-01-22, 17:43
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Asså är du ens på allvar? Du skriver alltså först svartskalle och jag rättar dig och du vägrar inse fakta att det är rasistiskt och nedvärderande? Du är en sån som kallar chokladbolle för något annat eller hur?

Du lever i en illusion kompis.

Btw vad exakt är det jag skriker och gapar om?
Jag förklarar exakt vad min situation handlar om med statistiska påståenden. Låter mer som att du inte har något vettigt svar på problemet som vi har i vårt samhälle och naturligtvis blir det därför automatiskt

" Du skriker och gapar om rasister hit och dit. Ett tydligt tecken på att du inte går att ha i en grupp. Bara att åka tillbaka till Somalia"

För du har iiiinget annat att komma med.

Lite har jag att komma med. Ett välbetalt jobb. En fin familj. Inga skulder. Ett hyggligt fett bankkonto. Ursvensk.

Du. Är. Svartskalle.

Är du underläppshandikappad också?
Citera
2025-01-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Lite har jag att komma med. Ett välbetalt jobb. En fin familj. Inga skulder. Ett hyggligt fett bankkonto. Ursvensk.

Du. Är. Svartskalle.

Är du underläppshandikappad också?

Oroa dig inte de mentala problemen kan komma när som helst, som till exempel när dottern kommer hem med... ja.. du vet.
Citera
2025-01-22, 17:50
Medlem
Citat:
kan man inte vara flitig och jobba under gymnasiet, sabbatsåren och under tiden man pluggade på universitet? Byggs lätt upp en massa år där vettu.

Du skriver "Du beskriver dina kurskamrater: Men det beror väl på hur strukturen sett ut: Har det varit ett gäng välmotiverade med tidigare yrkeserfarenhet som har svenska namn. Och ett antal halvmotiverade strebrar utan yrkeserfarenhet med utländska namn?
Det skulle kunna förklara skillnaderna i fallet med vem som har jobb eller inte efter examen."

Hade du trott mig om jag sa att fallet var exakt det motsatta? Detta bevisar fullständigt min tes och analys angående min situation och påståenden om den stora smygrasismen hos er etniska svenskar. Du kan inte veta detta eftersom du inte vet sanningen kring vilka som var driftiga och jobbade samtidigt som de pluggade och vilka som levde på pappas pengar hade flyttat 60 mil hemifrån och började plugga direkt efter gymnasiet dvs ingen längre arbetserfarenhet. Men gissa vilken grupp som fick alla jobben efter plugget? Men iom ditt inlägg så fick jag en hel del bekräftat för mig, tack så mycket!

Jag försökte förklara att det kan finnas bakomliggande faktorer förutom etnicitet.
Men uppenbarligen är det för svårt för dig att förstå.
Samma med din beskrivning av din arbetserfarenhet, du har alltså jobbat några timmar parallellt med studier som du beskrivet som heltidsarbete.
Är precis nåt sånt jag skulle se som en varningsklocka, om du inte beskrivit det korrekt.

Du har en knepig attityd, en bristande förmåga att ta till dig skriven text tillsammans med en bristande analysförmåga.
Jag förstår att du har svårt att få ett ingenjörsjobb.
Du saknar helt enkelt förmågan att sköta en sådan position
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-01-22 kl. 17:55.
Citera
2025-01-22, 17:53
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Oroa dig inte de mentala problemen kan komma när som helst, som till exempel när dottern kommer hem med... ja.. du vet.

Du menar när dottern kommer hem med en neger?
Ja då är det ju så klart inte ens dotter längre. Samma gäller en muslim och ja det har jag redan sagt åt mina barn att dessa människor befattar vi oss inte med. (får väl bara hoppas de lyssnar på det).

Mentala problem kan ju så klart alla drabbas av. Men vad det rör tråden vet jag inte.

Men som fler varit inne på så osar alla dina inlägg ett Sverigehat och att alla är rasister. Du har väl bara en i tråden som hållit med dig så kanske ni är två svartingar i tråden som råkat ut för samma problem. Att ingen klarar av att ha med er att göra.

Varför inte bara göra som du skrev i början och jobba och sök dig utomlands? Din sort kommer troligen att försöka ta över Sverige det är jag faktiskt övertygad om och det var en av anledningarna till att jag lämnade landet. Plus den urusla lönen och att saten snor åt sig av snart varenda intjänad krona.

