2025-01-19, 10:10
Medlem
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?
Citera
2025-01-19, 10:21
Medlem
Ducadreams avatar
Hej,

Jag kan delvis relatera, även om jag jobbar som läkare och det är nog lättare att få jobb inom den branschen. Men jag lyckades komma in på en av dem mest konkurrerande specialiteterna på ganska kort tid. Mitt råd är att inte låta detta påverka dig negativt och försök tänka positivt och att du KAN få ett bra jobb. Dina negativa tankar påverkar din verklighet mer än vad du tror. Det kommer, jag lovar.

Men ja, rasism och diskriminering är en verklighet i det här landet.
Senast redigerad av Ducadream 2025-01-19 kl. 10:46.
Citera
2025-01-19, 10:41
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?
Det hela bottnar antagligen i just det du skriver, du är född här men har ett annat hemland.
På svenska arbetsplatser vill man jobba med svenskar sen att politikerna vill tvinga arbetsgivare kvotera in anställda ur olika grupper är en annan sak.
Sverige är som alla andra länder, politiker bestämmer en sak befolkningen tycker något annat.
Du är ju själv problemet till att segregationen ni vill/kan inte anpassa er efter hur det är i Sverige, varför skulle vi vilja blanda in ert skit i våra liv?
Ska ni vara i Sverige så agera svenskt.
Jag tror inte många på FB skulle bli ledsna om du packade ditt skit och åkte hem, det behövs säkert ingenjörer där.
Skyll inte på rasism eller något annat dumt, du/ni skapar själv det ni lever i.
Antingen lever ni i Sverige och anpassar er eller inte.
Citera
2025-01-19, 10:48
Avstängd
Om du har ett utländskt namn så konkurrerar du idag med alla förutfattade meningar att du är nyligen invandrad (väldigt många har bara varit i Sverige upp till 10 år) och inte kan svenska så bra, förmodligen har bristfällig utbildning och så vidare.

Mitt råd är att du lyfter fram att du är född i Sverige, att du har gått grundskola, gymnasium och högskola. Lägg den informationen högst upp i din CV. Nu brukar man inte visa sitt personnr i sin CV, men annars hade det också varit en indikation på att du är född i Sverige och inte fått ett personnr när du invandrat till Sverige.

Men kontentan är att du konkurrerar inte med svenskarna, du konkurrerar med alla andra invandrare. Det är därför det blir svårare för arbetslösheten bland invandrare är mycket större och det gör att när ett företag annonserar ut ett jobb så får de in massvis med ansökningar med utländska namn och det blir då ett fåtal ansökningar från svenskar som sticker ut och får den där uppmärksamheten medan de utländska namnen skummas och där menar jag då att de inte ser att du är född i Sverige och utbildad i Sverige.

Hoppas du hängde med i mitt svammel och kollar din CV igen.

Du kan även göra ditt namn lite mindre och lägga den i en position där det inte är det första man läser, det tvingar rekryteraren att skumma igenom lite mer av din cv innan det läggs i högen intressanta eller ointressanta. Har du perfekt svenska i din cv så sjunker det sakta in att du inte är en av alla invandrade som söker jobbet fast du saknar kompetensen.

Överlag så är den svenska arbetsmarknaden lite svag nu, det är många som har svårt att få jobb, även svenskar. Sverige har en av de högsta arbetslöshetssiffrorna i hela EU. Så ett annat alternativ är att tänka mer internationellt och söka sig till ett land som har betydligt lägre arbetslöshet. Tyvärr, Sverige har problem.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-01-19 kl. 10:51.
Citera
2025-01-19, 10:48
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hej,

Jag kan delvis relatera, även om jag jobbar som läkare och det är nog lättare att få jobb inom den branschen. Mitt råd är att inte låta detta påverka dig negativt och försök tänka positivt och att du KAN få ett bra jobb. Dina negativa tankar påverkar din verklighet mer än vad du tror. Det kommer, jag lovar.

