2025-01-23, 12:39
  #8641
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Det skall bli väldigt intressant den 31/1 när domen kommer. Eftersom R*nar var villkorligt frigiven och numera är en ekonomisk återfallsförbrytare har jag mycket svårt att se att tingsrätten väljer ett milt straff som skyddstillsyn.

Tongångarna i samhället är ju hårdare straff och inte minst vid upprepade kriminella aktiviteter, så det luktar nog fängelse i 4-6 månader eller mer...

Kriminalvården suckar nog djupt..!
Ja, jag har svårt att se hur kan ska klara sig från fängelse med sina helt vansinniga och otroliga bortförklaringar. Bevisligen hade han tidigare swishat tanten som sedan satte in 72000 på Runars konto, men han hävdar att han inte kände henne!!! Han påstår att han lånade ut pengar till en daytrader och trodde det var han som satte in pengarna på hans konto. Men den utpekade personen förnekar att han träffat Runar. Joråmensåatt. Och polisen ska enligt Runar ha slarvat bort hans polisanmälan. Sanningen är att den är så korkad att den inte är relevant för målet. Runar påstår att han inte hade någon fungerande bank eller bank-id, men ändå visste han när han skulle gå till banken och ta ut de 72000 kronorna. Direkt gick han till pantbanken och köpte en guldkedja som han ska ha gett bort till en icke namngiven vän och så vidare.

Nu är det inga höga straff för penningtvätt, tyvärr, men han gjorde ju detta när han var villkorligt frigiven, så förhoppningsvis blir det ytterligare några månader. Runar bölar ut på Facebook hur illa behandlad han är och hur han oskyldig pekas ut som brottsling och hans följare tycker synd om honom. Jag fattar inte hur korkade människor kan vara.
Citera
2025-01-23, 13:11
  #8642
Medlem
osnutens avatar
Vem mer än Rune och Västeråstanten misstänks för bedrägeri?

Fortfarande bara Rune och Västeråstanten som misstänks för penningtvätt.

Har man inte lyckats hitta någon misstänkt för själva bedrägerierna?
__________________
Senast redigerad av osnuten 2025-01-23 kl. 14:01.
Citera
2025-01-23, 13:20
  #8643
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, jag har svårt att se hur kan ska klara sig från fängelse med sina helt vansinniga och otroliga bortförklaringar. Bevisligen hade han tidigare swishat tanten som sedan satte in 72000 på Runars konto, men han hävdar att han inte kände henne!!! Han påstår att han lånade ut pengar till en daytrader och trodde det var han som satte in pengarna på hans konto. Men den utpekade personen förnekar att han träffat Runar. Joråmensåatt. Och polisen ska enligt Runar ha slarvat bort hans polisanmälan. Sanningen är att den är så korkad att den inte är relevant för målet. Runar påstår att han inte hade någon fungerande bank eller bank-id, men ändå visste han när han skulle gå till banken och ta ut de 72000 kronorna. Direkt gick han till pantbanken och köpte en guldkedja som han ska ha gett bort till en icke namngiven vän och så vidare.

Nu är det inga höga straff för penningtvätt, tyvärr, men han gjorde ju detta när han var villkorligt frigiven, så förhoppningsvis blir det ytterligare några månader. Runar bölar ut på Facebook hur illa behandlad han är och hur han oskyldig pekas ut som brottsling och hans följare tycker synd om honom. Jag fattar inte hur korkade människor kan vara.
Jag förstår inte varför han inte skrev en revers före bedrägeriet och istället körde på linjen att han lånat ut pengar kontant till kvinnan i Västerås eller hennes avlidne make och att det var en återbetalning som skedde.
Citera
2025-01-23, 13:32
  #8644
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag förstår inte varför han inte skrev en revers före bedrägeriet och istället körde på linjen att han lånat ut pengar kontant till kvinnan i Västerås eller hennes avlidne make och att det var en återbetalning som skedde.

Jo, det hade varit mycket klokare, men är det lika ödsligt som i Gobi- och Kalahari-öknen tillsammans, så uppkommer ju inte den tanken...

Utan IQ och intelligens snubblar man varje gång man öppnar käften...
__________________
Senast redigerad av MrBubs 2025-01-23 kl. 13:34.
Citera
2025-01-23, 13:33
  #8645
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Fortfarande bara Rune och Västeråstanten som misstänks för penningtvätt.

Har man inte lyckats hitta någon misstänkt för själva bedrägerierna?