Så varför vara kvar i ett land där du inte hör hemma? Det märks ju tydligt du mår inte bra av se rasister i varje hörn.
Jag mådde inte bra av att se alla svarta skallar och hucklen precis överallt jag befann mig. Bodde för övrigt i Skåne (Malmö).

Lycka till med jobbet som ingenjör utan någon praktik.
Citera
2025-01-22, 17:57
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Var i den här diskussionen anpassar sig inte TS?

Du kanske inte har läst hela den här tråden och sett alla inlägg som personen vräker ur sig om den strukturella rasismen för att personen har sökt nästan 200 jobb och inte fått något arbete. Och det måste bero på att svenskar är rasister. Kan det vara där TS inte anpassat sig?

Jag fick också göra en hel del skiftarbete i början av min karriär efter skolan, men det är väl så det bara är. Man får helt enkelt arbeta sig uppåt även fast man har studerat fem år.

Att hela tiden höra hennes eller hans fruktansvärt klagande på detta landet Sverige. Som ändå har tagit in personens familj en gång till att börja med. Så tycker jag det känns som att hon eller han pissar oss svenskar i ansiktet och du kanske också själv är neger eller svartskalle? Jag bryr mig inte men. Det är kanske därför du känner dig extra träffad och ledsen över min text?

Och det personen själv skriver och vad du själv tycker. Att svartskallarna ska ta över Sverige som land så tror jag att de kommer att kanske till och med lyckas att göra det. Och det är därför jag befinner mig på andra sidan jordklotet med en vacker fru och två underbara barn och ett arbete. Slipper levas i ett land och hela tiden höra arabiska vart jag än befinner mig.
Citera
2025-01-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag försökte förklara att det kan finnas bakomliggande faktorer förutom etnicitet.
Men uppenbarligen är det för svårt för dig att förstå.
Samma med din beskrivning av din arbetserfarenhet, du har alltså jobbat några timmar parallellt med studier som du beskrivet som heltidsarbete.
Är precis nåt sånt jag skulle se som en varningsklocka, om du inte beskrivit det korrekt.

Du har en knepig attityd, en bristande förmåga att ta till dig skriven text tillsammans med en bristande analysförmåga.
Du saknar helt enkelt förmågan att sköta en sådan position

” Du har en knepig attityd, en bristande förmåga att ta till dig skriven text tillsammans med en bristande analysförmåga.
Du saknar helt enkelt förmågan att sköta en sådan position”

”Knepig attityd”- en attityd som inte en enda arbetsgivare varken sett, hört eller känt av.

Det verkar vara du som har en bristande förmåga att ta till dig skriven text och en bristande analysförmåga då du försöker hitta ”bakomliggande faktorer förutom etnicitet” när det inte finns några underlag att på?

Kan du för engångsskull förstå att ingen arbetsgivare kallat mig på en intervju eller testat mina förmågor på något sätt överhuvudtaget vilket resulterar i att dina försök till att hitta andra anledningar inte håller.

Comprende?
Citera
2025-01-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseSvensson12
Du kanske inte har läst hela den här tråden och sett alla inlägg som personen vräker ur sig om den strukturella rasismen för att personen har sökt nästan 200 jobb och inte fått något arbete. Och det måste bero på att svenskar är rasister. Kan det vara där TS inte anpassat sig?

Jag fick också göra en hel del skiftarbete i början av min karriär efter skolan, men det är väl så det bara är. Man får helt enkelt arbeta sig uppåt även fast man har studerat fem år.

Att hela tiden höra hennes eller hans fruktansvärt klagande på detta landet Sverige. Som ändå har tagit in personens familj en gång till att börja med. Så tycker jag det känns som att hon eller han pissar oss svenskar i ansiktet och du kanske också själv är neger eller svartskalle? Jag bryr mig inte men. Det är kanske därför du känner dig extra träffad och ledsen över min text?

Och det personen själv skriver och vad du själv tycker. Att svartskallarna ska ta över Sverige som land så tror jag att de kommer att kanske till och med lyckas att göra det. Och det är därför jag befinner mig på andra sidan jordklotet med en vacker fru och två underbara barn och ett arbete. Slipper levas i ett land och hela tiden höra arabiska vart jag än befinner mig.

Hahahahaha du har bokstavligen flytt ditt eget land
Senast redigerad av Gorlarson 2025-01-22 kl. 18:47.
Citera
2025-01-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseSvensson12
Du menar när dottern kommer hem med en neger?
Ja då är det ju så klart inte ens dotter längre. Samma gäller en muslim och ja det har jag redan sagt åt mina barn att dessa människor befattar vi oss inte med. (får väl bara hoppas de lyssnar på det).

