Citat:
Ursprungligen postat av
Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….
Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.
Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?
Kanske är det så men samtidigt finns också många högutbildade invandrare med arbeten.
Diskriminering kan vara allt ifrån ditt namn till att du inte uttrycker dig korrekt.
Många invandrare diskriminerar mig när de är högutbildade också
Det finns en kille jag har pratat en del med men aldrig frågat ursprunget på då det egentligen är ovidkommande men som sa något som jag tycker var klockrent av honom- språket är något man utbildar sig till.
Inte ordagrant. Det ger en hint om att han kanske också skulle kunna vara av annat ursprung. Iom att han tydligt uppfattar det som en klassresa i hur man passar in bland akademiker.
Det är som så att du behöver hålla dig snävt och i linje med vad de vill höra inom gruppen du försöker komma in i och det kan vara tufft men jag tycker absolut inte att du ska ge upp om du tagit dig igenom en ingenjörutbildning.
Det är inte lätt att byta klasstillhörighet och kultur. Det är faktiskt otroligt
svårt att känna sig hemma i fel klass. Du har ändå inte gett upp
men interagerade du mer med invandrare eller svenskar i skolan? Det kan vara som så att du
trodde att du passade in medan de hade försprång på så vis som att de redan hade kontakter och nätverkat sig in i arbetslivet till skillnad från er invandrare som försöker göra en klassresa de inte behövt göra? Vad tänker du om den möjligheten?
Och som folk sagt är namnet viktigt att inte belastas av. Ett namn ska ge ett bra intryck. Ibland nöter man alltför länge på ett man inte bör ha.