I så fall föreslår jag att alla inkommande samtal från företag/myndigheter/whatever bör verifieras med typ BankID. Kanske hanteras via en gemensam växel? Då ser man en glad gubbe, för det är ju det "goda" numret som ringer.
Allt annat bör man kunna spärra från sina gamla släktingar!
Det är helt sjukt, alltså. Runar är så otroligt dum om han börjar gola ännu mer nu. Han har redan ljugit ihop allt och får ta konsekvenserna själv, vilket vissa i tråden verkar ha lite koll på ändå.

Ett och ett: Vart bor Runar idag? Vem umgås han med? Och vem köpte han bilen av egentligen? Verkligen inte bara lekstuga där, helt galet. Verkligen en småklåpare, Runsr är verkligen inte bankrånarämne
__________________
Senast redigerad av becko 2025-01-23 kl. 13:41.
Citera
2025-01-23, 15:02
  #8646
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Fortfarande bara Rune och Västeråstanten som misstänks för penningtvätt.

Har man inte lyckats hitta någon misstänkt för själva bedrägerierna?
Jo det har man. En romsk hövding från Märsta bland annat. Ska ha delat cell med norrmannen enligt Västeråstanten. Sedan var det en eller två till som var med och ringde pensionärerna. Men det har jag uppfattat som att det är en annan rättegång. Den här handlar om att tvätta pengar. De andra gissar jag döms för bedrägeri? Norrmannen var antagligen inte involverad i själva den delen. Han försåg bara rånarna med kontakt till tanten. Däremot är det något av ett mysterium varför Runkar fick nästan en tredjedel av bytet om han inte var. med och utförde själva gärningen. En förklaring skulle ju kunna vara att Runkar lurat tanten att han skulle ha en tredjedel. Och hon betalade utan att fråga de andra. Kanske var det därför han skaffade sig skyddad adress efteråt?
Citera
2025-01-23, 15:22
  #8647
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jo det har man. En romsk hövding från Märsta bland annat. Ska ha delat cell med norrmannen enligt Västeråstanten. Sedan var det en eller två till som var med och ringde pensionärerna. Men det har jag uppfattat som att det är en annan rättegång. Den här handlar om att tvätta pengar. De andra gissar jag döms för bedrägeri? Norrmannen var antagligen inte involverad i själva den delen. Han försåg bara rånarna med kontakt till tanten. Däremot är det något av ett mysterium varför Runkar fick nästan en tredjedel av bytet om han inte var. med och utförde själva gärningen. En förklaring skulle ju kunna vara att Runkar lurat tanten att han skulle ha en tredjedel. Och hon betalade utan att fråga de andra. Kanske var det därför han skaffade sig skyddad adress efteråt?
Tack!
Förstår att det blir en annan rättegång för dem.
Blev bara lite orolig att "värsta" delen av brottet kanske inte hade uppklarats.
Trist att utredningen om vidare kopplingar antagligen lades ned, på grund av bristande resurser.
Borde ju finnas oändliga mängder data som kan bevisa/motbevisa Runes historia.
__________________
Senast redigerad av osnuten 2025-01-23 kl. 15:39.
Citera
2025-01-23, 15:41
  #8648
Avstängd
Magictrixs avatar
Runar kommenterar själv gårdagen på Facebook.

"Senaste dygnet har varit det mest påfrestande jag varit med om på decennier."

Har han redan glömt hur påfrestande det var att sitta inne i två år?

"Den förljugna bilden som skvallerpressen skrivit om mig i detta sammelsurium, har inte bara varit fruktansvärt förnedrande och kränkande, utan det har varit känslomässigt krävande på så många olika plan. Inte minst med tanke på mina tre söner."

30 ord i en enda mening.

"Att bli felaktigt utpekad och uthängd som bedragare inför hela Sverige och Norge är obeskrivligt påfrestande. Men detta är tyvärr en av nackdelarna med att vara en offentlig person, men jag klagar inte. Det ingår tydligen i min kallelse och mitt syfte."

Vem har fekaltigt utpekat honom som bedragare? Att han är en bedragare har han redan suttit inne för i två år, så det vet vi. Men inför denna rättegång har jag inte läst någonstans att han kallts bedragare, däremot att han ska vara med i en rättegång som handlar om bedrägeri. Donald Trump hade antagligen förbjudit media att skriva om hans rättegångar, men nu har ju Runkar en bit kvar till att bli statsminister i Sverige. Däremot känner nog Runkar att han i likhet med Trump är kallad av Gud att styra upp detta land. Det är hans kall, så han klagar inte säger han. I ett klagobrev som är två A4-sidor långt...