Men ja, rasism och diskriminering är en verklighet i det här landet.

Absolut, det finns de som dömer ut hela Sverige som land att vara rasistiskt utan mer belägg än "trust me, bro", ovan är ett klart lysande exempel. Bedöm individ, inte grupptillhörighet. Har någon negativt särbehandlat TS (eller du) utifrån er etnicitet, belys och bedöm den individen och det agerandet. Men att man inte fått allt man vill bevisar i sig inte ett skit. Följ ditt eget råd och släpp det tankesättet. Ironiskt är bara förnamnet.
Citera
2025-01-19, 10:50
Medlem
kalkryggars avatar
Min erfarenhet av teknik-branschen är att invandrare generellt nu har lättare att få jobb än svenskar. Kvinnor i slöja behöver inte ens ha rätt kompetens innan de får jobb.

De invandrare som jag vet har svårt att få jobb är muslimska män som har det där typisk muslimska utseendet som man är rädd för kommer ha åsikter som passar in med den bilden man har av islam. Det ser inte heller bra ut att det ligger skäggiga män på små mattor här å där och ber stup i kvarten. Det tar ner den positiva energin man vill hålla på kontoret/arbetsplatsen.

Tänk på att svenskar som arbetar med teknik ofta har en god utbildning och bland svenskar i det läget så är ca 99.9% av svenskarna sekulära och ateister som anser att religiösa är idioter. Det har jag noterat ofta skär sig speciellt med män som är muslimer.

En sak som främst gäller invandrade män är att när det svenska språket brister och de har islam i bagaget så finns det ingen som är intresserad av att ta de enorma risker många med erfarenhet vet man inte ska ta.

Kvinnor med slöja däremot kan många gånger ha en närmast icke existerande svenska, sakna kompetens för arbetsuppgiften och ändå få jobb. Det handlar om att företagen är woke helt enkelt. De tar medvetet en ekonomisk belastning så de kan visa upp utåt hur goda de är.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att du skriver att du är född i Sverige och funderar på att flytta till hemlandet. Bor du inte i Sverige nu? För det är ju ditt hemland. Sånt här gör att man anar oro och känner otrygghet med dig som person.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-01-19 kl. 10:52.
Citera
2025-01-19, 11:01
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:

Jag tycker faktiskt du skulle testa och prova på det med tanke på att det här är faktiskt egentligen inte ditt land. Det är tack vare sådana som dig som har gjort att jag har fått lämna mitt eget hemland Sverige, för jag orkar inte med islamisterna.
När du samtidigt pratar om att segregationen blir större? Ja, det blir den ju med tanke på att ni får nystartsjobb. Ni får högre bidrag. Ni har lättade chanser att komma in på arbetsmarknaden genom bekanta och släktingar.

Alltså, du får nog släppa den där offerkoftan. Och försöker ta. Åka hem istället. Jag tror det blir bättre för alla.
Jag hade ett relativt hyfsat arbete i Sverige, men jag trivdes aldrig i landet tack vare sådana som dig. Men jag jobbar och bor jag utomlands. Trivs faktiskt bättre här där det finns få svenskar och. Inte speciellt många islamister och de islamister som finns här och håller käften.

Men vem är som alltid ska ha förtur till arbeten? Vem ska alltid ha förtur till körkort? Vem ska ha förturen till bidragen? Vem ska ha förtur till alla fina stora bostäder i innerstäderna?
Vilka suger ut bidragen till max och sedan gnäller på soc igen för de inte får nya pengar?