Mentala problem kan ju så klart alla drabbas av. Men vad det rör tråden vet jag inte.

Men som fler varit inne på så osar alla dina inlägg ett Sverigehat och att alla är rasister. Du har väl bara en i tråden som hållit med dig så kanske ni är två svartingar i tråden som råkat ut för samma problem. Att ingen klarar av att ha med er att göra.

Varför inte bara göra som du skrev i början och jobba och sök dig utomlands? Din sort kommer troligen att försöka ta över Sverige det är jag faktiskt övertygad om och det var en av anledningarna till att jag lämnade landet. Plus den urusla lönen och att saten snor åt sig av snart varenda intjänad krona.

Så varför vara kvar i ett land där du inte hör hemma? Det märks ju tydligt du mår inte bra av se rasister i varje hörn.
Jag mådde inte bra av att se alla svarta skallar och hucklen precis överallt jag befann mig. Bodde för övrigt i Skåne (Malmö).

Lycka till med jobbet som ingenjör utan någon praktik.

Bara yrkeshögskolor som har praktik. Högskoleingenjör samt civilare ingår ingen praktik. Bevisar bara hur mycket du vet om ingenjöryrket.
Citera
2025-01-22, 18:54
Medlem
Citat:
Okej så du tror inte jag läser alla ”tack för din ansökan men vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater mvh svenskt förnamn och efternamn” mail?
......
Vill du veta en till sak? Just nu när jag skriver detta får jag ett mail från ett bolag där det står ”angående din ansökan”, jag gick precis in och läste: ” Tack ännu en gång för visat intresse, vi uppskattar den tid du lagt ner på din ansökan.
.....
Ännu en gång av en svensk vid namn Jenny.

Ok, du anklagar oss för att va rasister och har fördomar....

Har du hört uttrycket: "som man känner sig själv känner man andra"?
Senast redigerad av Noseone 2025-01-22 kl. 18:56.
Citera
2025-01-22, 18:56
Medlem
Proras avatar
Citat:
Bara yrkeshögskolor som har praktik. Högskoleingenjör samt civilare ingår ingen praktik. Bevisar bara hur mycket du vet om ingenjöryrket.

Skitsnack. Du måste ha fullgjort ett visst antal veckors relevant industripraktik (minns inte hur många veckor, det var många år sedan för min del, men gissningsvis någonstans mellan 10 och 20 veckor) för att få ut en civilingenjörsexamen.
Citera
2025-01-22, 19:01
Medlem
Citat:
” Du har en knepig attityd, en bristande förmåga att ta till dig skriven text tillsammans med en bristande analysförmåga.
Du saknar helt enkelt förmågan att sköta en sådan position”

”Knepig attityd”- en attityd som inte en enda arbetsgivare varken sett, hört eller känt av.

Det verkar vara du som har en bristande förmåga att ta till dig skriven text och en bristande analysförmåga då du försöker hitta ”bakomliggande faktorer förutom etnicitet” när det inte finns några underlag att på?

Kan du för engångsskull förstå att ingen arbetsgivare kallat mig på en intervju eller testat mina förmågor på något sätt överhuvudtaget vilket resulterar i att dina försök till att hitta andra anledningar inte håller.

Comprende?

Du verkar fortfarande inte förstår en skriven text eller analysera statestik.
Du har enbart påstått att vissa kurskamrater inte fått jobb och andra inte. Men den enda faktorn du tar fram är
etnicitet.
Jag vill bara framföra att det kan finnas andra faktorer som kan ligga bakom, vilket du uppenbarligen inte funderat på?

Sen din attityd i tråden och du lägger fram att du jobbat heltid i 6.5år vilket visat sig vara nåt timjobb du genomfört under studierna.
Som jag skrev den typen av "förfalskningar" i ett CV skulle jag se som en varningsklocka.
Det är många parametrar som skall stämma in för att anställa en medarbetare.
Ett överdrivet CV är en varningssignal, en felaktig insikt om arbetsmarknaden en annan.
Jag har ingen aning om vilken utbildning du har , vilka jobb du sökt eller vilka kurskamrater du haft.
Däremot kan jag läsa dina inlägg och din bristande förmåga att förstå de svar du får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in