"Lägg därtill att polis och åklagarmyndighet gömt och "glömt" det viktigaste dokumentet i deras åtal mot mig. När jag upptäckte och misstänkte att jag hade blivit utsatt för bedrägeri (av bl a en bekant), så gjorde jag en polisanmälan vilken lagen säger att man ska göra."

Nej, dokumentet (som är Runkars polisanmälan mot... ja mot vem eller vad?) var inte alls åklagarens viktigaste dokument. Det var Runkars viktigaste dokument. Åklagaren hade så det räckte.
Runkar påstår alltså att han upptäckt (och misstänkt!) att han blivit utsatt för bedrägeri, minsann. Hur kunde han tro det? Jo, för att banken spärrat hans bankkonto (och därmed hans kort).

Hur gick deta bedrägeri till då? Jo, enligt Runkar skulle han ha fått en summa pengar insatt på sitt konto. Ifrån en gammal bekant som var skyldig honom pengar. Runkar har själv sagt att denne bekant kontaktat honom och sagt att pengarna var på väg. Men det är ju inget bedrägeri. Nu visade det sig att pengarna kom ifrån tanten i Västerås, som Runkar inte känner... Och om tanten satt in pengar på fel konto av misstag, ja då är det inte heller bedrägeri. Men så var det inte heller.

Det är lite svårt att redogöra för något som saknar logik, och det ansåg ju även rätten igår, som reagerade på norrmannens obegripliga svammel. Med andra ord, polisen ansåg inte att det någon begått något brott mot Runkar så man la ner den anmälan. Så som polisen lägger ner nio av tio anmälningar, som också saknar grund. Det är tveksamt om det papperet ens nådde en åklagare. Och nej, det finns ingen lag som säger att man ska polisanmäla bedrägerier. Det är upp till var och en.

Runkar själv anser naturligtvis att bakom denna skandal ligger det korruption inom myndigheterna. Någon ska alltså, menar norrmannen, ha mutat polisen för att trolla bort hans anmälan. Vem skulle ha gjort det? Kanske socialdemokraterna som är livrädda för Runars geniala krönikor på Facebook? Möjligen daytradern som ville radera spåren efter sig? (Denne daytrader som visade sig vara en arbetslös man som bott i Malmö hela sitt liv. Han går på a-kassa och har aldrig köpt en aktie. Knappt ens hört talas om någon Runar Sörgård.) Det är att smickra sig själv så det står härliga till. Runkar avslutar med att han är stolt över att ha ett rent hjärta och rundar av med lite svamliga bibelord.

Ja, man kan säga att han antingen är för dum för att förstå vad han sysslar med, alternativt att han är en kallhamrad psykopat som gör vad som helst för att få pengar, men inte förstår konsekvenserna av sitt eget agerande. "If you cant do the time, dont do the criime". Hela inlägget illustreras av att Runkar lagt upp bilden Expressen använde igår. Han till och med skriver att Expressen tagit bilden. Som om han vore stolt över det. Han ser härjad ut på bilden. En av få vi sett av honom i nutid, sedan den berömda bankomatbilden. Några spår av att ha gått på gym sista halvåret syns inte heller. Han ser snarare mager och uttorkad ut. Sjuklig. På ena handen bär han en klocka som ser hiskeligt dyr ut, men det kan för all del vara en kopia. På andra handleden bär han några läderarmband som var oerhört heta för cirka tio år sedan. Däremot har han en dunväst från Armani. Den är nog inte gratis. Kombinerat med ett par blekta jeans från 1997. Han saknar helt stil. Men det är klart, det är svårt att ha en konkret stil när man lever på existensminimum.
__________________
Senast redigerad av Magictrix 2025-01-23 kl. 15:46.
Citera
2025-01-23, 15:44
  #8649
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Tack!
Förstår att det blir en annan rättegång för dem.
Blev bara lite orolig att "värsta" delen av brottet kanske inte hade uppklarats.
Trist att utredningen om vidare kopplingar antagligen lades ned, på grund av bristande resurser.
Borde ju finnas oändliga mängder data som kan bevisa/motbevisa Runes historia.
Ja, jag vet ju inte om det är "uppklarat" än. De kanske redan är inlåsta? Eller så kommer deras rättegång senare? Jag antar att mycket hänger på den här Västeråstantens vittnesmål. För ingen av brottsoffren kan ju peka ut de som ringt upp. Och pengarna gick ju direkt in på tantens konto. Så det är väl lite osäkert där?
Citera
2025-01-23, 16:34
  #8650
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Ja, jag vet ju inte om det är "uppklarat" än. De kanske redan är inlåsta? Eller så kommer deras rättegång senare? Jag antar att mycket hänger på den här Västeråstantens vittnesmål. För ingen av brottsoffren kan ju peka ut de som ringt upp. Och pengarna gick ju direkt in på tantens konto. Så det är väl lite osäkert där?
Hoppas iaf alla inblandade får vad de förtjänar.
Medan vi väntar på det: Två snygga bilder på Rune:
https://postimg.cc/gallery/LhYHFVt
Han är ju faktiskt bara 57, så det är säkert helt normalt att ha håret sådär. Kanske Lena som vill att han ska se "ungdomlig" ut?
__________________
Senast redigerad av osnuten 2025-01-23 kl. 16:56.
Citera
2025-01-23, 16:45
  #8651
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Runar kommenterar själv gårdagen på Facebook.