Så snälla skippa din trolltråd för den gör i alla fall mig seriöst förbannad.
Citera
2025-01-19, 13:13
Medlem
Grangerillans avatar
Försök att ta ett så närliggande jobb som möjligt och bygg upp ett kontaktnätverk om nu inte hemlandet redan erbjuder allt detta.
Citera
2025-01-19, 13:13
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Absolut, det finns de som dömer ut hela Sverige som land att vara rasistiskt utan mer belägg än "trust me, bro", ovan är ett klart lysande exempel. Bedöm individ, inte grupptillhörighet. Har någon negativt särbehandlat TS (eller du) utifrån er etnicitet, belys och bedöm den individen och det agerandet. Men att man inte fått allt man vill bevisar i sig inte ett skit. Följ ditt eget råd och släpp det tankesättet. Ironiskt är bara förnamnet.

Uppenbarligen är din läsförmåga inte starkt nog att kunna läsa mellan raderna. Jag har aldrig skrivit att alla svenskar är rasister. Jag vet inte hur du kom fram till den slutsatsen. Jag skrev att rasism och diskriminering är en verklighet i Sverige. Det är ett FAKTUM. Du kan inte förneka det bara för att det inte hör till din verklighet. Men jag förväntar mig inte att korkade människor ska förstå som är inrutade i deras verklighet och har inte ens förmågan att tänka utanför sin egen verklighet.

Ställ mer frågor och reflektera innan du kommer med idiotiska slutsatser. Om du har den förmågan överhuvudtaget.
Citera
2025-01-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det hela bottnar antagligen i just det du skriver, du är född här men har ett annat hemland.
På svenska arbetsplatser vill man jobba med svenskar sen att politikerna vill tvinga arbetsgivare kvotera in anställda ur olika grupper är en annan sak.
Sverige är som alla andra länder, politiker bestämmer en sak befolkningen tycker något annat.
Du är ju själv problemet till att segregationen ni vill/kan inte anpassa er efter hur det är i Sverige, varför skulle vi vilja blanda in ert skit i våra liv?
Jag tror inte många på FB skulle bli ledsna om du packade ditt skit och åkte hem, det behövs säkert ingenjörer där.

Vad pratar du om? Var i hans text är han problemet till segregationen?
Din dumma jävel.

"Ska ni vara i Sverige så agera svenskt."
Vad är det som är osvenskt i hans beteende?

Jag tycker också om hur du förespråkar att högskoleutbildade personer som är födda i Sverige ska sticka härifrån. Förstår du vilken förlust det är för Sverige ekonomiskt
Din korkade jävla rasist.
Citera
2025-01-19, 13:26
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Fast du beskriver ju rasism. Såatteh.
Citera
2025-01-19, 13:27
Medlem
Citat:

Kanske är det så men samtidigt finns också många högutbildade invandrare med arbeten.

Diskriminering kan vara allt ifrån ditt namn till att du inte uttrycker dig korrekt.

Många invandrare diskriminerar mig när de är högutbildade också

Det finns en kille jag har pratat en del med men aldrig frågat ursprunget på då det egentligen är ovidkommande men som sa något som jag tycker var klockrent av honom- språket är något man utbildar sig till.

Inte ordagrant. Det ger en hint om att han kanske också skulle kunna vara av annat ursprung. Iom att han tydligt uppfattar det som en klassresa i hur man passar in bland akademiker.

Det är som så att du behöver hålla dig snävt och i linje med vad de vill höra inom gruppen du försöker komma in i och det kan vara tufft men jag tycker absolut inte att du ska ge upp om du tagit dig igenom en ingenjörutbildning.

Det är inte lätt att byta klasstillhörighet och kultur. Det är faktiskt otroligt svårt att känna sig hemma i fel klass. Du har ändå inte gett upp men interagerade du mer med invandrare eller svenskar i skolan? Det kan vara som så att du trodde att du passade in medan de hade försprång på så vis som att de redan hade kontakter och nätverkat sig in i arbetslivet till skillnad från er invandrare som försöker göra en klassresa de inte behövt göra? Vad tänker du om den möjligheten?

Och som folk sagt är namnet viktigt att inte belastas av. Ett namn ska ge ett bra intryck. Ibland nöter man alltför länge på ett man inte bör ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in