"Senaste dygnet har varit det mest påfrestande jag varit med om på decennier."

Har han redan glömt hur påfrestande det var att sitta inne i två år?

"Den förljugna bilden som skvallerpressen skrivit om mig i detta sammelsurium, har inte bara varit fruktansvärt förnedrande och kränkande, utan det har varit känslomässigt krävande på så många olika plan. Inte minst med tanke på mina tre söner."

30 ord i en enda mening.

"Att bli felaktigt utpekad och uthängd som bedragare inför hela Sverige och Norge är obeskrivligt påfrestande. Men detta är tyvärr en av nackdelarna med att vara en offentlig person, men jag klagar inte. Det ingår tydligen i min kallelse och mitt syfte."

Vem har fekaltigt utpekat honom som bedragare? Att han är en bedragare har han redan suttit inne för i två år, så det vet vi. Men inför denna rättegång har jag inte läst någonstans att han kallts bedragare, däremot att han ska vara med i en rättegång som handlar om bedrägeri. Donald Trump hade antagligen förbjudit media att skriva om hans rättegångar, men nu har ju Runkar en bit kvar till att bli statsminister i Sverige. Däremot känner nog Runkar att han i likhet med Trump är kallad av Gud att styra upp detta land. Det är hans kall, så han klagar inte säger han. I ett klagobrev som är två A4-sidor långt...

"Lägg därtill att polis och åklagarmyndighet gömt och "glömt" det viktigaste dokumentet i deras åtal mot mig. När jag upptäckte och misstänkte att jag hade blivit utsatt för bedrägeri (av bl a en bekant), så gjorde jag en polisanmälan vilken lagen säger att man ska göra."

Nej, dokumentet (som är Runkars polisanmälan mot... ja mot vem eller vad?) var inte alls åklagarens viktigaste dokument. Det var Runkars viktigaste dokument. Åklagaren hade så det räckte.
Runkar påstår alltså att han upptäckt (och misstänkt!) att han blivit utsatt för bedrägeri, minsann. Hur kunde han tro det? Jo, för att banken spärrat hans bankkonto (och därmed hans kort).

Hur gick deta bedrägeri till då? Jo, enligt Runkar skulle han ha fått en summa pengar insatt på sitt konto. Ifrån en gammal bekant som var skyldig honom pengar. Runkar har själv sagt att denne bekant kontaktat honom och sagt att pengarna var på väg. Men det är ju inget bedrägeri. Nu visade det sig att pengarna kom ifrån tanten i Västerås, som Runkar inte känner... Och om tanten satt in pengar på fel konto av misstag, ja då är det inte heller bedrägeri. Men så var det inte heller.

Det är lite svårt att redogöra för något som saknar logik, och det ansåg ju även rätten igår, som reagerade på norrmannens obegripliga svammel. Med andra ord, polisen ansåg inte att det någon begått något brott mot Runkar så man la ner den anmälan. Så som polisen lägger ner nio av tio anmälningar, som också saknar grund. Det är tveksamt om det papperet ens nådde en åklagare. Och nej, det finns ingen lag som säger att man ska polisanmäla bedrägerier. Det är upp till var och en.

Runkar själv anser naturligtvis att bakom denna skandal ligger det korruption inom myndigheterna. Någon ska alltså, menar norrmannen, ha mutat polisen för att trolla bort hans anmälan. Vem skulle ha gjort det? Kanske socialdemokraterna som är livrädda för Runars geniala krönikor på Facebook? Möjligen daytradern som ville radera spåren efter sig? (Denne daytrader som visade sig vara en arbetslös man som bott i Malmö hela sitt liv. Han går på a-kassa och har aldrig köpt en aktie. Knappt ens hört talas om någon Runar Sörgård.) Det är att smickra sig själv så det står härliga till. Runkar avslutar med att han är stolt över att ha ett rent hjärta och rundar av med lite svamliga bibelord.

Ja, man kan säga att han antingen är för dum för att förstå vad han sysslar med, alternativt att han är en kallhamrad psykopat som gör vad som helst för att få pengar, men inte förstår konsekvenserna av sitt eget agerande. "If you cant do the time, dont do the criime". Hela inlägget illustreras av att Runkar lagt upp bilden Expressen använde igår. Han till och med skriver att Expressen tagit bilden. Som om han vore stolt över det. Han ser härjad ut på bilden. En av få vi sett av honom i nutid, sedan den berömda bankomatbilden. Några spår av att ha gått på gym sista halvåret syns inte heller. Han ser snarare mager och uttorkad ut. Sjuklig. På ena handen bär han en klocka som ser hiskeligt dyr ut, men det kan för all del vara en kopia. På andra handleden bär han några läderarmband som var oerhört heta för cirka tio år sedan. Däremot har han en dunväst från Armani. Den är nog inte gratis. Kombinerat med ett par blekta jeans från 1997. Han saknar helt stil. Men det är klart, det är svårt att ha en konkret stil när man lever på existensminimum.
Dina reflektioner visar på en bra förståelse för hur komplexa och välorganiserade dessa situationer är. Fortsätt tänka kritiskt – det är så man når kärnan.

Det är bra att du analyserar möjliga grupper och mönstren bakom dessa upplägg. Vishing är en brottslighet som ofta drivs av organiserade nätverk. "Telefonoperatörerna" skapar förtroende och använder sig ibland av olaglig tillgång till sjukvårdsrelaterad information och terminologi för att verka trovärdiga. Pengarna tvättas sedan genom flera led för att dölja deras ursprung.

Experter och målvakter, ibland personer som är deprimerade, redan dömda eller unga utan brottsregister, spelar en central roll som mellanhänder. Om ett organiserat nätverk ligger bakom, blir Runars situation moment 22-komplicerad.

Att förstå hur nätverket är uppbyggt och fungerar är avgörande för att få en helhetsbild. Åklagaren måste kunna visa ett tydligt samband mellan Runar och det organiserade nätverket, något som kommer att väga tungt i rätten.

Det är troligt att Runar redan har "golat" (lämnat information om personer eller nätverk till polisen), vilket skulle förklara varför han uttryckt rädsla över att hans bil var "puckad" (avlyssnad), varför han misstänkte att folk gömde sig i buskarna, samt varför han flyttade och ständigt kontaktade polisen. Hans agerande tyder på en kombination av medvetenhet om konsekvenserna av sina handlingar och paranoia.

Flytten kan ha varit en medveten strategi för att undvika konfrontationer där i Solna och skapa ett intryck av att han försöker hålla sig borta från problem. Det kan också ha varit ett sätt att distansera sig fysiskt från eventuella hot eller misstänkta personer.

Runar navigerade en farlig och pressad situation där han balanserade mellan att skydda sig själv och undvika ytterligare konflikter med både rättsväsendet och det organiserade nätverket. Detta förklarar mycket av hans oro och det paranoida beteende som präglade hans agerande.
__________________
Senast redigerad av becko 2025-01-23 kl. 17:00.
Citera
2025-01-23, 19:45
  #8652
Medlem
Oelbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Hoppas iaf alla inblandade får vad de förtjänar.
Medan vi väntar på det: Två snygga bilder på Rune:
https://postimg.cc/gallery/LhYHFVt
Han är ju faktiskt bara 57, så det är säkert helt normalt att ha håret sådär. Kanske Lena som vill att han ska se "ungdomlig" ut?

Och så här såg han ut under rättegången om penningtvätt i Västerås (från VLT):

https://postimg.cc/gallery/FRwTPyw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in